ILPP2/443-283/14-3/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-283/14-3/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27 lutego 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 10 marca 2014 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 12 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 23 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji na realizację projektu szkoleniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji na realizację projektu szkoleniowego. Wniosek uzupełniono 28 maja 2014 r. o informację, że złożony wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną wykonującą działalność gospodarczą od dnia 10 maja 2010 r., zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi dokumentację księgową w postaci Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR). Przedmiotem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są między innymi: Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z) oraz pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59 B). Od I stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, którego źródłem finansowania są środki Unii Europejskiej i budżetu państwa. Projekt realizowany jest w formie projektu partnerskiego, zgodnie z art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) oraz dokumentu opracowanego przez Instytucję Zarządzającą POKL pn. "Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ POKL" na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnera w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską. Wnioskodawca realizuje/będzie realizował projekt partnerski, jako Partner.

W dniu 15 marca 2013 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Samorządem Województwa Instytucją Pośredniczącą), a Liderem Projektu, tj. Beneficjentem POKL działającym w imieniu i na rzecz Partnera, tj. Wnioskodawcy, w zakresie określonym umową partnerską. Umowa partnerska została zawarta w dniu 31 grudnia 2012 r., i określa odpowiedzialność, zakres zadań i obowiązki partnerów, personel partnerstwa, organizację wewnętrzną partnerstwa, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz budżet projektu z podziałem na Lidera Partnerstwa i Partnerów. Umowa określa również harmonogram płatności z rachunku bankowego Beneficjenta POKL (Lidera) wyodrębnionego dla Projektu na konto Partnera wyodrębnione dla Projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Lider i Partnerzy są zobowiązani do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w Programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem.

Projekt dotyczy realizacji szkoleń dla kobiet i mężczyzn wykonujących pracę na terenie woj. oraz coachingu dla firm delegujących pracowników do udziału w projekcie. Zgodnie z opisem we wniosku oraz zawartą umową partnerstwa, wszyscy Partnerzy są współrealizującymi Projekt, odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w Projekcie. Do zadań Partnera, tj. Zainteresowanego należy przeprowadzenie 50% szkoleń i realizacja coachingu, oraz udział w Grupie Sterującej odpowiedzialnej za zarządzanie strategiczne projektem, wybór wykonawców i dostawców, akceptację zmian i działań naprawczych oraz kontrolę wewnętrzną projektu. Partnerzy i Lider wykonują osobiście przyjęte na siebie zadania, a ewentualne zlecenie części zadań podmiotom niebędącym stroną umowy, może dotyczyć jedynie części zadania powierzonego Partnerowi, która nie może być wykonana bezpośrednio przez Partnera i wymaga uprzedniej zgody Lidera Partnerstwa.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, Wnioskodawca - beneficjent POKL - otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci "płatności ze środków europejskich" w 85% i "dotacji celowej z budżetu krajowego" w 15%. Dofinansowanie Projektu jest wypłacane w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności stanowiącym załącznik do umowy i jest przyznawane w wysokości nie większej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w Umowie Partnerstwa, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa.

Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie.

Wydatki w ramach projektu POKL realizowanego przez Wnioskodawcę są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz wzorem umowy o dofinansowanie projektu będzie wydatkiem kwalifikowanym, tj. finansowanym z dofinansowania uzyskanego w ramach POKL. Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez niego. Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu przez Wnioskodawcę będą przeznaczone na pokrycie kosztów pracy wykonywanej przez Wnioskodawcę osobiście. Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją Wnioskodawca nie będzie generował przychodów, nie będzie świadczył żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane.

Jak wynika z przywołanych regulacji, partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez Lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez Partnera na realizację zadań w ramach projektu. Tym samym Lider i Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem Partner to równorzędny wobec Lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca, ani podwykonawca, któremu - na podstawie odrębnej umowy zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie. Zgodnie z § 8 ust. 1 zawartej na rzecz realizacji projektu umowy partnerstwa środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa.

W ramach projektu Partner nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Sprawy rozliczeń finansowych sprecyzowane zostały w § 8 umowy partnerstwa:

1. Środki finansowe na realizację Projektu zostały precyzyjnie podzielone pomiędzy Lidera i Partnera w ramach kwoty dofinansowania Projektu stanowiącej nie więcej niż 100% wydatków kwalifikowalnych Projektu.

2. Szczegółowy budżet Lidera i Partnera uwzględniający podział środków finansowych na realizację zadań powierzonych Liderowi i Partnerowi stanowiącym załącznik Umowy Partnerstwa.

3. Lider Partnerstwa przekazuje Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki na rachunek bankowy wyodrębniony dla Projektu przez Partnera odsetki bankowe od środków na wyodrębnionym rachunku Partnera stanowią dochód budżetu państwa podlegają zwrotowi.

4. Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań przekazywane są zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik nr 3 do umowy Partnerstwa.

Przy wydatkowaniu środków w ramach Projektu, strony umowy stosują się do aktualnych wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki. Strony ustalają następujące warunki przekazania kolejnych transz środków:

1. Złożenie przez Partnera do Lidera Partnerstwa zestawień poniesionych wydatków wraz z kserokopiami poświadczonymi za zgodność z oryginałem dokumentów księgowych wskazanych w zestawieniu poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów księgowych wskazanych w zestawieniu oraz wyciągów bankowych rachunku wyodrębnionego przez Partnera, w terminie 2 dni roboczych od zakończenia okresu rozliczeniowego, na podstawie których Lider Partnerstwa składa wniosek o płatność do IP.

2. Zatwierdzenie zestawienia, o którym mowa w pkt 1, przez Lidera Partnerstwa.

3. Dostępność środków na wyodrębnionym rachunku bankowym Projektu Lidera.

Lider Partnerstwa przekazuje płatność Partnerowi w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od otrzymania środków na rachunek wyodrębniony projektu wynikających z zatwierdzenia przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność. Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją Projektu pomiędzy Liderem Partnerstwa lub pomiędzy Partnerem, są dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych, pod rygorem nie uznania wydatków za kwalifikowalne. Lider Partnerstwa może wstrzymać przekazywanie płatności na rzecz Partnera w przypadku stwierdzenia lub powzięcia uzasadnionego podejrzenia zaistnienia nieprawidłowości w realizowaniu postanowień niniejszej umowy lub w realizacji zadań, w szczególności w przypadku nieterminowego realizowania zadań, utrudniania kontroli realizacji zadań, dokumentowania realizacji zadań niezgodnie z postanowieniami niniejszej umowy lub na wniosek instytucji kontrolnych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach zadań powierzonych w projekcie Liderowi będą wystawiane na Lidera a Partnera na Partnera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kwoty należne bezpośrednio Wnioskodawcy, z tytułu pracy wykonywanej w ramach projektu (czynności związane z prowadzeniem szkoleń jako trener oraz coachingu) - zgodnie z umowami o dofinansowanie i partnerstwa, dokumentowane notami księgowymi - powinny zawierać 23% podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania jest obrót czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Celem dofinansowania, otrzymanego przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Lidera, jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu POKL. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Realizacja projektów finansowanych w ramach POKL nie jest przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko środki (dofinansowanie) na pokrycie poniesionych kosztów. W związku z tym otrzymane dofinansowanie nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach realizowanych projektów POKL i pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności. Dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1) tym samym nie będzie wykazywane w deklaracjach VAT. Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL, tj. Liderem i Partnerem a Instytucją Pośredniczącą, nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Wnioskodawca realizując projekty w ramach POKL nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT. Korzyści społeczno-gospodarcze, jakie mają przynieść działania POKL są celem polityki strukturalnej Unii Europejskiej i mają służyć osiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej. Odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie jest Samorząd Województwa...., z którym została podpisana umowa o dofinansowanie, ani Lider Partnerstwa z którym zawarta została umowa partnerstwa, ale uczestnicy projektu-osoby fizyczne oraz firmy. Przedmiotem ww. umów jest dofinansowanie realizacji zadań Partnera w projekcie, opisanych we wniosku o dofinansowanie. Świadczenie usług związanych z realizacją projektów POKL ma charakter non-profit, udział uczestników w projektach i przekazanie efektów tej działalności jest nieodpłatne, natomiast wydatki związane z realizacją będą pokrywane w 100% z otrzymanych przez Wnioskodawcę kwot pochodzących ze "środków europejskich" i "budżetu krajowego". Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, nie można traktować kwot dofinansowania jako ceny sprzedaży. Mając na uwadze neutralność podatku VAT, nie można traktować dofinansowania, jako kwoty podlegającej podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5 art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną), to stanowi ona zapłatę w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści przepisów art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną wykonującą działalność gospodarczą, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są: Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z) oraz pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59 B). Od I stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, którego źródłem finansowania są środki Unii Europejskiej i budżetu państwa. Projekt realizowany jest w formie projektu partnerskiego, zgodnie z art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz dokumentu opracowanego przez Instytucję Zarządzającą POKL pn. "Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ POKL" na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnera w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską. Wnioskodawca realizuje/będzie realizował projekt partnerski, jako Partner. W dniu 15 marca 2013 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Samorządem Województwa (Instytucją Pośredniczącą), a Liderem Projektu, tj. Beneficjentem POKL działającym w imieniu i na rzecz Partnera, tj. Wnioskodawcy, w zakresie określonym umową partnerską. Umowa partnerska została zawarta w dniu 31 grudnia 2012 r., i określa odpowiedzialność, zakres zadań i obowiązki partnerów, personel partnerstwa, organizację wewnętrzną partnerstwa, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz budżet projektu z podziałem na Lidera Partnerstwa i Partnerów. Umowa określa również harmonogram płatności z rachunku bankowego Beneficjenta POKL (Lidera) wyodrębnionego dla Projektu na konto Partnera wyodrębnione dla Projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Lider i Partnerzy są zobowiązani do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w Programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem. Projekt dotyczy realizacji szkoleń dla kobiet i mężczyzn wykonujących pracę na terenie woj. oraz coachingu dla firm delegujących pracowników do udziału w projekcie. Zgodnie z opisem we wniosku oraz zawartą umową partnerstwa, wszyscy Partnerzy są współrealizującymi Projekt, odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w Projekcie. Do zadań Partnera, tj. Zainteresowanego należy przeprowadzenie 50% szkoleń i realizacja coachingu, oraz udział w Grupie Sterującej odpowiedzialnej za zarządzanie strategiczne projektem, wybór wykonawców i dostawców, akceptację zmian i działań naprawczych oraz kontrolę wewnętrzną projektu. Partnerzy i Lider wykonują osobiście przyjęte na siebie zadania, a ewentualne zlecenie części zadań podmiotom niebędącym stroną umowy, może dotyczyć jedynie części zadania powierzonego Partnerowi, która nie może być wykonana bezpośrednio przez Partnera i wymaga uprzedniej zgody Lidera Partnerstwa. Zgodnie z umową o dofinansowanie, Wnioskodawca - beneficjent POKL - otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci "płatności ze środków europejskich" w 85% i "dotacji celowej z budżetu krajowego" w 15%. Dofinansowanie Projektu jest wypłacane w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności stanowiącym załącznik do umowy i jest przyznawane w wysokości nie większej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w Umowie Partnerstwa, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie. Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu przez Wnioskodawcę będą przeznaczone na pokrycie kosztów pracy wykonywanej przez Wnioskodawcę osobiście. Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją Wnioskodawca nie będzie generował przychodów, nie będzie świadczył żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane. Jak wynika z przywołanych regulacji, partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Tym samym Lider i Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem Partner to równorzędny wobec Lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca, ani podwykonawca, któremu - na podstawie odrębnej umowy zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie. Zgodnie z § 8 ust. 1 zawartej na rzecz realizacji projektu umowy partnerstwa środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa. W ramach projektu Partner nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Sprawy rozliczeń finansowych sprecyzowane zostały w § 8 umowy partnerstwa:

1. Środki finansowe na realizację Projektu zostały precyzyjnie podzielone pomiędzy Lidera i Partnera w ramach kwoty dofinansowania Projektu stanowiącej nie więcej niż 100% wydatków kwalifikowalnych Projektu.

2. Szczegółowy budżet Lidera i Partnera uwzględniający podział środków finansowych na realizację zadań powierzonych Liderowi i Partnerowi stanowiącym załącznik Umowy Partnerstwa.

3. Lider Partnerstwa przekazuje Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki na rachunek bankowy wyodrębniony dla Projektu przez Partnera odsetki bankowe od środków na wyodrębnionym rachunku Partnera stanowią dochód budżetu państwa podlegają zwrotowi.

4. Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań przekazywane są zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik nr 3 do umowy Partnerstwa.

Przy wydatkowaniu środków w ramach Projektu, strony umowy stosują się do aktualnych wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki. Strony ustalają następujące warunki przekazania kolejnych transz środków:

1. Złożenie przez Partnera do Lidera Partnerstwa zestawień poniesionych wydatków wraz z kserokopiami poświadczonymi za zgodność z oryginałem dokumentów księgowych wskazanych w zestawieniu poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów księgowych wskazanych w zestawieniu oraz wyciągów bankowych rachunku wyodrębnionego przez Partnera, w terminie 2 dni roboczych od zakończenia okresu rozliczeniowego, na podstawie których Lider Partnerstwa składa wniosek o płatność do IP.

2. Zatwierdzenie zestawienia, o którym mowa w pkt 1, przez Lidera Partnerstwa.

3. Dostępność środków na wyodrębnionym rachunku bankowym Projektu Lidera.

Lider Partnerstwa przekazuje płatność Partnerowi w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od otrzymania środków na rachunek wyodrębniony projektu wynikających z zatwierdzenia przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność. Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją Projektu pomiędzy Liderem Partnerstwa lub pomiędzy Partnerem, są dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych, pod rygorem nie uznania wydatków za kwalifikowalne. Lider Partnerstwa może wstrzymać przekazywanie płatności na rzecz Partnera w przypadku stwierdzenia lub powzięcia uzasadnionego podejrzenia zaistnienia nieprawidłowości w realizowaniu postanowień niniejszej umowy lub w realizacji zadań, w szczególności w przypadku nieterminowego realizowania zadań, utrudniania kontroli realizacji zadań, dokumentowania realizacji zadań niezgodnie z postanowieniami niniejszej umowy lub na wniosek instytucji kontrolnych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach zadań powierzonych w projekcie Liderowi będą wystawiane na Lidera a Partnera na Partnera.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy kwoty należne bezpośrednio Wnioskodawcy, z tytułu pracy wykonywanej w ramach projektu (czynności związane z prowadzeniem szkoleń jako trener oraz coachingu) - zgodnie z umowami o dofinansowanie i partnerstwa, dokumentowane notami księgowymi - powinny zawierać 23% podatek VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że środki finansowe przekazywane Wnioskodawcy (Partnerowi) przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez niego w związku z wykonaniem zadań określonych w Umowie Partnerstwa, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa. Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Ponadto Zainteresowany nie będzie generował przychodów, nie będzie świadczył żadnych innych usług, a rezultaty projektów nie mogą być odpłatnie sprzedane.

Podsumowując, dofinansowanie, które otrzymuje Wnioskodawca z tytułu pracy wykonywanej w ramach projektu (czynności związane z prowadzeniem szkoleń jako trener oraz coachingu) nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż nie są przyznawane jako dopłata do ceny usług, ale na pokrycie poniesionych kosztów prowadzonej przez Zainteresowanego działalności, a w konsekwencji - dofinansowanie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl