ILPP2/443-282/12-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-282/12-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia Rzymsko-Katolicka... (dalej Parafia lub Wnioskodawca) nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT 7.

W I kwartale 2010 r. Parafia złożyła poprzez Stowarzyszenie (...) LEADER wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa... w... o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn.:. w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 7 lutego 2011 r. w... została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji.

Celem operacji jest postawienie pomnika w hołdzie tym mieszkańcom parafii i obwodu szkoły..., którzy brali udział w powstaniu, a tym samym identyfikacja społeczności lokalnej z wydarzeniami historycznymi naszego państwa oraz analiza i upowszechnienie wiedzy o patriotycznych czynach mieszkańców naszego regionu oraz znajomości walorów turystycznych gminy, powiatu czy województwa. W tym celu aktywizowano lokalne grupy, które mają za zadanie propagowanie lokalnych walorów turystycznych w łączności z historią regionu (gminy, powiatu, województwa - śladami powstańców i śladami zabytków gminy). Krzewienie wiedzy i kultywowanie pamięci o zwycięskim powstaniu oraz popularyzowanie wśród młodego pokolenia naszego terenu wartości z nim związanych.

Działania w ramach operacji:

* wykonanie pomnika Powstańców,

* wykonanie drogowskazu do pomnika,

* wykonanie gablot dla szkoły,

* oprawa muzyczna,

* zakup nagród dla finalistów konkursów,

* zakup produktów żywnościowych dla gości,

* przygotowanie sali i zaplecza kuchennego na wieczorek integracyjny, dekoracja sali,

* napisanie regulaminów konkursów,

* przygotowanie dzieci do wystawienia inscenizacji o patriotycznej tematyce - Powstanie,

* przygotowanie prac i wystroju gablot,

* wystawienie widowiska w kościele podczas uroczystości,

* obsługa gości na wieczorku integracyjnym,

* wypożyczenie i obsługa nagłośnienia do kościoła,

* wydanie folderu i zamieszczenie informacji na stronie internetowej,

* pomoc przy przygotowaniu miejsca pod pomnik,

* sprawy porządkowe podczas uroczystości,

* obsługa gości podczas poczęstunku w szkole,

* obsługa gości podczas wieczorku integracyjnego.

Wszystkie koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" objętego PROW na lata 2007-2013.

Kościół... jest wpisany do rejestru zabytków na podstawie decyzji Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji... w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn.:. w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" objętego PROW na lata 2007-2013. Parafia jest podmiotem, który nie prowadzi działalności gospodarczej i jednocześnie nie jest płatnikiem podatku VAT, z tego też powodu nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie stosowanie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z opisu sprawy wynika, iż Parafia Rzymsko-Katolicka... nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. W I kwartale 2010 r. Parafia złożyła poprzez Stowarzyszenie (...) LEADER wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa... w... o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn.:. w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 7 lutego 2011 r. w... została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji. Celem operacji jest postawienie pomnika w hołdzie tym mieszkańcom parafii i obwodu szkoły, którzy brali udział w powstaniu wielkopolskim, a tym samym identyfikacja społeczności lokalnej z wydarzeniami historycznymi naszego państwa oraz analiza i upowszechnienie wiedzy o patriotycznych czynach mieszkańców naszego regionu oraz znajomości walorów turystycznych gminy, powiatu czy województwa. W tym celu aktywizowano lokalne grupy, które mają za zadanie propagowanie lokalnych walorów turystycznych w łączności z historią regionu (gminy, powiatu, województwa - śladami powstańców i śladami zabytków gminy). Krzewienie wiedzy i kultywowanie pamięci o zwycięskim powstaniu oraz popularyzowanie wśród młodego pokolenia naszego terenu wartości z nim związanych. W ramach operacji podjęto następujące działania: wykonanie pomnika Powstańców, wykonanie drogowskazu do pomnika, wykonanie gablot dla szkoły, oprawa muzyczna, zakup nagród dla finalistów konkursów, zakup produktów żywnościowych dla gości, przygotowanie sali i zaplecza kuchennego na wieczorek integracyjny, dekoracja sali, napisanie regulaminów konkursów, przygotowanie dzieci do wystawienia inscenizacji o patriotycznej tematyce - Powstanie, przygotowanie prac i wystroju gablot, wystawienie widowiska w kościele podczas uroczystości, obsługa gości na wieczorku integracyjnym, wypożyczenie i obsługa nagłośnienia do kościoła, wydanie folderu i zamieszczenie informacji na stronie internetowej, pomoc przy przygotowaniu miejsca pod pomnik, sprawy porządkowe podczas uroczystości, obsługa gości podczas poczęstunku w szkole, obsługa gości podczas wieczorku integracyjnego. Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" objętego PROW na lata 2007-2013.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT - jak wskazała we wniosku Parafia - zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją operacji pn.....

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl