ILPP2/443-282/09-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-282/09-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 27 lutego 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2005-2007 realizował projekty finansowane z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach programów ZPORR i SPO RZL.

Realizowane projekty nie miały charakteru komercyjnego i nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zainteresowany każdorazowo składał oświadczenie do Instytucji Wdrażającej o kwalifikowalności podatku VAT - kwoty podatku VAT dotyczącego zakupów materiałów i usług stanowiły koszty kwalifikowane projektów i były objęte dofinansowaniem. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie obniżał w comiesięcznych deklaracjach VAT-7 kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu związanych bezpośrednio z realizowanymi projektami.

Wniosek dotyczy projektu p.n. "T." w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego (ZPORR), realizowanego na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy (...).

Projekt był realizowany w terminie od 1 września 2006 r. do 31 października 2007 r. Celem projektu było dokonanie analizy sektora turystycznego województwa oraz zdiagnozowanie możliwości rozwoju rynku pracy, potrzeb szkoleniowych i edukacyjnych osób pracujących w usługach związanych z turystyką.

W wyniku realizacji projektu, Wnioskodawca nie osiągał żadnych przychodów (ani opodatkowanych VAT, ani zwolnionych). Nie powstało również mienie, które będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W czasie realizacji projektu dokonywano zakupów materiałów i usług, które były wykorzystywane wyłącznie w toku wykonywania zadań związanych z projektem.

Zakres tematyczny realizowanego projektu jest zbieżny z przedmiotem działalności Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca miał możliwość obniżenia VAT należnego o podatek naliczony z tytułu zakupów materiałów i usług, związanych bezpośrednio z realizacją projektu nie będącego przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny, Zainteresowany realizując projekt finansowany z funduszy strukturalnych nie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z tym, podatek naliczony VAT od zakupów służących realizacji ww. projektu nie mógł zostać odliczony ani w części ani w całości od podatku należnego.

Nieodliczony podatek VAT stanowił koszt kwalifikowany ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 -7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w rezultacie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie o VAT.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Nie miały one charakteru komercyjnego i nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągał żadnych przychodów (ani opodatkowanych VAT, ani zwolnionych). Nie powstało również mienie, które będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W czasie realizacji projektu dokonywano zakupów materiałów i usług, które były wykorzystywane wyłącznie w toku wykonywania zadań związanych z projektem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT, związanych z realizacją planowanej inwestycji, gdyż zakupione - w ramach projektu - materiały i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl