ILPP2/443-280/11-3/TK - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z dokonaniem zakupów wyposażenia pomieszczeń oraz przeprowadzeniem remontu pokrycia dachowego wraz z ociepleniem, refundowanych z funduszy Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-280/11-3/TK Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z dokonaniem zakupów wyposażenia pomieszczeń oraz przeprowadzeniem remontu pokrycia dachowego wraz z ociepleniem, refundowanych z funduszy Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją planowanych zakupów i planowanych przedsięwzięć refundowanych z funduszy UE dotyczących zakupów wyposażenia pomieszczeń oraz remontu pokrycia dachowego wraz z ociepleniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją planowanych zakupów i planowanych przedsięwzięć refundowanych z funduszy UE dotyczących zakupów wyposażenia pomieszczeń oraz remontu pokrycia dachowego wraz z ociepleniem. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.), o podpis drugiej osoby uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna w XXX jest osobą prawną. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

Zainteresowany wskazał, iż w ramach planowanych zakupów i planowanych przedsięwzięć, które wiążą się z poniesieniem kosztów refundowanych z funduszy UE, występuje podatek VAT na zakup wyposażenia pomieszczeń oraz remont pokrycia dachowego wraz z ociepleniem.

Przedmiotowe zakupy będą rozliczane w okresie programowania 2007-2013 oraz nie będą podlegały opodatkowaniu i nie będą generowały przychodu.

Zainteresowany zaznaczył, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a towary nabywane w ramach realizowanego zadania będą służyły OSP do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Właścicielem zakupionych towarów będzie OSP w XXX.

Nabyte zakupy będą udostępnione społeczności lokalnej nieodpłatnie.

OSP w XXX prowadzi działalność mającą na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z PSP, organami samorządowymi i innymi podmiotami.

Do jej zadań należy również:

* Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów i zagrożeń ekologicznych, związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.

* Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.

* Rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.

* Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz ze statutu OSP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, który nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, realizując opisaną operację nie może on odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest osobą prawną, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zainteresowany wskazał, iż w ramach planowanych zakupów i planowanych przedsięwzięć, ponosić będzie koszty, które refundowane są z funduszy UE. Zakupy dotyczą wyposażenia pomieszczeń oraz remontu pokrycia dachowego wraz z ociepleniem.

Przedmiotowe zakupy będą rozliczane w okresie programowania 2007-2013 oraz nie będą podlegały opodatkowaniu i nie będą generowały przychodu.

Wnioskodawca zaznaczył, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a towary nabywane w ramach realizowanego zadania będą służyły OSP do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Właścicielem zakupionych towarów będzie OSP a nabyte zakupy będą udostępnione społeczności lokalnej nieodpłatnie.

OSP prowadzi działalność mającą na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z PSP, organami samorządowymi i innymi podmiotami.

Do jej zadań należy również:

* Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów i zagrożeń ekologicznych, związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.

* Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.

* Rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.

* Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz ze statutu OSP.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanej operacji.

W zakresie przedmiotowego zadania Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Ochotnicza Straż Pożarna w XXX nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją planowanych zakupów i planowanych przedsięwzięć refundowanych z funduszy UE dotyczących zakupów wyposażenia pomieszczeń oraz remontu pokrycia dachowego wraz z ociepleniem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl