ILPP2/443-28/08-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-28/08-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej Zakłady Mięsne N. L. przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ulgi na zakup kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ulgi na zakup kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny jak i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie detalicznego handlu wyrobami mięsnymi w sieci sklepów firmowych. W związku z ciągłym rozwojem firmy otwierane są nowe placówki handlowe. Na dzień rozpoczęcia działalności Spółka zgłosiła dwa miejsca prowadzenia działalności, w tym jedno miejsce instalacji kas fiskalnych. W tym zakresie Wnioskodawca dotychczas nie skorzystał z odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kas fiskalnych pomimo przysługującego mu prawa. Następnie Spółka uruchomiła trzy nowe sklepy firmowe w X, Y i również zawiadomiła Naczelnika Urzędu Skarbowego o instalacji kas fiskalnych. Wszystkie obowiązki związane z fiskalizacją kas i informacyjne Spółka wykonała w terminach określonych przepisami prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wobec uruchomienia nowych placówek sprzedaży i instalacji w nich kas fiskalnych w terminach przewidzianych przepisami prawa podatkowego, Wnioskodawcy przysługuje ulga z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ulga taka mu przysługuje. Przepis art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że: "Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł".

Spółka uruchomiając nowe placówki handlowe położone w innych miastach niż siedziba Wnioskodawcy, wykonuje obowiązki ewidencyjne w obowiązujących terminach. Według Spółki prawa do ulgi z art. 111 ust. 4 ustawy nie determinuje fakt pierwotnego zgłoszenia ewidencjonowania, przy pierwszym zawiadomieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego o zgłoszonej ilości kas fiskalnych. Gdyby bowiem tak było, to przy pierwotnym zgłoszeniu Wnioskodawca hipotetycznie musiałby określić docelową ilość kas fiskalnych (byłoby to możliwe w sytuacji prowadzenia sprzedaży w jednym obiekcie handlowym, tzw. sklepie wielkopowierzchniowym), co przy prowadzonej działalności gospodarczej jest niemożliwe, ponieważ nowe kasy fiskalne są instalowane w nowych placówkach handlowych, które w momencie pierwszego zawiadomienia o instalacji kas jeszcze w ogóle nie istniały. W nowych placówkach ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego odbywa się w obowiązujących terminach, co wypełnia warunki z art. 111 ust. 4 ustawy do stosowania ulgi z tytułu zakupu kas fiskalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów u usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast, stosownie do art. 111 ust. 4 ustawy podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

Ulga z tytułu zakupu kasy dotyczy tylko kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania (powstania obowiązku). Oznacza to, że ulgą nie są objęte kasy kupowane w przypadku niezaplanowanego (w dniu rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących) rozszerzenia działalności oraz kupowane w celu wymiany starych modeli na nowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że powyższa kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych.

I tak, w myśl § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podatników rozliczających się za okresy kwartalne zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, odliczenie może być dokonane w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Zgodnie z § 8 ust. 1 tego rozporządzenia, dokonanie ww. odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.

Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia, w terminach wynikających z § 2, § 3 ust. 2-6 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania (...).

Ponadto w myśl § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia, odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku jak i zdarzenie przyszłe oraz regulacje prawne stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy po spełnieniu ww. warunków przysługuje prawo do skorzystania z ulgi, z tytułu nabycia kas rejestrujących, jedynie w stosunku do tej liczy kas, która została pisemnie zgłoszona do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania, czyli pierwszych zakupionych kas. Zainteresowany może dokonać rozliczenia przysługującej mu ulgi w dowolnym momencie, jednak nie wcześniej niż za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie. Spółka nie ma natomiast prawa do ulgi na zakup kolejnych kas rejestrujących, tzn. tych nabywanych w terminach późniejszych (nie wymienionych w pisemnym oświadczeniu złożonym przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania). A zatem w przypadku konieczności zakupu kolejnych kas rejestrujących, Spółka nie może skorzystać z tzw. ulgi na zakup tych kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl