ILPP2/443-277/11-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-277/11-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym gminy - Miasta - w rozumieniu art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej. Prowadzi działalność między innymi w zakresie sportu i rekreacji. Posiada w tym celu basen kryty, hale sportowe, boiska itp. Na cele prowadzonej działalności otrzymuje dotacje z gminy - Miasta.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 6 października 2010 r., Miasto przekazuje zakładowi dotację do prowadzonej działalności. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m 2 powierzchni poszczególnych obiektów. Zatem otrzymana dotacja nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że, z uwagi na ich przeznaczenie, niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od otrzymanych dotacji do powierzchni obiektów sportowych Zainteresowanego, należy odprowadzić podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie w tej sprawie znajduje przepis art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: " Art. 29.1 Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".

W ocenie Zainteresowanego, z treści wskazanego przepisu wynika, że otrzymane dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę usług przez niego świadczonych.

Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że od otrzymanych kwot dotacji w całym zakresie, to znaczy w zakresie dotyczącym wszystkich posiadanych przez niego obiektów, nie powinien być odprowadzany podatek od towarów i usług. Za tego rodzaju interpretacją, w opinii Wnioskodawcy, przemawia fakt, że otrzymane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług.

Jak wskazuje Zainteresowany, istotnym dla oceny sprawy jest również to, że w odniesieniu do kąpieliska Winiary żadnego rodzaju usługi nie są sprzedawane, ponieważ kąpielisko to nie osiąga żadnych przychodów, poza wskazaną wyżej dotacją.

Wnioskodawca, na potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska, powołał pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1341/20042/BL (opublikowane na stronie internetowej www.mf.gov.pl oraz w biuletynie Skarbowym 2005/1 str. 19).

Treść wskazanego pisma brzmi: "W związku ze zgłaszanymi przez podatników i organy podatkowe pytaniami dotyczącymi interpretacji przepisów art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) w zakresie opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśniam:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 zd. czwarte ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług".

Zainteresowany uważa, iż zarówno dyspozycja przepisu art. 29 ust. 1, jak i interpretacja tego przepisu wyrażona w cytowanym piśmie Ministerstwa Finansów, pozwalają na jednoznaczne przyjęcie, że w przedmiotowej sprawie dotacje nie podlegają opodatkowaniu.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że uprzednio zwracał się w podobnej sprawie o udzielenie interpretacji i otrzymał odpowiedź w sprawie ILPP2/443-39/10-2/MR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 21, art. 30 -32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje podlegają, czy też nie podlegają opodatkowaniu, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja przyznawana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako zakład budżetowy gminy - Miasta Gniezna, prowadzący działalność m.in. w zakresie sportu i rekreacji, otrzymuje dotacje na cele prowadzonej działalności, których wysokość jest wskazana jako stawka do 1m2 powierzchni poszczególnych obiektów. Jak wynika z opisu sprawy, otrzymane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż otrzymywane dotacje mają charakter ogólny, a ich celem jest dofinansowanie prowadzonej działalności Zainteresowanego. Tym samym, dotacje te nie stanowią dopłaty do ceny usług, zatem nie są obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, dotacje będące przedmiotem pytania nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie ma obowiązku odprowadzania tego podatku z tytułu ich otrzymania.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Dodatkowo informuje się, że od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepis art. 29 ust. 1 ustawy otrzymał następujące brzmienie: "Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 21, art. 30 -32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl