ILPP2/443-275/08-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-275/08-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem i dystrybutorem szerokiej gamy produktów alkoholowych, m.in.: wódek, likierów, koniaków, whisky, win, brandy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z wieloma kontrahentami. W celu utrwalenia współpracy handlowej oraz intensyfikacji sprzedaży, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, zleca on kontrahentom świadczenie usług polegających na:

* osiągnięciu w oznaczonym przedziale czasowym ustalonego pułapu wartości zakupów produktów Spółki,

* terminowej zapłacie za produkty,

* otwarciu przez kontrahenta nowego punktu sprzedaży, w którym będą sprzedawane produkty Spółki.

Z tytułu świadczonych usług Zainteresowany wypłaca kontrahentom wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych. Premie nie dotyczą konkretnej dostawy, lecz wszystkich dostaw, jakie Spółka wykonuje w danym okresie.

Kontrahent, który nabył prawo do premii, wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość wyliczonej premii pieniężnej. Spółka, kierując się treścią art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, odlicza wykazany na tej fakturze VAT jako podatek naliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy premia przyznana kontrahentowi Spółki jest równoznaczna z płatnością za świadczenie usług podlegających na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu VAT.

2.

Czy podatek VAT wykazany na fakturze dokumentującej udzielenie premii stanowi dla Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, podatek naliczony do odliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za usługę z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Jako czynność podlegająca VAT, premia powinna zostać udokumentowana fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Podatek VAT, wykazany na fakturze, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, stanowi dla Spółki podatek naliczony do odliczenia.

Swoje stanowisko Zainteresowany opiera na:

a.

wykładni art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT,

b.

wykładni art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT,

c.

stanowisku prezentowanym w sprawie opodatkowania premii pieniężnych przez organy podatkowe.

Ad. a)

Wykładnia art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT

1.

Dana czynność podlega opodatkowaniu VAT pod warunkiem kumulatywnego spełnienia dwóch przesłanek:

- należy do katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT,

- została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem VAT.

Ponieważ drugi z powyższych warunków nie budzi kontrowersji, Spółka poniżej bezpośrednio odnosi się tylko do warunku pierwszego.

2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej nie będące dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Definicja usługi obejmuje zatem wszystkie sytuacje, w których dochodzi do zawarcia umowy (dokonania transakcji) pomiędzy dwoma podmiotami, w wyniku której jeden z podmiotów świadczy na rzecz drugiego, to do czego się zobowiązał, pod warunkiem, że świadczenie to nie jest dostawą towarów.

3.

Wnioskodawca wypłaca premie na podstawie cywilnoprawnej umowy o świadczenie usług po spełnieniu przez kontrahenta określonych w umowie warunków. Podstawowym warunkiem uzyskania premii jest nabycie przez kontrahenta Spółki określonej liczby produkowanych przez nią towarów. Należy podkreślić, iż wypłata premii następuje w wyniku zakupu oznaczonej ilości towarów, zatem nie jest związana z dokonaniem konkretnej dostawy. Wypłata premii związana jest zatem z określonym zachowaniem podmiotu nabywającego prawo do premii. Takie zachowanie, zgodnie z art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stanowi usługę, która podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Ad. b)

Wykładnia art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT

1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, stanowi suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

2.

Nabywane przez Spółkę usługi wykorzystywane są przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - Zainteresowany zleca ich wykonanie w celu utrwalenia współpracy handlowej i zwiększenia sprzedaży produkowanych przez niego wyrobów. Konsekwentnie, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych usług.

Ad. c)

Stanowisko organów podatkowych

Powyższe wnioski potwierdza Ministerstwo Finansów w piśmie z 30 grudnia 2004 r. wskazując, że w sytuacjach, w których podatnicy kształtują swoje wzajemne relacje w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są - przykładowo z tytułu dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia, jako związana z określonym zachowaniem kontrahenta otrzymującego premię jest dla niego wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług. Usługi takie podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca podkreśla również, że analogiczny pogląd w tej sprawie prezentuje Minister Finansów w interpretacjach wydawanych w indywidualnych sprawach podatników (przykładowo - interpretacja z 22 października 2007 r. nr ILPP1/443-125/07-2/IN, interpretacja z 24 stycznia 2008 r. nr IP-PP2-443-587/08-2/MK).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, Spółka stoi na stanowisku, że wypłacane przez nią premie pieniężne mieszczą się w pojęciu "wynagrodzenia za świadczenie usług". Wnioskodawca uważa równocześnie, że w związku z nabyciem tych usług przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl