ILPP2/443-273/08-5/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-273/08-5/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie reklamacji w imporcie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.) o podpisy osób uprawnionych do reprezentacji Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje zakupów materiałów produkcyjnych, od kontrahentów z krajów Unii Europejskiej i krajów trzecich. Podatek VAT od ww. zakupów rozliczany jest w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia lub w ramach importu towarów. W przypadku, gdy podczas sprawdzania materiału stwierdzono wady fizyczne rzeczy, Spółka występuje do dostawcy z wnioskiem o uznanie reklamacji.

Uznane reklamacje Zainteresowany załatwia następująco:

1.

Poprzez zwrot ceny, za którą towar został zakupiony. Materiały objęte reklamacją nie zawsze są zwracane dostawcy, z uwagi na wysokie koszty transportu. Wystawiane są obciążenia na dostawcę w wysokości poniesionych kosztów. Dostawca nie wystawia faktur korygujących. Materiał jest utylizowany.

2.

Poprzez dokonanie przeróbek na reklamowanym towarze, przywracających jego wartość użytkową. Dostawca jest obciążany kosztami przeróbek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy do obciążeń wystawianych na dostawców reklamowanych materiałów, należy doliczyć podatek VAT. Czy czynności te podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Sposób załatwiania reklamacji towaru poprzez zwrot ceny nie powoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w art. 5 ustawy o VAT, nie ma on też obowiązku doliczania do tej czynności podatku należnego VAT. Ponieważ kontrahent nie wystawia faktur korygujących, a zwrot ceny następuje poprzez wystawienie obciążeń przez Spółkę, nie powinna ona zmniejszać obrotu z tytułu WNT.

Wykonanie przez Zainteresowanego poprawek na towarze w ramach reklamacji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie stanowi żadnej z czynności wymienionych jako opodatkowane w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie ma obowiązku doliczania do tej czynności podatku należnego VAT. Gdyby jednak do opisanych czynności doliczyć podatek VAT, to zdaniem Wnioskodawcy wystąpiłoby podwójne opodatkowanie tej samej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do zapisu art. 2 pkt 7 ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z przedstawionego przez Zainteresowanego wniosku wynika, iż dokonuje on zakupów materiałów produkcyjnych m.in. od kontrahentów z krajów trzecich. W przypadku stwierdzenia wad fizycznych zakupionych materiałów, dokonuje ich reklamacji, jednak towar nie wraca do sprzedawców. Zareklamowany towar w części podlega albo utylizacji albo jest przez Wnioskodawcę naprawiany. Kosztami swoich działań (utylizacji lub naprawy) Spółka obciąża kontrahentów.

W ocenie tut. Organu, podjęte przez Spółkę działania są konsekwencją uznania przez dostawcę reklamacji dostarczonego towaru. Natomiast fakt sprzedaży wadliwego towaru wpływa bezpośrednio na jego cenę. I tak, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W konsekwencji powyższego, na podstawie § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 75, poz. 798 z późn. zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Z kolei art. 29 ust. 13 ustawy wskazuje, iż podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy (...).

Z powyższego wynika, iż skorygowanie podatku należnego od importu towarów możliwe jest jedynie w przypadku zwrotu towarów do kraju trzeciego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują sytuacji, w której towar pierwotnie zaimportowany, okazuje się wadliwy i w związku z reklamacją zostaje ponownie wywieziony za granicę. Stosowne unormowania w tym zakresie zawiera jednak przepis § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którym zwrot podatku zapłaconego od importu towarów przysługuje podatnikom, którzy dokonali wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, w związku z ich reklamacją.

Prawo do zwrotu podatku naliczonego w przypadku opisanym powyżej przysługuje podmiotom, które spełniają następujące warunki:

1.

złożyły zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej oraz nie korzystają ze zwolnień, o których mowa w art. 113 ustawy, i nie wykonują wyłącznie czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy i § 8-11;

2.

w całości zapłaciły podatek należny z tytułu importu towarów;

3.

posiadają dokument celny stwierdzający dokonanie importu towarów, o których mowa w ust. 1, z którego wynika kwota podatku naliczonego z tytułu importu tych towarów;

4.

były importerami tych towarów i posiadają związane z tym dokumenty celne;

5.

posiadają dokument potwierdzający wywóz tych towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty.

Oprócz spełnienia powyższych warunków, podmiot który chce otrzymać zwrot podatku naliczonego, musi złożyć we właściwym urzędzie skarbowym wniosek o dokonanie zwrotu, z którego wynikać musi zarówno wartość i ilość importowanych towarów, których dotyczy zwrot podatku, jak i kwota podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Zwrot następuje na rachunek bankowy podatnika, nie później niż w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku.

Zasady zwrotu opisane powyżej stosuje się również do podatku zapłaconego od importu towarów:

1.

objętych procedurą uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych, jeżeli towary te zostały wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, a podatnik otrzymał zwrot cła zgodnie z odrębnymi przepisami oraz dołączył dokument potwierdzający zwrot cła;

2.

poddanych procesowi uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, w wyniku którego powstały produkty kompensacyjne, dla których powstał dług celny zgodnie z przepisami celnymi i które zostały wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty.

Zwrot podatku, o którym mowa nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

1.

o które przysługiwało podatnikowi prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego, lub

2.

które zostały zwrócone na podstawie odrębnych przepisów, w tym w formie zaliczki, lub

3.

zapłaconego z tytułu importu towarów objętych procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, jeżeli wywóz towaru nastąpił po upływie miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano importu.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę oraz przedstawiony stan faktyczny we wniosku, przedmiotowa reklamacja nie wiąże się ze zwrotem przez Spółkę towarów do kontrahenta z kraju trzeciego, tym samym nie koryguje podatku należnego od importu towarów, zgodnie z przywołanym wyżej przepisem.

Reasumując, otrzymane przez Spółkę rekompensaty od kontrahentów z terytorium państw trzecich, nie wymienione w art. 5 ustawy, nie rodzą skutków w podatku od towarów i usług.

W zakresie reklamacji w transakcjach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 27 czerwca 2008 r. nr ILPP2/443-273/08-4/EWW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl