ILPP2/443-271/09-7/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-271/09-7/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o brakujące opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadząc sklep internetowy z soczewkami kontaktowymi i płynami do soczewek kontaktowych będzie przyjmował płatności od swoich klientów jedynie przelewem na rachunek bankowy. W ramach prowadzonej sprzedaży będzie oferował swoim klientom różne sposoby przesyłek i płatności. Miedzy innymi przesyłki listem poleconym, przesyłki paczką za pobraniem, przesyłki kurierskie. Czasem w przelewaniu środków na jego rachunek będzie korzystał z usług pośrednictwa serwisów płatności internetowych takich jak: a, b, czy c, skąd będzie dostawał zestawienia o płatnościach klientów i zbiorcze przelewy od wpłat kilku klientów. Nie będzie prowadził żadnej sprzedaży stacjonarnej i nie będzie przyjmował żadnych wpłat gotówkowych od klientów. Wszystkie zamówienia będzie realizował do klientów wysyłkowo i będzie posiadał potwierdzenia nadania przesyłek.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż w jego opinii zestawienia płatności otrzymywane od serwisów pośredniczących w przelewach pieniężnych są precyzyjne. Zestawienia systemów AA, BB, CC będą obejmować swym zakresem dane osoby płacącej, datę płatności, kwotę. Najmniej precyzyjne, zdaniem Zainteresowanego, będą zestawienia płatności DD, ponieważ będą wskazywać "nick dd", datę płatności oraz kwotę. Pod "nickiem dd" kryć się będzie oczywiście zawsze osoba fizyczna zarejestrowana w systemie dd jednak zestawienie płatności dd nie będzie podawać danych tej osoby, a jedynie nick. Niemniej Wnioskodawca będzie otrzymywał informację o danych osoby przy transakcji zakupu dd i będzie potrafił dopasować osobę do nicka dd. Może on opisywać zestawienia płatności dd - dopisując przy każdej transakcji imię, nazwisko i adres kupującego i dokonującego płatności.

Ponadto Zainteresowany podkreślił, że same transakcje sprzedaży będzie ewidencjonował obejmując imię, nazwisko, adres kupującego, kwotę sprzedaży netto, podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji Zainteresowany nadal nie będzie musiał korzystać z kasy fiskalnej przy sprzedaży swoich produktów.

Zdaniem Wnioskodawcy, nadal nie będzie on musiał korzystać z kasy fiskalnej przy sprzedaży produktów, ponieważ informacja o wszystkich wpłatach klientów uwzględniona będzie na wyciągu z rachunku bankowego i jednocześnie będzie on posiadał potwierdzenia nadania przesyłek do klientów. Według Zainteresowanego, przepisywanie transakcji do kasy fiskalnej byłoby jedynie zbytecznym powielaniem informacji zapisanych na wyciągu bankowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 228, poz. 1510) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 marca 2009 r. - podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;

2.

do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia, w pozycji 37 ujęto dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży towarów przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy. Do tej pory nie korzystał z kasy fiskalnej. Nie będzie on dokonywał żadnej sprzedaży stacjonarnej i nie będzie przyjmował żadnych wpłat gotówkowych od klientów. Zapłatę od kupujących będzie otrzymywał jedynie przelewem na rachunek bankowy. Czasami przelewy dokonywane będą za pośrednictwem serwisów płatności internetowych. W takich przypadkach, Zainteresowany będzie otrzymywał zbiorcze kwoty wraz z zestawieniami transakcji, których będą dotyczyć. Jego zdaniem będą one precyzyjne, gdyż zawierać będą dane osób płacących, datę płatności oraz kwotę. Najmniej precyzyjne będą płatności DD, gdyż zawierać będą "nick dd", datę płatności oraz kwotę. Jednak przy transakcji zakupu Wnioskodawca będzie otrzymywał informację o danych kupującego i będzie potrafił dopasować poszczególne osoby do "nicków dd". Ponadto, będzie prowadził ewidencję sprzedaży obejmującą imię, nazwisko, adres kupującego, kwotę sprzedaży netto, podatek VAT.

Reasumując, Zainteresowany będzie spełniał wymagane przepisami warunki, będzie więc upoważniony do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży towarów, dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - stawki podatku dla przesyłek kurierskich świadczonych przez X związanych ze sprzedażą internetową oraz stanu faktycznego - zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 25 maja 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl