ILPP2/443-27/14-4/AKr - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-27/14-4/AKr Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa solarnego systemu wspomagającego wytwarzanie ciepłej wody użytkowej w obu plebaniach dla odwiedzających nas turystów i przyjmujących ich parafialnych grup działania oraz lokalnej organizacji ZHP, z akcjami promocyjnymi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa solarnego systemu wspomagającego wytwarzanie ciepłej wody użytkowej w obu plebaniach dla odwiedzających nas turystów i przyjmujących ich parafialnych grup działania oraz lokalnej organizacji ZHP, z akcjami promocyjnymi". Wniosek został uzupełniony 29 stycznia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia (...) (dalej Parafia) podpisała 20 grudnia 2013 r. z Samorządem Województwa z siedzibą w Urzędzie Marszałkowskim "Umowę przyznania pomocy, na operację z zakresu małych projektów, w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013".

Ponieważ Parafia nie prowadziła i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej, zgodnie z Konkordatem podpisanym przez Rząd RP ze stolicą Apostolską w Watykanie, nie ma żadnej możliwości odliczania podatku VAT, stąd do refinansowania robót wg ww. umowy z funduszy PROW Parafia podaje wartości brutto z faktur jej wykonawców. Ww. umowa przewiduje, że w przypadku zaliczania do wydatków kwalifikowanych kwoty brutto z faktury Parafia musi dostarczyć potwierdzenie prawidłowości zaliczania VAT w postaci Interpretacji Indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Wartość brutto (z podatkiem VAT) umowy wynosi 62.501,22 zł.

W uzupełnieniu do wniosku Parafia wskazała, że:

* nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (jako dowód załączyła zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz oświadczenie własne, dotyczące przedmiotowego projektu),

* przedmiotem Umowy o przyznaniu pomocy jest projekt pn."Budowa solarnego systemu wspomagającego wytwarzanie ciepłej wody użytkowej w obu plebaniach dla odwiedzających nas turystów i przyjmujących ich parafialnych grup działania oraz lokalnej organizacji ZHP, z akcjami promocyjnymi",

* dla realizacji ww. projektu zostaną wykonane następujące prace budowlane:

o montaż 100 sztuk rur solarnych (pogrupowanych po 20 sztuk w panelach) na dachach wschodnim i zachodnim nowej plebanii,

o połączenie trzema giętkimi przewodami rurowymi ww. solarów ze zbiornikiem na ciepłą wodę użytkową z wymiennikami ciepła,

o montaż układu automatycznego sterowania i zabezpieczającego,

o połączenia rurowe zbiornika ciepłej wody użytkowej z odbiornikami ciepła, z dodatkowym przewodem rurowym cyrkulacyjnym,

o sprawdzenie szczelności połączeń rurowych,

o napełnianie glikolem układu solarnego i uruchomienie systemu,

* ww. inwestycja będzie wykonywane wg zatwierdzonego przez D (...);

* zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Parafię czynności opodatkowanych, bo Parafia nigdy nie miała i nie ma możliwości wystawiania faktur i w związku z tym odliczania podatku VAT. Ponadto za korzystanie z ciepłej wody w publicznych ustępach i łazienkach na terenie plebanii nigdy nie były i nie będą pobierane żadne opłaty, dotyczy to zarówno parafian, jak i zapowiedzianych i nie zapowiedzianych turystów zwiedzających zabytkowy dworski kościół księżnej, jak i szlaki turystyczne Parku Krajobrazowego (400 gat. ptaków w tym czarne bociany, głuszce, cietrzewie, żurawie, orły, białe czaple oraz 800 letnie cysterskie stawy rybackie największe i jedne z najstarszych w Polsce i w Europie),

* faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędne do realizacji ww. operacji będą wystawiane na Parafię.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy można stwierdzić, że Parafia nie ma żadnych możliwości odliczenia podatku VAT, od przyjmowanych faktur, niezbędnych do realizacji projekt pn. "Budowa solarnego systemu wspomagającego wytwarzanie ciepłej wody użytkowej w obu plebaniach dla odwiedzających nas turystów i przyjmujących ich parafialnych grup działania oraz lokalnej organizacji ZHP, z akcjami promocyjnymi" dotowanego z funduszy europejskich wg Umowy o przyznaniu pomocy.

Zdaniem Wnioskodawcy, można stwierdzić, że Parafia nie ma żadnych możliwości odliczenia sobie podatku VAT, od przyjmowanych faktur, niezbędnych do realizacji projekt pn. "Budowa solarnego systemu wspomagającego wytwarzanie ciepłej wody użytkowej w obu plebaniach dla odwiedzających nas turystów i przyjmujących ich parafialnych grup działania oraz lokalnej organizacji ZHP, z akcjami promocyjnymi" dotowanego z funduszy europejskich wg Umowy o przyznaniu pomocy.

Powyższe stwierdzenie wynika z faktu, że Parafia nie jest (i nigdy nie była) podmiotem gospodarczym a także nie ma prawa wystawiać (i nigdy nie wystawiała) żadnych rachunków, w tym faktur VAT.

Ponadto Parafia nie jest (i nigdy nie była) zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wynika również z postanowień Konkordatu pomiędzy Rządem RP, a Stolicą Apostolską w Watykanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W szczególności, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia nie prowadziła i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej, nie jest też zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Parafia podpisała 20 grudnia 2013 r. z Samorządem Województwa "Umowę przyznania pomocy 13, na operację z zakresu małych projektów, w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013" na realizację projektu pn. "Budowa solarnego systemu wspomagającego wytwarzanie ciepłej wody użytkowej w obu plebaniach dla odwiedzających nas turystów i przyjmujących ich parafialnych grup działania oraz lokalnej organizacji ZHP, z akcjami promocyjnymi". W wyniku realizacji ww. projektu zostaną wykonane prace budowlane.

Jak wskazał Wnioskodawca, zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Parafię czynności opodatkowanych, bo Parafia nigdy nie miała i nie ma możliwości wystawiania faktur i w związku z tym odliczania podatku VAT. Ponadto za korzystanie z ciepłej wody w publicznych ustępach i łazienkach na terenie plebanii nigdy nie były i nie będą pobierane żadne opłaty, dotyczy to zarówno parafian, jak i zapowiedzianych i nie zapowiedzianych turystów zwiedzających zabytkowy dworski kościół księżnej, jak i szlaki turystyczne Parku Krajobrazowego. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędne do realizacji ww. operacji będą wystawiane na Parafię.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, a realizacja opisanego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Parafia nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Parafia nie będzie miała możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 pn. "Budowa solarnego systemu wspomagającego wytwarzanie ciepłej wody użytkowej w obu plebaniach dla odwiedzających nas turystów i przyjmujących ich parafialnych grup działania oraz lokalnej organizacji ZHP, z akcjami promocyjnymi" dotowanego z funduszy europejskich.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl