ILPP2/443-27/08-2/TW - Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania premii i bonusów pieniężnych wypłacanych kontrahentom spółki na podstawie zawartych umów w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-27/08-2/TW Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania premii i bonusów pieniężnych wypłacanych kontrahentom spółki na podstawie zawartych umów w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2008 r. (data wpływu: 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na działaniu na rzecz wspólników Spółki poprzez podpisywanie umów o współpracy z producentami materiałów budowlanych.

Umowy o dostawę towarów przez producentów do wszystkich wspólników podpisuje Spółka Podatnika. Zarząd Spółki negocjuje wszelkie warunki dostawy towarów do wspólników.

Umowa taka reguluje między innymi kwestie bonusów i premii pieniężnych przyznawanych Grupie .... za dokonany obrót.

Mając na uwadze fakt, że wspólnicy Grupy .... kupują na podstawie tychże umów, dość duże ilości towarów, to dostawcy przyznają bonusy lub inaczej premie pieniężne.

Podstawą do wypłaty bonusów jest osiągnięcie przez wspólników Grupy .... tj. odbiorców - kupujących towary, określonego w umowie pułapu obrotów z danym sprzedawcą.

Wypłacony przez sprzedawcę bonus nie stanowi wynagrodzenia za usługi.

Wysokość bonusu jest "ruchoma" i jest uzależniona od ilości zakupionych przez wspólników towarów u producentów towarów i materiałów budowlanych.

Bonus nie jest związany z konkretną dostawą towarów dokonaną przez producenta na rzecz wspólników lecz jest wynikiem m.in. wszystkich dostaw w roku, półroczu, kwartale.

Otrzymywany przez wspólników bonus jest ściśle związany z dostawami towarów w danym okresie czasu, za który zgodnie z umową należy się premia pieniężna.

W praktyce przyznawanie i podział wygląda tak, że producent całą kwotę bonusu przelewa do Grupy,.... za cały obrót dokonywany przez wspólników Grupy, a po ustaleniu w jakim procencie każdy ze wspólników uczestniczył w wykonanym obrocie Grupa dokonuje podziału bonusu odpowiednio wszystkim wspólnikom.

Do tej pory - jak wyjaśnia Wnioskodawca - odbywało się to na podstawie faktury VAT lecz w związku z orzecznictwem WSA dostawcy oświadczyli, iż mają interpretacje indywidualne, z których wynika jednoznacznie, że bonus nie podlega podatkowi VAT, wobec tego będzie rozliczany notą księgową.

Zainteresowany stwierdza ponadto, iż niezrealizowanie obrotu nie jest obwarowane żadną sankcją w umowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy bonusy i premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

W jaki sposób powinno być udokumentowane przekazanie bonusów tj. fakturą, notą księgową czy też innym dokumentem.

Zdaniem Wnioskodawcy, bonusy i premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż czynność sprzedaży towarów dla wspólników jako dostawa towarów podlega już opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy tu podkreślić, iż nie może wystąpić taka sytuacja faktyczna, która stanowiłaby zarówno dostawę towarów, jak i świadczenie usług.

Nie można więc uznać zrealizowania przez kontrahenta określonego pułapu obrotów za świadczenie usług, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi.

Zatem zakup odpowiedniej ilości towaru, a tym samym osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie stanowi świadczenia usług, gdyż opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towarów, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności. Pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy towarów) drugi jako zakupu (świadczenia usług) przez nabywcę tego samego towaru w ramach tej samej transakcji.

Powyższy pogląd jest zgodny z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. syg. I FSK 94/06.

Ze wskazanego wyroku wynika, iż w ramach zawieranych umów o współpracy, gdzie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów i terminowego spełniania świadczeń pieniężnych, sprzedawca wypłaca premię pieniężną, bonus lub nagrody, nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonywania transakcji o określonej premiowanej wysokości.

Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją.

Zdaniem Wnioskodawcy do dokumentowania przekazania bonusu służy nota księgowa, gdyż jest to uniwersalny dokument księgowy właściwy przy dokumentowaniu transakcji, do których nie przewidziano odrębnych formularzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pomiędzy stronami transakcji istnieją umowy - w zawieraniu których pośredniczy Grupa .... - regulujące wzajemną współpracę, na podstawie których przy spełnieniu określonych warunków sprzedający jest zobowiązany do wypłaty premii pieniężnej.

Zainteresowany ponadto wyjaśnia, iż: cyt. "bonus nie jest związany z konkretną dostawą towarów dokonaną przez producenta na rzecz wspólników lecz jest wynikiem m.in. wszystkich dostaw w roku, półroczu, kwartale. Otrzymywany przez wspólników bonus jest ściśle związany z dostawami towarów w danym okresie czasu, za który zgodnie z umową należy się premia pieniężna".

Zauważyć w tym miejscu należy, iż podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych.

Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.

Wyjaśnić zatem należy, iż z zasady skutki podatkowe związane z wypłacaniem premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Przede wszystkim podkreślić należy, iż w sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. zakupów określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywcy. W takim przypadku przedmiotowa premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi.

Jest to bowiem relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż dostawa towarów zachowuje swój charakter przez cały czas trwania umowy, na podstawie której prowadzona jest współpraca z kontrahentami. Stosunek, na podstawie którego wypłacana jest premia pieniężna jest odrębną relacją zobowiązaniową wynikającą z innej umowy. Wobec powyższego, jeżeli mamy do czynienia z dwoma stosunkami prawnymi, nie można mówić o podwójnym opodatkowaniu.

Z kolei odnośnie drugiego pytania, stwierdzić trzeba, iż otrzymanie premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, fakturą VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Odnosząc się natomiast do kwestii wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. syg. I FSK 94/06, wyjaśnić należy, że wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego na jaki powołuje się Wnioskodawca dotyczy konkretnej sprawy, osądzonej w określonym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie dokonane przez Sąd jest wiążące w sprawie, w której zostało wydane a organy podatkowe nie są związane rozstrzygnięciami sądów administracyjnych w indywidualnych sprawach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl