ILPP2/443-268/09-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-268/09-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Infrastruktura (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Infrastruktura (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Artykuł 86 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca przystępuje do realizacji projektu z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej w partnerstwie z innymi powiatami oraz z samorządem województwa (...) pn. "Infrastruktura (...)". W celu realizacji tego projektu dokonywane będą zakupy: sprzętu komputerowego i elektronicznego, oprogramowanie oraz usługi umożliwiające integrację całego środowiska pomiędzy serwerem wojewódzkim a powiatowym. Wykonana zostanie również aktualizacja, rozbudowa i integracja baz danych. Przedmiotowe zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym wykonywanym na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

Zainteresowany zobowiązany jest przedstawić interpretację indywidualną wydaną przez właściwego Dyrektora Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Starostwo Powiatowe w (...), w zakresie świadczenia usług z tytułu wynajmu pomieszczeń w budynkach Starostwa Powiatowego na rzecz innych podmiotów. Z tego tytułu odliczeniu od podatku należnego podlega tylko ta kwota podatku naliczonego, która dotyczy zwrotu przez te podmioty kosztów energii, wody, wywozu nieczystości, dozoru mienia, sprzątania, czy też kosztów rozmów telefonicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług na cele projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupach towarów i usług na cele projektu pn. "Infrastruktura (...)", ponieważ dokonywane zakupy nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Ponadto Zainteresowany jako organ władzy publicznej nie może zostać uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przytoczonym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji projektu z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej, pn. "Infrastruktura (...)". W celu realizacji tego projektu dokonywane będą zakupy: sprzętu komputerowego i elektronicznego, oprogramowanie oraz usługi umożliwiające integrację całego środowiska pomiędzy serwerem wojewódzkim a powiatowym, wykonana zostanie również aktualizacja, rozbudowa i integracja baz danych. Ponadto, Zainteresowany wskazał, że przedmiotowe zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym wykonywanym na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, czyli nabywane towary i usługi nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

W myśl powołanych powyżej przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie ww. towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl