ILPP2/443-263/14-5/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-263/14-5/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 4 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych w ramach społecznego programu mieszkaniowego (dostawa z montażem: bram z napędami, drzwi w garażu podziemnym):

* jest prawidłowe w odniesieniu do budynków wielorodzinnych oraz

* jest nieprawidłowe w odniesieniu do budynków jedno lub dwurodzinnych.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych w ramach społecznego programu mieszkaniowego (dostawa z montażem: bram z napędami, drzwi w garażu podziemnym) w odniesieniu do budynków jednorodzinnych, dwurodzinnych i wielorodzinnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na dostawie i montażu bram garażowych, drzwi wraz z osprzętem (napędami elektrycznymi, odbiornikami, nadajnikami), prace wykończeniowe w obrębie garażu, wszystko mające zastosowanie w budynkach jednorodzinnych, dwurodzinnych i wielorodzinnych (obiekty sklasyfikowane pod nr PKOB 1110, 1121, 1122) mieszczących się w ramach budownictwa objętego powszechnym programem mieszkaniowym (lokale o powierzchni użytkowej do 150 m2, domy - do 300 m2).

Usługa odbywa się na podstawie umowy podpisanej między Wnioskodawcą a kontrahentem. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług budowlano-montażowych polegających na zamontowaniu nabytych przez Wnioskodawcę u dostawców elementów (bram, drzwi, napędów, osprzętu) z wykorzystaniem własnego sprzętu, materiałów montażowych, robocizny zatrudnianych pracowników.

Wnioskodawca działa jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu z tytułu wykonywanych usług przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego - sprzedaż robót budowlano - montażowych (dostawa i montaż bram z napędami, drzwi, itp.) w ramach społecznego programu mieszkaniowego w budynku jedno lub dwurodzinnym, budynku wielorodzinnym - usługa wykonywana w garażu podziemnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywana czynność mieści się w kategorii usługi określonej w PKWiU 41.00.30 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków), dlatego do wszystkich Zainteresowany zastosowałby stawkę VAT obniżoną - 8%.

Z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynika, że stawkę obniżoną stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Opisana czynność mieści się w tym zakresie.

Sprzedając usługę roboty budowlano - montażowe w ramach społecznego programu mieszkaniowego do budynku jedno lub dwurodzinnego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11 Zainteresowany zastosowałby VAT 8% na całą usługę (o ile garaż nie jest wykorzystywany na działalność gospodarczą).

Sprzedając usługę roboty budowlano - montażowe w ramach społecznego programu mieszkaniowego do budynku wielorodzinnego polegającą na dostawie i montażu bram wjazdowych, garażowych, drzwi w ramach prac związanych z budową nowych budynków Wnioskodawca zastosowałby VAT 8% (także w przypadku prac obejmujących garaż podziemny). Jedynie sprzedając usługę w ramach robót budowlanych dotyczących poszczególnych części budynku - prac związanych z przebudową, remontem już istniejących budynków wykonywanych w lokalach niemieszkalnych, np. wymiana bramy wjazdowej w garażu podziemnym, zabudowa boksu w garażu podziemnym, dołożenie napędu do istniejącej w garażu podziemnym bramy zastosowałby on VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie stawki podatku dla robót budowlano - montażowych w ramach społecznego programu mieszkaniowego (dostawa z montażem: bram z napędami, drzwi w garażu podziemnym): w odniesieniu do budynków wielorodzinnych oraz jest nieprawidłowe w odniesieniu do budynków jedno lub dwurodzinnych.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Artykuł 41 ust. 2 ustawy stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się - na mocy art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy - do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zatem przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, z zastrzeżeniem ust. 12b, który stanowi że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się: budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Artykuł 2 pkt 12 ustawy stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), zawierającym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy nie definiują pojęć: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) - przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei z pkt 7a tego artykułu wynika, że przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Przy ustaleniu właściwej stawki podatku od towarów i usług decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Należy zaznaczyć, że strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkowywać ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie jej elementy (koszty).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na dostawie i montażu bram garażowych, drzwi wraz z osprzętem (napędami elektrycznymi, odbiornikami, nadajnikami), prace wykończeniowe w obrębie garażu, wszystko mające zastosowanie w budynkach jednorodzinnych, dwurodzinnych i wielorodzinnych (obiekty sklasyfikowane pod nr PKOB 1110, 1121, 1122) mieszczących się w ramach budownictwa objętego powszechnym programem mieszkaniowym (lokale o powierzchni użytkowej do 150 m2, domy - do 300 m2).

Usługa odbywa się na podstawie umowy podpisanej między Wnioskodawcą a kontrahentem. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług budowlano - montażowych polegających na zamontowaniu nabytych przez Wnioskodawcę u dostawców elementów (bram, drzwi, napędów, osprzętu) z wykorzystaniem własnego sprzętu, materiałów montażowych, robocizny zatrudnianych pracowników.

Wnioskodawca działa jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu z tytułu wykonywanych usług przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto, Zainteresowany wskazał we wniosku, że czynność ta mieści się w kategorii usługi określonej w PKWiU 41.00.30 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków). Opisana czynność mieści się w zakresie budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowej sprawie kwestią wymagającą wyjaśnienia jest możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę do dostawy z montażem: bram z napędami, drzwi w garażu podziemnym w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (budynki jednorodzinne, dwurodzinne oraz wielorodzinne) obniżonej stawki podatku VAT (tekst jedn.: stawki podatku VAT 8%).

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Zatem w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę robot polegających na dostawie z montażem: bram z napędami, drzwi w garażu podziemnym - w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym (zarówno w budynkach jednorodzinnych, dwurodzinnych jak i wielorodzinnych - PKOB 111, 112) zastosowanie będzie miała obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%, ale tylko w odniesieniu do prac wykonywanych w ramach całego zadania inwestycyjnego (co winno wynikać z umowy). Jeżeli jednak podejmowane będzie osobne zlecenie realizowane w lokalu użytkowym (garażu) w wybudowanym budynku mieszkalnym (na podstawie odrębnej umowy), to do tej roboty będzie mieć zastosowanie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że świadczenie robót budowlano-montażowych, w ramach społecznego programu mieszkaniowego (dostawa z montażem: bram z napędami, drzwi w garażu podziemnym) do budynku wielorodzinnego - w odniesieniu do usług wykonywanych w ramach całego zadania inwestycyjnego będzie podlegała opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku. Natomiast przedmiotowe usługi wykonywane w ramach odrębnej umowy należy opodatkować podstawową 23% stawką podatku.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Również w sytuacji, gdy Zainteresowany wykonuje roboty budowlano-montażowe, w ramach społecznego programu mieszkaniowego (dostawa z montażem: bram z napędami, drzwi w garażu podziemnym) zarówno w budynkach jednorodzinnych oraz dwurodzinnych - w odniesieniu do usług wykonywanych w ramach całego zadania inwestycyjnego zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka podatku. Z kolei, przedmiotowe usługi wykonywane w ramach odrębnej umowy należy opodatkować podstawową 23% stawką podatku.

W tej części stanowiska Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Wskazać należy, że w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości przyjęcia przez Wnioskodawcę, że budynek w którym dokonywane są przedmiotowe czynności jest budynkiem mieszkalnym. Przedstawione we wniosku informacje przyjęto jako element stanu faktycznego, natomiast ocena prawidłowości i zasadności przyjętego przez Wnioskodawcę przyporządkowania może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że powyższa interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych w ramach społecznego programu mieszkaniowego (dostawa z montażem: bram z napędami, drzwi w garażu podziemnym) w odniesieniu do budynków jednorodzinnych, dwurodzinnych i wielorodzinnych. W pozostałym zakresie wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl