ILPP2/443-26/10-3/EN - Określenie stawki podatku VAT w przypadku świadczenia usług związanych z rolnictwem w postaci zagospodarowania ronda oraz modernizacji drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-26/10-3/EN Określenie stawki podatku VAT w przypadku świadczenia usług związanych z rolnictwem w postaci zagospodarowania ronda oraz modernizacji drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu 7 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług związanych z rolnictwem:

*

wykonywanych jako odrębne i niezależne świadczenie - jest prawidłowe,

*

wykonywanych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji drogi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych z rolnictwem. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w ramach realizacji zadania pn. "Rozbudowa skrzyżowania (...)", wykonał na podstawie umowy zawartej w dniu 12 października 2009 r. z Zarządem Dróg Miejskich niezbędny zakres robót opisanych w § 1 umowy, w tym również roboty związane z zagospodarowaniem terenów zielonych. Roboty związane z zagospodarowaniem ronda dotyczą usług polegających na nasadzeniach krzewów oraz wysianiu trawy i kwiatów po uprzednim nawiezieniu ziemi i przygotowaniu terenu ronda do pełnienia funkcji rekreacyjnej i estetycznej.

Wykonawca robót zatrudniony przez Wnioskodawcę w charakterze podwykonawcy zalicza wykonawstwo tego rodzaju usługi do usług związanych z rolnictwem - określonych w PKWiU symbolem 01.41.12-00.00, które należy opodatkować 7 % stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 135 załącznika nr 3).

Wątpliwości Zainteresowanego wynikają z faktu, iż roboty drogowe, a tego rodzaju roboty są statutowo przyporządkowane Spółce są objęte 22 % stawką podstawową podatku VAT na podstawie art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2008 r., gdyż mieszczą się w definicji "infrastruktury towarzyszącej" określonej ust. 3 pkt 2 ustawy.

Nadmienić należy, iż w ramach prowadzonych robót drogowych pewien zakres dotyczy usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych związanych z rolnictwem (urządzanie terenów wykonanych rond itp., mała architektura). Przeto istotnym wydaje się być rozstrzygnięcie kwestii podatkowych, skoro powstają wątpliwości interpretacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dla przedstawionego stanu faktycznego należy zastosować stawkę podatku VAT 7 % czy 22 %.

2.

Czy dla robót związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych, które są wykonywane w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji drogi należy zastosować 7 % stawkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka podatku VAT dla przedstawionego stanu faktycznego winna zostać ustalona w wysokości 7 %, tj. na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (załącznik nr 3, poz. 135).

W opinii Zainteresowanego również przy realizacji robót związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych prowadzonych w ramach budowy, modernizacji i remontów dróg i ulic należy tego rodzaju usługi opodatkować według stawki 7 %, zaliczając te roboty do usług związanych z rolnictwem określonych w PKWiU symbolem 01.41.12-00.00 (art. 41 ust. 2 ustawy od towarów i usług - poz. 135 załącznika nr 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

*

prawidłowe - w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług związanych z rolnictwem wykonywanych jako odrębne i niezależne świadczenie

*

nieprawidłowe - w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług związanych z rolnictwem wykonywanych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji drogi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 8 ust. 3 ustawy stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7 %, 3 % i 0 %, a także zwolnienie od podatku.

I tak, w art. 41 ust. 2 ustawy postanowiono, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 135 załącznika nr 3, stanowiącego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku 7 %", wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 01.4 "Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt".

Zamieszczenie przedrostka "ex" przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu czy usługi z danego grupowania.

W przedłożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż w ramach realizacji zadania pn. "Rozbudowa skrzyżowania (...)" wykonał on zakres robót opisanych w umowie zawartej z Zarządem Dróg Miejskich w tym również roboty związane z zagospodarowaniem terenów zielonych. Roboty związane z zagospodarowaniem terenów zielonych ronda dotyczą usług polegających na nasadzeniach krzewów oraz wysianiu trawy i kwiatów po uprzednim nawiezieniu ziemi i przygotowaniu terenu ronda do pełnienia funkcji rekreacyjnej i estetycznej.

Zainteresowany wskazał, iż zatrudniony przez niego Podwykonawca zalicza wykonawstwo usługi polegającej na zagospodarowaniu terenów zielonych ronda do usług związanych z rolnictwem - określonych w PKWiU symbolem 01.41.12-00.00, którą należy opodatkować 7 % stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy od towarów i usług (poz. 135 załącznika nr 3). Natomiast Wnioskodawca świadcząc roboty drogowe stosuje stawkę 22 %.

Należy zauważyć, iż strony w umowach cywilno-prawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa budowlana polegająca m.in. na przebudowie dróg i ulic, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Ponadto podkreślić należy, że w przypadku gdy świadczenie obejmuje jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia, to nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT. Zatem należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta kilka odrębnych usług zasadniczych, czy też jedną usługę.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, Podatnik opodatkowuje je tak jak usługę zasadniczą.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę z zatrudnionym przez niego Podwykonawcą jest wyłącznie usługa o symbolu PKWiU 01.41.12-00.00 - "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych", jako odrębne i niezależne świadczenie, to podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7 %, na podstawie poz. 135 załącznika nr 3 ustawy, jako "Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt".

Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem umowy zawartej przez Zainteresowanego z Zarządem Dróg Miejskich jest usługa główna polegająca na realizacji zadania pn. "Rozbudowa skrzyżowania (...)", na którą składają się różne prace ściśle związane z realizacją głównej inwestycji, w tym również roboty związane z zagospodarowaniem terenów zielonych, o symbolu PKWiU 01.41.12-00.00 - "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych", to wykonanie całego zadania należy opodatkować 22 % stawką podatku VAT.

W tej sytuacji roboty związane z zagospodarowaniem terenów zielonych ronda polegające na nasadzeniach krzewów oraz wysianiu trawy i kwiatów po uprzednim nawiezieniu ziemi i przygotowaniu terenu ronda do pełnienia funkcji rekreacyjnej i estetycznej, mają charakter pomocniczy i służą jedynie realizacji świadczenia głównego. Dlatego też podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla usługi głównej.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl