ILPP2/443-258/11-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-258/11-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją działania pn.: "Wdrażanie projektów współpracy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją działania pn. "Wdrażanie projektów współpracy".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Statut Stowarzyszenia XXX w Rozdziale I - Postanowienia ogólne mówi, że Stowarzyszenie XXX jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych":

* Celem Stowarzyszenia jest zrównoważony rozwój obszarów wiejskich na rzecz poprawy jakości życia ich mieszkańców (Rozdział II, § 61 Statutu Stowarzyszenia - Cele Stowarzyszenia),

* Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów UE, aktualnie Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013,

* Wg rejestru REGON - rodzaj przeważającej działalności: 9133Z "Działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej nie sklasyfikowana",

* Stowarzyszenie XXX nie ma możliwości prowadzenia działalności gospodarczej (Uchwałą Nr ZZ Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia z dnia 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Stowarzyszenia XXX zostały uchylone zapisy dotyczące możliwości prowadzenia działalności gospodarczej),

* Stowarzyszenie XXX nie złożyło deklaracji VAT-R i nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT.

Od dnia 18 czerwca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2015 r. Stowarzyszenie XXX realizuje OŚ IV Leader w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszeniu zostały przyznane środki finansowe (w przeliczeniu na liczbę mieszkańców obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia) na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju, oznacza to, iż mieszkańcy obszaru objętego działalnością Stowarzyszenia mogą składać do LGD wnioski o przyznanie pomocy w ramach działań "Małe Projekty", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Odnowa i rozwój wsi" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw". Jednakże LGD faktycznie nie przekazuje tych środków wnioskodawcom, tym zajmuje się (po zrealizowaniu operacji przez Wnioskodawcę) Agencja Płatnicza, tj. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. LGD jedynie pośredniczy pomiędzy wnioskodawcami a instytucjami wdrażającymi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Jedynymi środkami (oprócz składek członkowskich), jakimi dysponuje (również na zasadzie refundacji poniesionych kosztów) Stowarzyszenie XXX w ramach realizacji Osi IV Leader są środki w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" (realizacja potrwa do dnia 30 czerwca 2015 r.) oraz "Wdrażanie projektów współpracy" (okres realizacji maj 2010 r. - grudzień 2012 r.).

W ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" Stowarzyszenie wydatkuje środki finansowe na realizację zadań:

* funkcjonowanie biura (tj. wynagrodzenie pracowników, koszty podróży służbowych, koszty najmu i utrzymania pomieszczeń biurowych, koszty usług telekomunikacyjnych, koszty zakupu artykułów biurowych, koszty opłat notarialnych, skarbowych również opłat pocztowych oraz obsługi finansowo-księgowej),

* informowanie i promocja obszaru działania Stowarzyszenia (w tym: zamieszczanie materiałów prasowych w prasie lokalnej, opracowanie, druk i dystrybucja bezpłatnego biuletynu informacyjnego, zakup upominków i nagród dla laureatów konkursów organizowanych przez biblioteki szkoły działające na obszarze Stowarzyszenia, druk kalendarzy, folderów),

* aktywizacja społeczności lokalnej, poprzez organizację szkoleń, podczas których mieszkańcy mogą dowiedzieć się z jakich środków mogą skorzystać i na jakich warunkach, jak wypełnić wniosek o przyznanie pomocy oraz wniosek o płatność po zakończeniu realizacji operacji,

* szkolenia pracowników i członków organów Stowarzyszenia, tj. członków Zarządu, Rady i Komisji Rewizyjnej (członkowie organów Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie) z zakresu zadań danej osoby w związku z zaangażowaniem w czynności w ramach Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" Stowarzyszenie wydatkuje środki finansowe na realizację zadań:

Projekt współpracy: "X":

* wytyczenie i oznakowanie szlaków turystycznych,

* wydanie bezpłatnej publikacji dotyczącej szlaków turystycznych już istniejących oraz wytyczonych w ramach projektu współpracy,

* opracowanie i uruchomienie strony internetowej promującej projekt współpracy.

Projekt współpracy: "Y":

* ukazanie obrzędów, tradycji, zwyczajów oraz regionalnej kuchni jako atrakcyjnego produktu turystyki krajowej i międzynarodowej na obszarze działania Partnerów, poprzez udział w targach organizowanych na obszarze działania wszystkich Partnerów Projektu,

* stworzenie kompleksowej oferty turystycznej obszaru Partnerów, poprzez udział w konferencjach zorganizowanych na terenie działania każdego z Partnerów oraz wydanie foldera turystycznego,

* zaangażowanie społeczności lokalnej do odtworzenia i zachowania dziedzictwa kulturowego oraz historycznego obszaru Partnerów poprzez organizację dwóch edycji konkursu dla młodzieży gimnazjalnej - laureaci wezmą udział w obozach naukowych. Prace wykonane przez młodzież (opisy, fotografie, obrazy, opowiadania itp.) zostaną wykorzystane w opracowaniu albumu, który będzie ukazywał tradycje i zwyczaje na obszarach działania partnerskich LGD, dotyczące najważniejszych momentów życia człowieka, od jego narodzin do ostatnich chwil życia.

Stowarzyszenie XXX nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, realizując powyższą operację nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

Efekty powstałe w wyniku realizacji powyższych działań w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przez Wnioskodawcę Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i ponoszonymi przez niego wydatkami w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" (okres wydatków do grudnia 2012 r.) Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż nie jest on zarejestrowany jako podatnik podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje wyłącznie zadania statutowe - nie mają zastosowania przepisy art. 5, art. 86 ust. 1 oraz art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ma natomiast zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1, zał. 4, poz. 10 tej ustawy.

W związku z tym, iż Stowarzyszenie XXX nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, realizując operację "Wdrażanie projektów współpracy" (do grudnia 2012 r.), nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 18 czerwca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2015 r. realizuje OŚ IV Leader w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszeniu zostały przyznane środki finansowe (w przeliczeniu na liczbę mieszkańców obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia) na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju, oznacza to, iż mieszkańcy obszaru objętego działalnością Stowarzyszenia mogą składać do LGD wnioski o przyznanie pomocy w ramach działań: "Małe Projekty", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Odnowa i rozwój wsi" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw". Zainteresowany wskazał, że nie przekazuje tych środków wnioskodawcom a jedynie pośredniczy pomiędzy nimi a instytucjami wdrażającymi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Środkami (oprócz składek członkowskich), jakimi dysponuje (również na zasadzie refundacji poniesionych kosztów) Wnioskodawca w ramach realizacji Osi IV Leader, są środki w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" (okres realizacji maj 2010 - grudzień 2012 r.). W ramach tego działania Stowarzyszenie wydatkuje środki finansowe na realizację zadań:

Projekt współpracy: "X".

Projekt współpracy:"Y".

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. działania pn.: "Wdrażanie projektów współpracy" w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty powstałe w wyniku realizacji ww. działania w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją działania pn. "Wdrażanie projektów współpracy".

W zakresie ww. przedsięwzięcia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Tut. Organ informuje, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązywało do dnia 5 kwietnia 2011 r. Natomiast od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Reasumując, Stowarzyszenie XXX nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z ponoszonymi wydatkami w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl