ILPP2/443-250/13-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-250/13-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia wniosku (data wpływu 26 marca 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 21 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.) oraz z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia maszyn rolniczych i ciągnika oraz niektórych wydatków związanych z eksploatacją oraz

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od pozostałych wydatków związanych z eksploatacją.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia maszyn rolniczych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2013 r. poprzez podpis oraz oświadczenie Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 24 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) ogłosiła nabór wniosków na "Modernizację (...)" - z programu PROW 2007-2013.

Wnioskodawca jest rolnikiem (płatnikiem podatku VAT) i chciałby skorzystać z ww. naboru i złożyć wniosek o dofinansowanie do zakupu sprzętu rolniczego.

Aby uzyskać dodatkowe punkty w ocenie wniosku Zainteresowany postanowił wybrać jedną z zaproponowanych form przyznania pomocy finansowej, tj. "WSPÓLNE UŻYWANIE (...)". Jednym z warunków skorzystania z ww. formy jest wspólny zakup sprzętu rolniczego z drugim rolnikiem (również płatnikiem VAT). Warunkiem uzyskania dofinansowania od ARiMR jest to, że obaj rolnicy muszą być wpisani na fakturze VAT.

W oddziale ARiMR, odpowiednim do składania wniosków, rolnicy którzy decydują się na wspólny zakup sporządzają umowę o "Wspólnym używaniu sprzętu", w której zaznaczony jest procentowy udział własności tego sprzętu. Po akceptacji wniosku ARiMR wypłaca dofinansowanie na konta rolników według procentowego udziału zawartego w tychże umowach.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1.

obecnie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT pod nazwą X, NIP... - od 2005 r.,

2.

maszyny, które zamierza nabyć wraz z drugim rolnikiem (również czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT) to:

* opryskiwacz polowy o pojemności 5.200 I (procentowy udział w własności: 85% Wnioskodawca, 15% drugi rolnik),

* agregat uprawowy szerokość 6 m (procentowy udział w własności: 50% Wnioskodawca, 50% drugi rolnik),

* rozsiewacz nawozów (procentowy udział w własności: 70% Wnioskodawca, 30% drugi rolnik),

* agregat uprawowo-siewny (procentowy udział w własności: 60% Wnioskodawca, 40% drugi rolnik),

* agregat uprawowy szerokość 4 m (procentowy udział w własności: 80% Wnioskodawca, 20% drugi rolnik),

* ciągnik rolniczy (procentowy udział w własności: 20% Wnioskodawca, 80% drugi rolnik),

* wały uprawowe (procentowy udział w własności: 70% Wnioskodawca, 30% drugi rolnik),

3.

maszyny, które nabędzie wraz z drugim rolnikiem będą wykorzystywane do prac polowych u Zainteresowanego i u współwłaściciela tychże maszyn,

4.

w związku z tym, że jako współwłaściciele Wnioskodawca oraz drugi rolnik będą ubiegać się o częściowe dofinansowanie do zakupionych maszyn z programem "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętych Programem Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ich nazwiska i imiona oraz adresy a także NIP-y muszą znajdować się na fakturach zakupu tychże maszyn,

5.

maszyny, które nabędzie wraz z drugim rolnikiem będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w jego gospodarstwie rolnym, a także w gospodarstwie jego wspólnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W świetle przedstawionych faktów Wnioskodawca chciałby się dowiedzieć, czy rolnicy współwłaściciele maszyn (zapisani wspólnie na fakturze VAT) mogą liczyć na zwrot podatku VAT od zakupionych maszyn... A w przyszłości na zwrot podatku VAT od faktur wynikających z eksploatacji tychże maszyn.

Jak wskazał Wnioskodawca, po rozmowie telefonicznej z pracownikiem ARiMR w..., Zainteresowany dowiedział się, że taka sytuacja miała miejsce w ubiegłym roku na zachodzie Polski (woj. (...)), gdzie był ogłoszony identyczny nabór wniosków z programu "Modernizacja (...)" i rolnicy, którzy składali wnioski na wspólne używanie maszyn odzyskiwali podatek VAT zgodnie z procentowym udziałem własności.

Wnioskodawca uważa, że możliwy jest zwrot podatku VAT od współwłasności maszyn, na podstawie dokonanych przelewów zapłaty, a także umowy o wspólnym użytkowaniu maszyn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia maszyn rolniczych i ciągnika oraz niektórych wydatków związanych z eksploatacją oraz

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od pozostałych wydatków związanych z eksploatacją.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Sposób i termin zwrotu podatku VAT określony został w przepisach art. 87 ust. 2-10a ustawy.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wskazać należy, iż ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r.

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia:

1.

zarejestrowany podatnik VAT czynny,

2.

podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Na podstawie § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia,

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a,

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b,

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury, w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży,

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

12.

stawkę podatku,

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,

14.

kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

15.

kwotę należności ogółem.

Jak stanowi § 19 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem i obecnie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT pod nazwą X - od 2005 r. Zainteresowany chciałby złożyć wniosek o dofinansowanie do zakupu sprzętu rolniczego korzystając z naboru, który ogłosiła Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), tj. naboru wniosków na "Modernizację (...)" z programu PROW 2007-2013. Aby uzyskać dodatkowe punkty w ocenie wniosku, Zainteresowany postanowił wybrać jedną z zaproponowanych form przyznania pomocy finansowej, tj. "WSPÓLNE (...)". Jednym z warunków skorzystania z ww. formy jest wspólny zakup sprzętu rolniczego z drugim rolnikiem (również płatnikiem VAT). Warunkiem uzyskania dofinansowania od ARiMR jest to, że obaj rolnicy muszą być wpisani na fakturze VAT. W oddziale ARiMR, odpowiednim do składania wniosków, rolnicy którzy decydują się na wspólny zakup sporządzają umowę o "Wspólnym używaniu sprzętu", w której zaznaczony jest procentowy udział własności tego sprzętu. Po akceptacji wniosku ARiMR wypłaca dofinansowanie na konta rolników według procentowego udziału zawartego w tychże umowach. Jak wskazał Wnioskodawca, maszyny, które zamierza nabyć wraz z drugim rolnikiem (również czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT) to:

* opryskiwacz polowy o pojemności 5.200 I (procentowy udział w własności: 85% Wnioskodawca, 15% drugi rolnik),

* agregat uprawowy szerokość 6 m (procentowy udział w własności: 50% Wnioskodawca, 50% drugi rolnik),

* rozsiewacz nawozów (procentowy udział w własności: 70% Wnioskodawca, 30% drugi rolnik),

* agregat uprawowo-siewny (procentowy udział w własności: 60% Wnioskodawca, 40% drugi rolnik),

* agregat uprawowy szerokość 4 m (procentowy udział w własności: 80% Wnioskodawca, 20% drugi rolnik),

* ciągnik rolniczy (procentowy udział w własności: 20% Wnioskodawca, 80% drugi rolnik),

* wały uprawowe (procentowy udział w własności: 70% Wnioskodawca, 30% drugi rolnik).

Maszyny te będą wykorzystywane do prac polowych u Zainteresowanego oraz u współwłaściciela tychże maszyn - będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w jego gospodarstwie rolnym, a także w gospodarstwie jego wspólnika. W związku z tym, że jako współwłaściciele Wnioskodawca oraz drugi rolnik będą ubiegać się o częściowe dofinansowanie do zakupionych maszyn z programem "Modernizacja (...)" objętych Programem Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ich nazwiska i imiona oraz adresy a także NIP-y muszą znajdować się na fakturach zakupu tychże maszyn.

Wskazać należy, iż faktury wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług pełnią fundamentalną rolę na gruncie podatku od towarów i usług. Są bowiem one dokumentem służącym dokumentacji transakcji oraz będącym podstawą do jej zaksięgowania w księgach stron tej transakcji, jak również stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Z treści przywołanych przepisów nie wynika zakaz wystawiania faktur na więcej niż jeden podmiot. Zatem nabywcą towaru, czy usługi może być więcej niż jedna osoba, zaś dane zwarte w fakturze VAT muszą umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy.

Zatem, może być wystawiona jedna faktura dla kilku podmiotów, przy czym każdy z nabywców jest uprawniony do otrzymania egzemplarza faktury, jednakże oryginał otrzyma tylko jeden z nabywców. Jednocześnie, w przypadku nabycia tej samej rzeczy, czy też usługi przez kilku nabywców, na fakturze muszą być wpisanie imiona, nazwiska lub nazwy każdego z nabywcy, oraz ich adresy, a ponadto numer NIP-u każdego nabywcy.

Ponadto, skoro należny podatek został uregulowany w poprzedniej fazie obrotu i znajdował odbicie w cenie, kolejny nabywca może przy obliczaniu swojego podatku odliczyć odpowiednią część podatku, w zależności od swojego udziału. Zatem wystawienie faktury na dwa lub więcej podmiotów, które nabyły wspólnie ten sam towar, nie stoi na przeszkodzie obniżaniu przez każdy z nich należnego podatku o odpowiadającą udziałowi we współwłasności część kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towaru.

Wobec powyższego, w przypadku transakcji - jak ma to miejsce w niniejszej sprawie - w której po stronie nabywcy występuje dwóch współwłaścicieli, będących odrębnymi podatnikami VAT, faktura potwierdzająca dokonanie sprzedaży na ich rzecz, może być wystawiona na wszystkich współwłaścicieli jako osobnych nabywców, z których każdy identyfikowany jest oprócz imienia i nazwiska, odrębnym numerem identyfikacji podatkowej.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż wraz z innym rolnikiem, będącym odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, Wnioskodawca zamierza nabyć maszyny, które będą wykorzystywane w produkcji rolnej - do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

A zatem, analizując powołane przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie maszyn oraz poniesione wydatki związane z ich eksploatacją, w części (w%) odpowiadającej prawu do korzystania z ww. środków trwałych, gdyż jak wskazał sam Zainteresowany, maszyny te będą wykorzystywane do wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, przy założeniu, że nie wystąpią ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie, podstawą do odliczenia podatku naliczonego będzie oryginał faktury VAT, z tym że o ile oryginał faktury będzie w posiadaniu drugiego z nabywców w dokumentacji dotyczącej podatku od towarów i usług u jednego z nabywców, winna znajdować się kserokopia oryginału faktury na podstawie której dokonano odliczenia podatku naliczonego, wraz ze wskazaniem miejsca, w którym przechowywany jest oryginał faktury VAT.

Reasumując, Wnioskodawca będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, ma prawo do odliczenia oraz ewentualnego zwrotu naliczonego podatku VAT z tytułu zakupu maszyn (opryskiwacz polowy o pojemności 5.200 I, agregat uprawowy szerokość 6 m, rozsiewacz nawozów, agregat uprawowo-siewny, agregat uprawowy szerokość 4 m, ciągnik rolniczy, wały uprawowe), w części (w%) odpowiadającej prawu własności do ww. środków trwałych, bowiem maszyny i ciągnik, które zamierza nabyć Zainteresowany wraz z drugim współwłaścicielem będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z późniejszą eksploatacją nabytych maszyn i ciągnika, np.: kosztów napraw, wymiany części, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia oraz ewentualnego zwrotu naliczonego podatku VAT z faktur w części (w%) odpowiadającej prawu własności do ww. środków trwałych.

W tym zakresie stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe.

Ponadto, w odniesieniu do ciągnika z faktur dokumentujących poniesione koszty związane bezpośrednio z eksploatacją ciągnika u Wnioskodawcy, tj.: paliwo, płyn do spryskiwaczy itp., Zainteresowany ma prawo do odliczenia oraz ewentualnego zwrotu naliczonego podatku VAT, w części w jakiej są one faktycznie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych u Wnioskodawcy.

W tym zakresie stanowisko Zainteresowanego uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca jedynie dla Zainteresowanego, a nie dla drugiego rolnika będącego współwłaścicielem przedmiotowych maszyn.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl