ILPP2/443-250/12-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-250/12-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymywanych od PARP oraz od odbiorców usług świadczonych przez Wnioskodawcę, a przeznaczonych na dofinansowanie wykonywanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymywanych od PARP oraz od odbiorców usług świadczonych przez Wnioskodawcę, a przeznaczonych na dofinansowanie wykonywanych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (S.A.) - rozważa zawarcie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (zwaną dalej PARP), umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU), która realizowana będzie na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy (...)" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (zwanej dalej umową; wzór - projekt umowy w załączeniu).

Przedmiotem umowy jest otrzymanie przez Wnioskodawcę wsparcia na realizację Projektu polegającego m.in. na świadczeniu przez Wnioskodawcę określonych usług informacyjnych i doradczych, na rzecz klientów - odbiorców tych usług (§ 2 ust. 1 umowy). Usługi te świadczone będą dla osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą lub osób, które taką działalność już prowadzą. Usługi doradcze mają przy tym polegać na asystowaniu w rozpoczynaniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej.

Zgodnie z 6 ust. 1 umowy wsparcie wypłacane ma być w 85% w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% w formie współfinansowania krajowego.

Przekazywane kwoty nie mogą przy tym przekroczyć wydatków faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę na realizację usług, tj. wartości "wyświadczonych" usług, przy czym w przypadku usług informacyjnych wsparciem objęte może być 100% wartości wyświadczonych usług, natomiast w przypadku usług doradczych - 90% wartości takich usług (§ 5 ust. 2 pkt 1 i 2 umowy). Wskazana maksymalna wysokość wsparcia na pokrycie kosztów wyświadczonych usług doradczych stanowi różnicę pomiędzy kosztami tych usług a częściową odpłatnością ponoszoną przez klientów, wynoszącą co najmniej 10% kosztów takich usług (§ 5 ust. 3 i 5 umowy).

W § 5 ust. 4 umowy określono przy tym maksymalną wysokość wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych. W przypadku usług doradczych, co do których przewidziana została częściowa odpłatność przez klientów, wysokość wydatków związanych ze świadczeniem takich usług nie może przekroczyć kwoty 100 zł brutto (tekst jedn.: z podatkiem VAT) za każdą rozpoczętą godzinę usługi (z jednoczesnym określeniem maksymalnej liczby godzin w § 5 ust. 4 pkt 4 i 5 umowy).

Zgodnie z powyższym kwota wsparcia otrzymywana przez Wnioskodawcę na ww. zasadach może być przeznaczona wyłącznie na pokrycie wydatków (kosztów) Wnioskodawcy związanych ze świadczeniem ww. usług, przy czym - zgodnie z § 7 ust. 2 umowy - wydatki te mogą być przeznaczone m.in. na: wynagrodzenia osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację Projektu; zakup usług, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych; najem i eksploatację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją Projektu; zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych; tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację; działania promocyjne i informacyjne; obsługę księgową i usługi prawnicze oraz doradcze i eksperckie; pokrycie kosztów szkoleń pracowników świadczących usługi informacyjne lub usługi doradcze; koszty administracyjne lub bieżącego zarządu (w określonej wysokości); zakup mebli; ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych przez niego usług doradczych, czy też pokrycie kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w zakresie i przez okres ich używania na potrzeby Projektu.

Do zadań statutowych Wnioskodawcy należy m.in. świadczenie usług w zakresie doradztwa gospodarczego, rachunkowości i finansów; dokonywanie oceny zamierzonych przedsięwzięć gospodarczych i pomoc w uzyskiwaniu poręczeń, gwarancji oraz kredytów na zasadach komercyjnych, a także pośrednictwo w zakresie pozyskiwania źródeł finansowania w postaci pożyczek, udziałów kapitałowych, dotacji od innych podmiotów gospodarczych i organizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy środki otrzymywane przez Wnioskodawcę od PARP z tytułu wsparcia na pokrycie wydatków związanych z wyświadczonymi usługami informacyjnymi i na pokrycie części wydatków związanych z wyświadczonymi usługami doradczymi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy środki otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu częściowej odpłatności od klientów - odbiorców usług doradczych podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak - czy wynikająca z umowy częściowa odpłatność klienta rozumiana winna być jako kwota netto, czy brutto (tekst jedn.: zawierająca podatek VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z regulacją zawartą w cytowanym przepisie, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jak np. pokrycie części ceny lub rekompesata z powodu obniżenia ceny, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru lub usługi. W przeciwieństwie do tego dofinansowanie "ogólne" - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ustalenia, czy dana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę towarów lub świadczonych usług, dokonywać należy w szczególności w oparciu o zasady i warunki jej przyznawania, z których wynika cel otrzymanego dofinansowania.

W opinii Wnioskodawcy wynikająca z umowy kwota wsparcia będzie miała charakter dotacji. Wnioskodawca nie osiągnie bowiem żadnego zysku z tytułu wykonywania umowy wsparcia, a zostaną mu jedynie zwrócone koszty świadczenia usług informacyjnych i doradczych, i to tylko do określonej z góry kwoty. Zapisy umowy z PARP wskazują więc, że otrzymywane przez Wnioskodawcę środki nie będą miały charakteru wynagrodzenia, bowiem istotą wynagrodzenia jest to, że jest ono tak skalkulowane, aby oprócz pokrycia poniesionych kosztów wykonujący umowę osiągnął zysk

Jednocześnie opisane powyżej przeznaczenie wypłacanych środków, sprecyzowane w § 7 ust. 2 umowy i obejmuje m.in. ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu (świadczeniem analizowanych usług) koszty wynagrodzeń, czy koszty zakupu określonych środków trwałych (koszty związane z realizacja usług objętych statutowym zakresem działalności wnioskodawcy) przesądza, iż otrzymywana dotacja nie będzie stanowić dopłaty do ceny (dotacji mającej na celu sfinansowanie ceny) w rozumieniu cytowanego wyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, przez co - zdaniem Wnioskodawcy - nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do części kosztów usług doradczych, jakie ponoszone mają być przez klientów - odbiorców tych usług (10% kosztów usługi), to pomimo faktu, iż również w tym przypadku środki te służyć będą wyłącznie (częściowemu) pokryciu kosztów usługi i Wnioskodawca z tytułu ich otrzymania nie będzie osiągał zysku, zdaniem Wnioskodawcy środki te podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Będą to bowiem środki otrzymywane przez Wnioskodawcę od beneficjenta - odbiorcy usługi doradczej (klienta) w związku z wyświadczeniem tej usługi na jego rzecz. Jednocześnie, wobec ustalenia w treści § 5 ust. 4 pkt 4 i 5 umowy maksymalnej stawki godzinowej za świadczenie takich usług i określenia jej w umowie jako stawki "brutto (tekst jedn.: z podatkiem VAT)", zdaniem Wnioskodawcy opłacany przez klienta 10-procentowy udział w tej stawce zawierać będzie już kwotę podatku VAT (przy czym ostateczna wysokość świadczenia klienta uzależniona będzie od ilości godzin usług doradczych wyświadczonych na jego rzecz).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca rozważa zawarcie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU), która realizowana będzie na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy (...)" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Przedmiotem umowy jest otrzymanie przez Wnioskodawcę wsparcia na realizację Projektu polegającego m.in. na świadczeniu przez Wnioskodawcę określonych usług informacyjnych i doradczych, na rzecz klientów - odbiorców tych usług. Usługi te świadczone będą dla osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą lub osób, które taką działalność już prowadzą. Usługi doradcze mają przy tym polegać na asystowaniu w rozpoczynaniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wsparcie wypłacane ma być w 85% w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% w formie współfinansowania krajowego.

Przekazywane kwoty nie mogą przy tym przekroczyć wydatków faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę na realizację usług, tj. wartości "wyświadczonych" usług, przy czym w przypadku usług informacyjnych wsparciem objęte może być 100% wartości wyświadczonych usług, natomiast w przypadku usług doradczych - 90% wartości takich usług. Wskazana maksymalna wysokość wsparcia na pokrycie kosztów wyświadczonych usług doradczych stanowi różnicę pomiędzy kosztami tych usług a częściową odpłatnością ponoszoną przez klientów, wynoszącą co najmniej 10% kosztów takich usług.

W przypadku usług doradczych, co do których przewidziana została częściowa odpłatność przez klientów, wysokość wydatków związanych ze świadczeniem takich usług nie może przekroczyć kwoty 100 zł brutto (tekst jedn.: z podatkiem VAT) za każdą rozpoczętą godzinę usługi (z jednoczesnym określeniem maksymalnej liczby godzin).

Zgodnie z powyższym kwota wsparcia otrzymywana przez Wnioskodawcę na ww. zasadach może być przeznaczona wyłącznie na pokrycie wydatków (kosztów) Wnioskodawcy związanych ze świadczeniem ww. usług, przy czym wydatki te mogą być przeznaczone m.in. na: wynagrodzenia osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację Projektu; zakup usług, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych; najem i eksploatację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją Projektu; zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych; tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację; działania promocyjne i informacyjne; obsługę księgową i usługi prawnicze oraz doradcze i eksperckie; pokrycie kosztów szkoleń pracowników świadczących usługi informacyjne lub usługi doradcze; koszty administracyjne lub bieżącego zarządu (w określonej wysokości); zakup mebli; ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przez wnioskodawcę z tytułu świadczonych przez niego usług doradczych, czy też pokrycie kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w zakresie i przez okres ich używania na potrzeby Projektu.

Do zadań statutowych Wnioskodawcy należy m.in. świadczenie usług w zakresie doradztwa gospodarczego, rachunkowości i finansów; dokonywanie oceny zamierzonych przedsięwzięć gospodarczych i pomoc w uzyskiwaniu poręczeń, gwarancji oraz kredytów na zasadach komercyjnych, a także pośrednictwo w zakresie pozyskiwania źródeł finansowania w postaci pożyczek, udziałów kapitałowych, dotacji od innych podmiotów gospodarczych i organizacji.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż środki otrzymane z PARP przeznaczone są m.in. na: wynagrodzenia osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację Projektu; zakup usług, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych; najem i eksploatację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją Projektu; zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych; tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację; działania promocyjne i informacyjne; obsługę księgową i usługi prawnicze oraz doradcze i eksperckie; pokrycie kosztów szkoleń pracowników świadczących usługi informacyjne lub usługi doradcze; koszty administracyjne lub bieżącego zarządu (w określonej wysokości); zakup mebli; ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przez wnioskodawcę z tytułu świadczonych przez niego usług doradczych, czy też pokrycie kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w zakresie i przez okres ich używania na potrzeby Projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu w części dofinansowanej ze środków Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja z PARP, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Tym samym środki otrzymywane przez Wnioskodawcę od PARP z tytułu wsparcia na pokrycie wydatków związanych z wyświadczonymi usługami informacyjnymi i na pokrycie części wydatków związanych z wyświadczonymi usługami doradczymi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika również, że poza finansowaniem realizowanego Projektu w postaci dotacji Wnioskodawca otrzymuje również dofinansowanie w postaci wkładu własnego od odbiorców świadczonych usług doradczych.

Powyższe wpłaty stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkłady własne odbiorców świadczonych przez Zainteresowanego usług są związane z konkretnymi konsumentami konkretnych usług doradczych, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem ww. usług. Istotnym jest, iż gdyby Wnioskodawca nie otrzymał przedmiotowych wkładów własnych to on opłacałby w tej części koszty usług doradczych. Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi doradcze.

Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymane wkłady własne stanowią obrót, podlegający opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej usługi. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę należnego podatku), jak również otrzymane przez podatnika dotacje (mające wpływ na cenę usługi). Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi.

Z zawartej umowy wynika, iż w przypadku usług doradczych, co do których przewidziana została częściowa odpłatność przez klientów, wysokość wydatków związanych ze świadczeniem takich usług nie może przekroczyć kwoty 100 zł brutto (tekst jedn.: z podatkiem VAT) za każdą rozpoczętą godzinę usługi (z jednoczesnym określeniem maksymalnej liczby godzin).

Zatem w świetle art. 29 ust. 1 ustawy, obrotem dla Wnioskodawcy jest kwota należna pomniejszona o kwotę należnego podatku. Tym samym skoro określono maksymalną wysokość wynagrodzenia kwotę ta należy traktować jako wartość brutto.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że środki otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu częściowej odpłatności od klientów - odbiorców usług doradczych podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a wynikająca z umowy częściowa odpłatność klienta rozumiana winna być jako kwota brutto.

Ponadto, tut. Organ podkreśla, że, organy podatkowe nie są uprawnione do oceny załączonych do wniosku dokumentów, bowiem składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zatem to z wyczerpującego opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę musi wynikać stan faktyczny sprawy umożliwiający wydanie interpretacji indywidualnej zawierającej ocenę stanowiska Zainteresowanego wraz z uzasadnieniem tej oceny (art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl