ILPP2/443-250/11-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-250/11-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 31 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. oraz z dnia 9 maja 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, pytania, własnego stanowiska oraz pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką dokonującą sprzedaży wyrobów gotowych także w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich na rzecz osób fizycznych.

Do każdej dostawy dołączana jest faktura VAT, a numer faktury jest jednocześnie numerem kontrahenta. Odbiorcy dokonują zapłaty na rachunek bankowy Zainteresowanego za pośrednictwem poczty bądź banku.

Z dokumentów wynika więc jakiej dostawy zapłata dotyczyła.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 111 Ustawy o podatku od towarów i usług) oprócz wystawiania faktur VAT Wnioskodawca prowadzi ewidencję obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przedmiotem jego dostaw nie są towary określone w par. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r..

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest on spółką prawa handlowego. Główną działalnością spółki jest produkcja i sprzedaż kolczyków dla bydła. Sprzedaż wyrobów gotowych - kolczyków dla bydła dokonuje także dla osób fizycznych - rolników w systemie sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem poczty lub jako przesyłki kurierskie.

Do każdej dostawy - wysyłki dołączana jest faktura VAT, a numer faktury jest jednocześnie numerem kontrahenta. Odbiorcy dokonują zapłaty na rachunek bankowy Zainteresowanego za pośrednictwem poczty bądź banku. Z dokumentów wynika więc jakiej dostawy dotyczyła zapłata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle wyżej przedstawionych faktów Spółka może korzystać do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia kas fiskalnych przy dokonywaniu sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych - rolników indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. par. 2 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia może on skorzystać ze zwolnienia do dnia 31 grudnia 2012 r. z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży wysyłkowej dla osób fizycznych.

Dostawa kolczyków dla bydła prowadzona jest w systemie wysyłkowym, a dowody dokumentujące te transakcje - Faktury VAT - jednoznacznie określają jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Zdaniem Zainteresowanego spełnia on warunki do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, którego udziela rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujacych.

Delegacją zawartą w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym. (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W części II załącznika do rozporządzenia, w poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4)

- przy czym:

2.

Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

4.

W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Tut. Organ informuje, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego. Główną działalnością spółki jest produkcja i sprzedaż kolczyków dla bydła. Sprzedaż wyrobów gotowych - kolczyków dla bydła dokonuje także dla osób fizycznych - rolników w systemie sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem poczty lub jako przesyłki kurierskie.

Do każdej dostawy - wysyłki dołączana jest faktura VAT, a numer faktury jest jednocześnie numerem kontrahenta. Odbiorcy dokonują zapłaty na rachunek bankowy Zainteresowanego za pośrednictwem poczty bądź banku. Z dokumentów wynika więc jakiej dostawy dotyczyła zapłata.

Zatem Zainteresowany, o ile nie przekroczył wcześniej i nie przekroczy w 2011 r. limitów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, określonych w § 3 cyt. rozporządzenia nie ma obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Zastosowanie również znajdą przepisy § 2 rozporządzenia, dotyczące zwolnienia przedmiotowego. W powyższej sytuacji Wnioskodawca dokonując dostawy towarów w systemie sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem poczty lub jako przesyłki kurierskie, które mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, tzn. są wyszczególnione w załączniku do rozporządzenia.

Podkreślić należy, iż zwolnienia dla podatników z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku wynikające z treści przywołanych przepisów § 3 rozporządzenia, pozostają bez związku ze zwolnieniem z ewidencjonowania czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia - wynikającym z § 2 rozporządzenia. Zatem podmiot, który utraciłby zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, określone w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - w związku z przekroczeniem kwoty obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w wysokości 40.000 zł - obowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz tych osób za pomocą kasy rejestrującej. Z obowiązku tego wyłączona jest - na podstawie § 2 rozporządzenia - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, m.in. w poz. 36 - dostawa towarów w systemie wysyłkowym pod warunkiem prowadzenia szczegółowej ewidencji sprzedaży.

Wobec powyższego należy uznać, iż Zainteresowany dokonując dostawy towarów, za które otrzymuje w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od tego czy dana czynność dokumentowania jest fakturami VAT, lecz od formy zapłaty.

Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych usług, za które cała zapłata następuje na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty, bądź banku przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl