ILPP2/443-246/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-246/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektów określonych w umowie na lata 2011-2015 w ramach poddziałania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektów określonych w umowie na lata 2011-2015 w ramach poddziałania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie złożyło wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez zarząd Województwa X na wybór lokalnej grupy działania dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Partnerstwo X zostało wybrane do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju i korzysta z dotacji w ramach poddziałania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Pomoc finansowa do roku 2010 przyznawana była na okres 1 roku, natomiast poczynając od roku 2011, umowa przyznania pomocy dotyczy okresu 2011-2015, co potwierdza podpisana w 2011 r. umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa X.

W ramach tego poddziałania Stowarzyszenie finansuje koszty utrzymania biur, w tym koszty wynajmu, eksploatacji telefonu, internetu, personelu, koszty obsługi księgowej, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla beneficjentów Osi IV z terenu Partnerstwa X - terenu objętego działaniem Stowarzyszenia. Ponadto w ramach projektu współpracy np. w formie wizyt studyjnych, kosztów transportu, noclegów, wyżywienia itp. Stowarzyszenie nie jest i nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cytowanym wyżej przepisie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie pełni funkcje lokalnej instytucji grantodawczej dla osób fizycznych i innych podmiotów obszaru działania, takich jak: gminy, stowarzyszenia, przedsiębiorcy, rolnicy, instytucje kultury.

Stowarzyszenie nieodpłatnie szkoli, doradza i informuje, prowadzi postępowanie konkursowe i wybór projektów do dofinansowania. Umowy o dofinansowanie i rozliczenia finansowe wybranych projektów będą prowadzone przez inne instytucje: ARIMR i Urząd Marszałkowski Województwa X. Zakres nieodpłatnych usług świadczonych przez Stowarzyszenie nie przekracza kwoty 50.000 zł rocznie. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

Projekt realizowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 wykonywany jest w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Partnerstwo X i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie jako bierny podatnik VAT będzie mogło starać się o zwrot podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektów określonych w umowie na lata 2011-2015 w ramach poddziałania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. działań nie spowoduje, iż Stowarzyszenie stanie się czynnym podatnikiem podatków od towarów i usług. W uwagi na powyższe Stowarzyszenie nie będzie się mogło starać się o zwrot podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektów określonych w umowie na lata 2011 -2015, w ramach poddziałania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez zarząd Województwa X na wybór lokalnej grupy działania dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Partnerstwo X zostało wybrane do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju i korzysta z dotacji w ramach poddziałania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. W ramach tego poddziałania Stowarzyszenie finansuje koszty utrzymania biur, w tym koszty wynajmu, eksploatacji telefonu, internetu, personelu, koszty obsługi księgowej, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla beneficjentów Osi IV z terenu Partnerstwa X - terenu objętego działaniem Stowarzyszenia. Ponadto w ramach projektu współpracy np. w formie wizyt studyjnych, kosztów transportu, noclegów, wyżywienia itp. Stowarzyszenie nie jest i nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cytowanym wyżej przepisie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie nieodpłatnie szkoli, doradza i informuje, prowadzi postępowanie konkursowe i wybór projektów do dofinansowania. Zakres nieodpłatnych usług świadczonych przez Stowarzyszenie nie przekracza kwoty 50.000 zł rocznie. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Projekt realizowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 wykonywany jest w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Partnerstwo X i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ nie będą w ogóle generować obrotu. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, będącej przedmiotem pytania.

W zakresie planowanej operacji, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie może starać się o zwrot podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektów określonych w umowie na lata 2011-2015 w ramach poddziałania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl