ILPP2/443-240/14-5/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-240/14-5/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 28 lutego 2014 r. (data wpływu 5 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) oraz pismem z 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej. Wniosek uzupełniono w dniach 6 czerwca 2014 r. oraz 9 czerwca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej zlokalizowanej w gminie X. Zgodnie z wpisem w księdze wieczystej nieruchomość obejmuje działkę o numerze 56/16 obręb 18, o powierzchni 18.802 mkw będącej w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy oraz budynki i budowle gospodarcze.

Budynki i budowie, o których mowa w księdze wieczystej wyżej wskazanej nieruchomości to:

* dwukondygnacyjny obiekt budowlany posiadający przegrody budowlane ze wszystkich stron, fundamenty i dach oraz będący trwale związany z gruntem, w odniesieniu do tego obiektu rozważany jest remont lub przebudowa, ewentualnie rozbudowa;

* cztery jednokondygnacyjne obiekty budowlane posiadające przegrody budowlane ze wszystkich stron, fundamenty i dach oraz będące trwale związane gruntem, które są w złym stanie technicznym i przewiduje się konieczność ich rozbiórki;

* schody betonowe trwale związane z gruntem prowadzące po skarpie do nabrzeża Zalewu Zegrzyńskiego, które stanowią istotny i w pełni funkcjonalny element infrastruktury na nieruchomości.

Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę 9 lipca 2007 r. w ramach czynności opodatkowanej VAT według stawki 22%. Z tytułu tego zakupu Wnioskodawca otrzymał fakturę VAT, na podstawie której Wnioskodawca odliczył VAT. Przedmiotem sprzedaży z dnia 9 lipca 2007 r. było prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność budynków. Od momentu nabycia nie były czynione żadne nakłady na modernizację, remont lub przebudowę wyżej opisanych budynków lub budowli. Od momentu nabycia nieruchomości Wnioskodawca opłaca podatek od nieruchomości zarówno od gruntu jak i od wyżej opisanych budynków i budowli.

Wnioskodawca planuje sprzedać prawo użytkowania wieczystego działki 56/16 oraz prawa własności obiektów budowlanych na niej posadowionych.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy zamierzeniem kupującego jest:

1. Przebudowa i rozbudowa budynku dwukondygnacyjnego. Zakres przebudowy będzie uzależniony od ekspertyz określających stan techniczny i możliwość adaptacji obiektu lub jego części. Na pewno wykorzystana będzie część fundamentów i podpiwniczenia. Nie wykluczone jest jednak, że możliwe będzie wykorzystanie również większości konstrukcji obiektu.

2. Modernizacja i wykorzystanie istniejących schodów betonowych łączących główną część terenu nieruchomości z nabrzeżem Zalewu Zegrzyńskiego.

3. Wyburzenie pozostałych obiektów budowlanych.

4. Budowa kilku dodatkowych budynków i budowli o charakterze rekreacyjnym i/lub mieszkaniowym lub przeznaczonych pod funkcję usługową.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, że w momencie sprzedaży czterech jednokondygnacyjnych obiektów budowlanych, nie będzie rozpoczęta rozbiórka tych obiektów. Według wiedzy Wnioskodawcy pozwolenie na rozbiórkę ww. obiektów nie zostało wydane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowana sprzedaż opisanych w niniejszym wniosku obiektów budowlanych znajdujących się na działce o numerze 56/16 wraz ze zbyciem prawa użytkowania wieczystego tej działki korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy planowana sprzedaż opisanych w niniejszym wniosku obiektów budowlanych znajdujących się na działce o numerze 56/16 wraz ze zbyciem prawa użytkowania wieczystego tej działki korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Ze względu na to, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, t.j. z późn. zm., dalej: ustawa o VAT) przewiduje odrębne zasady opodatkowania dostawy gruntów niezabudowanych oraz dostawy budynków i budowli w pierwszej kolejności należy ustalić co będzie przedmiotem dostawy w planowanym zdarzeniu przyszłym.

Przepisy o VAT nie zawierają definicji budynków i budowli, jednak w celu zinterpretowania tych pojęć można odnieść się do definicji wskazanych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.). Zgodnie z tą ustawą:

* budynek to "taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach";

* budowla to każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W ocenie Wnioskodawcy opisane przez niego w niniejszym wniosku obiekty budowlane wypełniają wyżej wskazane definicje. Zatem w ocenie Wnioskodawcy przedmiotem dostawy w planowanym zdarzeniu przyszłym będą budynki, w tym jeden budynek dwukondygnacyjny i cztery budynki jednokondygnacyjne oraz budowla w postaci betonowych schodów.

Sprzedaż budynków i budowli co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów. Przepisy o VAT przewidują jednak sytuacje, w których dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia z VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT:

" (...) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata".

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

" (...) przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1.

wybudowaniu lub

2.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej".

Z ustawowej definicji "pierwszego zasiedlenia" wynika, że pod tym pojęciem należy rozumieć:

* oddanie do użytkowania,

* w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,

* pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Przez czynność opodatkowaną należy rozumieć m.in. dostawę, a przez oddanie do użytkowania należy rozumieć przekazanie budynków, budowli lub ich części ich nabywcy lub użytkownikowi do korzystania w sposób zgodny z zakresem przekazanych do nich praw. Nabywca, na rzecz którego przeniesiono prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel może w sposób dowolny dysponować tą nieruchomością, tj. może ją sprzedać, używać na własne potrzeby lub przekazać do użytkowania np. na podstawie umów najmu lub dzierżawy. Przez "pierwsze zasiedlenie" należy zatem rozumieć objecie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika, które następuje w wykonaniu czynności opodatkowanej.

Uwzględniając, iż Wnioskodawca zakupił opisane w niniejszym wniosku o interpretację budynki i budowlę w ramach czynności opodatkowanej, należy przyjąć iż zdarzenie to stanowiło "pierwsze zasiedlenie" w rozumieniu wyżej wskazanych przepisów o VAT. Zdarzenie to nastąpiło 9 lipca 2007 r., zatem od tego dnia do dnia dzisiejszego upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Jednocześnie po zakupie budynków i budowli Wnioskodawca nie dokonywał żadnych ulepszeń w odniesieniu do tych obiektów budowlanych, a zatem nie wystąpiło zdarzenie, od którego należałoby ponownie liczyć moment "pierwszego zasiedlenia".

Zatem w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, skoro od dnia "pierwszego zasiedlenia" budynków i budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata, wypełniona została dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a w konsekwencji w odniesieniu do dostawy tych budynków i budowli zastosowanie będzie miało zwolnienie z VAT.

W planowanej transakcji sprzedaży przedmiotem dostawy oprócz budynków i budowli będzie również prawo użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione są ww. budynki i budowla.

W myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT:

"W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu".

Z powyższych przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania sprzedawanych budynków budowli wlicza się również wartość gruntu, na którym te budynki i budowle są posadowione (z którym są trwale związane), w tym wartość sprzedawanego prawa użytkowania wieczystego gruntu. Jednocześnie na gruncie art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu uznaje się za dostawę towarów.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części jest opodatkowana, to również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym te obiekty budowlane są trwale związane, jest opodatkowana, jeśli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z opodatkowania, zwolnieniem objęta jest również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym te obiekty budowlane są trwale związane.

Zgodnie natomiast z art. 29a ust. 9 ustawy o VAT:

"Przepisu ust. 8 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli".

Powyższy przepis wyłącza regułę wskazaną w ust. 8 art. 29a ustawy o VAT, ale tylko w sytuacji gdy prawo użytkowania wieczystego nie jest sprzedawane, ale jest ustanawiane, czyli następuje oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste.

W planowanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym grunt nie zostanie oddany w użytkowanie wieczyste (gdyż grunt już został w takie użytkowanie oddany przez właściciela tego gruntu), ale nastąpi sprzedaż prawa użytkowania wieczystego tego gruntu wraz ze sprzedażą budynków i budowli posadowionych na tym gruncie. Zatem w planowanym zdarzeniu przyszłym wypełniona zostanie dyspozycja wyżej wskazanego art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. W konsekwencji do podstawy opodatkowania wyliczonej w odniesieniu do dostawy budynków i budowli powinna zostać wliczona również wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu będącego również przedmiotem dostawy. Do tak ustalonej podstawy opodatkowania należy zastosować w sposób jednolity odpowiednio opodatkowanie VAT lub zwolnienia z VAT.

Uwzględniając, iż jak to zostało wskazane powyżej w odniesieniu do dostawy opisanych w niniejszym wniosku budynków i budowli zastosowanie będzie miało zwolnienie z VAT, to również w odniesieniu do dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym te obiekty budowlane są posadowione zastosowanie będzie mieć zwolnienie z VAT.

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy, planowana sprzedaż opisanych w niniejszym wniosku obiektów budowlanych znajdujących się na działce o numerze 56/16 wraz ze zbyciem prawa użytkowania wieczystego tego gruntu korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 15 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielne działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że w związku z zakupem nieruchomości wraz z zabudowaniami Wnioskodawca otrzymał fakturę VAT, na podstawie której odliczył on podatek VAT.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie Zainteresowany nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Należy zatem rozpatrywać możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem - zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, że dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy - przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ustawowej definicji "pierwszego zasiedlenia" wynika, że pod tym pojęciem należy rozumieć:

* oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,

* pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Niewątpliwie przez czynności podlegające opodatkowaniu należy rozumieć nie tylko dostawę, ale również najem, dzierżawę, leasing lub podobne czynności (umowy), które w rozumieniu przepisów ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług.

Podkreślić przy tym należy, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt, a następnie obiekt ten po wybudowaniu zostanie oddany do użytkowania na własne potrzeby tego podatnika (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych) nie oznacza to, że obiekt taki został zasiedlony. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Aby można mówić o pierwszym zasiedleniu, zgodnie ze wskazanym art. 2 pkt 14 ustawy, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, leasing lub zostaną zawarte podobne umowy, które w rozumieniu ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z przywołanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wynika że dostawa budynków, budowli lub ich części co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili dostawy upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej. Zgodnie z wpisem w księdze wieczystej nieruchomość obejmuje działkę będącą w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy oraz budynki i budowle gospodarcze.

Budynki i budowie, o których mowa w księdze wieczystej wyżej wskazanej nieruchomości to:

* dwukondygnacyjny obiekt budowlany posiadający przegrody budowlane ze wszystkich stron, fundamenty i dach oraz będący trwale związany z gruntem, w odniesieniu do tego obiektu rozważany jest remont lub przebudowa, ewentualnie rozbudowa;

* cztery jednokondygnacyjne obiekty budowlane posiadające przegrody budowlane ze wszystkich stron, fundamenty i dach oraz będące trwale związane gruntem, które są w złym stanie technicznym i przewiduje się konieczność ich rozbiórki;

* schody betonowe trwale związane z gruntem prowadzące po skarpie do nabrzeża Zalewu Zegrzyńskiego, które stanowią istotny i w pełni funkcjonalny element infrastruktury na nieruchomości.

W dniu 9 lipca 2007 r. Wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność budynków. Nieruchomość została nabyta w ramach czynności opodatkowanej VAT według stawki 22%. Wnioskodawca skorzystał z prawa do odliczenia podatku VAT.

Od momentu nabycia nie były czynione żadne nakłady na modernizację, remont lub przebudowę wyżej opisanych budynków lub budowli. Wnioskodawca planuje sprzedać prawo użytkowania wieczystego działki oraz prawa własności obiektów budowlanych na niej posadowionych.

W momencie sprzedaży czterech jednokondygnacyjnych obiektów budowlanych, nie będzie rozpoczęta rozbiórka tych obiektów. Według wiedzy Wnioskodawcy pozwolenie na rozbiórkę ww. obiektów nie zostało wydane.

W związku z powyższym należy przytoczyć wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV (C-461/08), w którym Trybunał w podsumowaniu orzekł, że "Artykuł 13 część B lit. g) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku w związku z art. 4 ust. 3 lit. a) tej dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidzianym w pierwszym z tych przepisów zwolnieniem z podatku VAT nie jest objęta dostawa działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany w celu wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórka, do jakiej zobowiązał się sprzedający, rozpoczęła się przed tą dostawą. Takie transakcje dostawy i rozbiórki stanowią w świetle podatku VAT transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki, niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki".

Dokonując zatem podsumowania powyższej analizy stwierdzić należy, że w związku z faktem, iż nie będzie rozpoczęta rozbiórka czterech jednokondygnacyjnych obiektów budowlanych oraz że nie zostało wydane pozwolenie na ich rozbiórkę, to w stosunku do tych obiektów przedmiotem zbycia będą budynki.

Z przywołanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wynika że dostawa budynków, budowli lub ich części co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili dostawy upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dostawa budynków i budowli - nabyta w ramach czynności podlegających opodatkowaniu w roku 2007 i jednocześnie Zainteresowany nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów - nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku minął okres dłuższy niż 2 lata. Należy bowiem przyjąć, że doszło już w momencie ich zakupu w 2007 r. do pierwszego zasiedlenia.

Tym samym, sprzedaż obiektów budowlanych będących przedmiotem wniosku korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy (obowiązujący od 1 stycznia 2014 r.), w myśl którego - w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z art. 29a ust. 9 ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) - przepisu ust. 8 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że - co do zasady - grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku. Ponadto, przepis ten obejmuje swoim zakresem także grunty będące w wieczystym użytkowaniu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym są one posadowione, grunt oddany w to użytkowanie dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Zatem zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, opisanego w przedmiotowej sprawie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, w sytuacji gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy wskazać należy, że sprzedaż budynków i budowli wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl