ILPP2/443-240/13-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-240/13-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 20 marca 2013 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 21 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie półkolonii letnich i zimowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie półkolonii letnich i zimowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą jednoosobową działalność gospodarczą od października 2011 r., której przedmiotem jest m.in. organizowanie usług w zakresie opieki nad dziećmi w formie półkolonii letnich i zimowych. Jest on czynnym płatnikiem podatku VAT.

Usługi te mimo, że świadczone są na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (nie jest jednostką objętą systemem oświaty) podlegają przepisom oświaty zgodnie z:

* art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

* rozporządzeniem stanowiącym wykonanie art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania).

Wspomniane półkolonie organizowane są we Wrocławiu jako tygodniowe turnusy bez noclegu. Opiekunowie codziennie przywożą dzieci na kilkugodzinne zajęcia, po czym codziennie je odbierają do domu (tzw. "lato/zima w mieście"). Dzieci przez cały czas trwania przebywają pod opieką wychowawców na terenie szkoły podstawowej we Wrocławiu, gdzie półkolonie mają miejsce. W ramach półkolonii nie są organizowane żadne wyjazdy ani wycieczki. Z tytułu uczestnictwa w półkolonii rodzice uiszczają opłatę za uczestnictwo, a organizator zapewnia w ramach tego należytą opiekę, zajęcia edukacyjne przewidziane w programie oraz posiłki.

Wnioskodawca dotychczas organizował takie półkolonie dwukrotnie: w lipcu 2012 r. oraz w lutym 2013 r., za każdym razem zgodnie z wymienionymi wyżej przepisami o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane usługi organizowania przez Wnioskodawcę półkolonii dla dzieci, na podstawie przepisów o systemie oświaty, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi półkolonii zwolnione są od podatku od towarów i usług, gdyż:

* są usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Istotą opisanych wyżej półkolonii jest to, że organizator sprawuje opiekę nad powierzonymi dziećmi i młodzieżą i jest to jedno z podstawowych jego zadań w czasie półkolonii. Rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania, wydane na podstawie ustawy o systemie oświaty wskazuje, że organizator wypoczynku musi zapewnić właściwą opiekę oraz wskazuje szczegółowe warunki sprawowania opieki. Stąd wynika, że usługa organizowania półkolonii polega na sprawowaniu opieki nad dziećmi i młodzieżą.

* wykonywane są w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty - art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenie stanowiące wykonanie art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania) wskazują formę i zasady, jakich Wnioskodawca musi przestrzegać jako organizator opisanych wyżej półkolonii. Z tychże przepisów wynika szereg uregulowań, wśród których wymienić należy:

o obowiązek rejestrowania każdego turnusu półkolonii właściwym kuratorium oświaty,

o szczegółowe warunki sprawowania opieki nad dziećmi,

o uprawnienia i niezbędne kwalifikacje osób zatrudnionych jako wychowawcy czy kierownik półkolonii,

o obowiązki organizatora półkolonii, wychowawców i kierownika półkolonii.

Na okoliczność zarejestrowania półkolonii wystawiane jest z urzędu zaświadczenia o zgłoszeniu wypoczynku, a sam wypoczynek podlega nadzorowi i kontroli właściwego kuratora oświaty. Organizacja półkolonii przez Wnioskodawcę rea1izowana jest zgodnie z wymienionymi wyżej przepisami o systemie oświaty i podlega z tego tytuły kontroli przez organy Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. Stąd wynika, że usługa organizowania półkolonii przez Wnioskodawcę świadczona jest w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W rozpatrywanej sprawie zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy. Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie tego przepisu, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Stosownie do § 2 rozporządzenia, organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:

1.

dane dotyczące organizatora wypoczynku,

2.

informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,

3.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,

4.

informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,

5.

informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,

6.

w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą jednoosobową działalność gospodarczą od października 2011 r., której przedmiotem jest m.in. organizowanie usług w zakresie opieki nad dziećmi w formie półkolonii letnich i zimowych. Wspomniane półkolonie organizowane są jako tygodniowe turnusy bez noclegu. Opiekunowie codziennie przywożą dzieci na kilkugodzinne zajęcia, po czym codziennie je odbierają do domu (tzw. "lato/zima w mieście"). Dzieci przez cały czas trwania przebywają pod opieką wychowawców na terenie szkoły podstawowej, gdzie półkolonie mają miejsce. W ramach półkolonii nie są organizowane żadne wyjazdy ani wycieczki. Z tytułu uczestnictwa w półkolonii rodzice uiszczają opłatę za uczestnictwo, a organizator zapewnia w ramach tego należytą opiekę, zajęcia edukacyjne przewidziane w programie oraz posiłki. Wnioskodawca dotychczas organizował takie półkolonie dwukrotnie: w lipcu 2012 r. oraz w lutym 2013 r., za każdym razem zgodnie z przepisami o systemie oświaty.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia wymagania przewidziane w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w zakresie samych form wypoczynku - organizując półkolonie będzie zapewniał bezpieczne warunki wypoczynku oraz właściwą opiekę wychowawczą zatrudniając odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną.

Reasumując organizowane przez Wnioskodawcę, w oparciu o rozporządzenie, półkolonie dla dzieci i młodzieży, które są przez niego zgłaszane i ich realizacja podlega kontroli przez kuratorium, będą zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl