ILPP2/443-24/11-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-24/11-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada sprzęt budowlany (m.in. koparki, ładowarki, spycharki), którymi przy pomocy swoich pracowników (operatorów) świadczy różnego rodzaju usługi. W marcu 2010 r. zwrócił się do Urzędu Statystycznego z prośbą o zaklasyfikowanie świadczonych przez siebie usług do odpowiedniego grupowania PKWiU z 1997 r. (stosowaną do dnia 31 grudnia 2010 r. do celów podatkowych), PKWiU z 2004 r. oraz PKWiU z 2008 r. (stosowaną od dnia 1 stycznia 2011 r. do celów podatkowych). Urząd Statystyczny zaklasyfikował opisane usługi do usług budowlanych (PKWiU z 2008 r. "43" - Roboty budowlane specjalistyczne"). Spółka rozpoznaje od świadczonych usług szczególny obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2d, to jest otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany przesłał wykaz świadczonych usług:

1.

Usługa

Przedmiotem umowy jest obsługa placu składowego materiału podsadzkowego.

Zakres rzeczowy obsługi obejmuje:

* zwałowanie materiału podsadzkowego na placu składowym,

* podawanie materiału podsadzkowego do zbiornika (kraty zasypowej),

* załadunek nadziarna na środki transportu.

Usługi te wykonywane są przy użyciu sił własnych Wykonawcy (ładowarki wraz z operatorami są własnością Wnioskodawcy).

2.

Usługa

Przedmiotem umowy jest m.in. świadczenie usług koparki hydraulicznej z łupinowym chwytakiem do złomu na składowisku złomu według zmiennych potrzeb Zamawiającego. Pracownicy Wykonawcy, tj. kierowcy wraz z wynajętym sprzętem są w dyspozycji Zamawiającego i są zobowiązani do wykonywania zadań i poleceń wydawanych przez dyspozytorów i dysponentów.

3.

Umowa

Przedmiotem zamówienia są prace polegające na wyładunku i załadunku surowców, przemieszczaniu surowców na terenie placów magazynowych X i pomiędzy X a halą Y. Surowiec stanowią materiały sypkie i koncentraty używane jako składniki mieszanek wsadowych do pieców hutniczych oraz materiały odpadowe zbrylowane, tj. żużle pohutnicze sklasyfikowane jako odpady niebezpieczne.

Prace wykonywane są przy pomocy maszyn, urządzeń i narzędzi Wykonawcy (ładowarek obsługiwanych przez operatorów-pracowników Wnioskodawcy).

4.

Umowa

Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego usług transportowych i sprzętowych, tj. wykonywanie zleceń Zamawiającego za pomocą sprzętu wymienionego w załączniku (samochody oraz podnośnik, żuraw samochodowy, dźwig boczny na podwoziu spycharki gąsienicowej, spycharka gąsienicowa, ładowarka hydrauliczna, koparka, walec, rozciełacz, kruszarka, przesiewacz). Pracownicy Wykonawcy, tj. kierowcy i operatorzy wraz z wynajętymi pojazdami oraz sprzętem, w czasie wykonywania usługi są w dyspozycji Zamawiającego i są zobowiązani do wykonywania zadań i poleceń wydawanych przez dyspozytorów i dysponentów sprzętu Zamawiającego, zgodnie z jego przeznaczeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dnia 1 stycznia 2011 r. Spółka nadal powinna się kierować symbolami statystycznymi w celu zaklasyfikowania wykonanych usług do usług budowlanych, od których rozpozna szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2d.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z dodaniem art. 5a znowelizowanej ustawy o VAT, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W stosunku do robót budowlano-montażowych ustawodawca w art. 19 nie przywołuje symbolu statystycznego.

Zainteresowany uważa, iż aby zaklasyfikować wykonaną usługę do usługi budowlanej, od której rozpozna szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2d, powinien sugerować się opiniami wydawanymi przez Urząd Statystyczny, jako organu najbardziej kompetentnego do klasyfikacji usług do odpowiednich grupowań PKWiU. Jeśli w odpowiedzi na zapytanie Spółki Urząd Statystyczny klasyfikuje usługę do usług budowlanych (PKWIU z 2008 r. "43 - Roboty budowlane specjalistyczne"), wówczas Wnioskodawca powinien od tych usług rozpoznawać szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, tj. otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów,

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada sprzęt budowlany (m.in. koparki, ładowarki, spycharki), którymi przy pomocy swoich pracowników (operatorów) świadczy, w zależności od usługobiorcy, następujące usługi:

* zwałowanie materiału podsadzkowego na placu składowym;

* podawanie materiału podsadzkowego do zbiornika (kraty zasypowej);

* załadunek nadziarna na środki transportu;

Usługi te wykonywane są przy użyciu sił własnych Wykonawcy (ładowarki wraz z operatorami są własnością Wnioskodawcy).

* świadczenie usług koparki hydraulicznej z łupinowym chwytakiem do złomu na składowisku złomu według zmiennych potrzeb Zamawiającego. Pracownicy Wykonawcy, tj. kierowcy wraz z wynajętym sprzętem są w dyspozycji Zamawiającego i są zobowiązani do wykonywania zadań i poleceń wydawanych przez dyspozytorów i dysponentów.

* prace polegające na wyładunku i załadunku surowców, przemieszczaniu surowców na terenie placów magazynowych X i pomiędzy X a halą Y. Surowiec stanowią materiały sypkie i koncentraty używane jako składniki mieszanek wsadowych do pleców hutniczych oraz materiały odpadowe zbrylowane, tj. żużle pohutnicze sklasyfikowane jako odpady niebezpieczne;

Prace wykonywane są przy pomocy maszyn, urządzeń i narzędzi Wykonawcy (ładowarek obsługiwanych przez operatorów-pracowników Wnioskodawcy).

* świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego usług transportowych i sprzętowych, tj. wykonywanie zleceń Zamawiającego za pomocą sprzętu wymienionego w załączniku (samochody oraz podnośnik, żuraw samochodowy, dźwig boczny na podwoziu spycharki gąsienicowej, spycharka gąsienicowa, ładowarka hydrauliczna, koparka, walec, rozciełacz, kruszarka, przesiewacz). Pracownicy Wykonawcy, tj. kierowcy i operatorzy wraz z wynajętymi pojazdami oraz sprzętem, w czasie wykonywania usługi są w dyspozycji Zamawiającego i są zobowiązani do wykonywania zadań i poleceń wydawanych przez dyspozytorów i dysponentów sprzętu Zamawiającego, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje klasyfikacja wprowadzona ww. rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 r.

Tut. Organ informuje również, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Obowiązek zaklasyfikowania do właściwego grupowania statystycznego, spoczywa więc na Wnioskodawcy.

Z wniosku wynika, że Urząd Statystyczny zaklasyfikował opisane usługi wg PKWiU do usług budowlanych ("43" - Roboty budowlane specjalistyczne").

Należy wskazać, że ww. grupowanie mieści się w sekcji F Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług

Sekcja ta obejmuje:

* budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

* roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),

* prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta nie obejmuje:

* zarządzania projektami budowlanymi w zakresie obiektów inżynierii lądowej i wodnej, sklasyfikowanego w 71.1,

* wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez operatora, sklasyfikowanego w 77.32,

* usług związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych dla systemów bezpieczeństwa, takich jak alarmy przeciwwłamaniowe i przeciwpożarowe z późniejszym monitoringiem, sklasyfikowanych w 80.20.10.0.

Ponadto, w uwagach dodatkowych wskazano, że wynajem sprzętu z operatorem należy klasyfikować w zakresie niniejszego działu w odpowiednich grupowaniach obejmujących roboty budowlane wykonywane z jego użyciem.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.), przez roboty budowlane należy rozumieć roboty budowlane w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych.

Z kolei, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), robotami budowlanymi jest wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, a także realizacja obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.

Natomiast art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) definiuje roboty budowlane jako budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi (art. 19 ust. 5 ustawy).

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony, np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

I tak, w myśl art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy, obowiązek podatkowy, w przypadku usług budowlanych lub budowlano-montażowych, powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Stosownie do zapisu art. 19 ust. 15 ustawy, w przypadkach określonych w ust. 10, 13 pkt 2-5 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Należy podkreślić, iż dyspozycja art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy, jest przepisem szczególnym, zarówno do przepisu art. 19 ust. 1, jak i ust. 4 ustawy, i ma pierwszeństwo przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT dla usług budowlanych i budowlano-montażowych. Ustawodawca nie przewidział bowiem możliwości wyboru przez podatnika sposobu ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla tych usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kierowania się symbolami statystycznymi w celu zaklasyfikowania wykonanych usług do usług budowlanych, od których Zainteresowany rozpozna szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług odnosząc się do zagadnień w zakresie robót budowlanych (zarówno stawki podatku, jak i obowiązku podatkowego) nie definiują tego pojęcia jak również nie powołują klasyfikacji statystycznych. Istotnym dla celów określenia obowiązku podatkowego jest faktyczny rodzaj wykonywanej usługi. W tym celu, dokonując rozstrzygnięcia w powyższej sprawie należy pomocniczo korzystać z definicji robót budowlanych zawartej w innych przepisach.

Jeżeli więc świadczone przez Wnioskodawcę usługi są rzeczywiście usługami budowlanymi obowiązek podatkowy dla nich powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi, zgodnie z powołanym art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl