ILPP2/443-24/07-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-24/07-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2007 r. (data wpływu 7 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 6 stycznia 2006 r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie VAT-R/UE zaznaczając jedynie kwadrat 2 - "podatnik podlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie dokonywał/dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów", natomiast omyłkowo nie zaznaczył kwadratu 1 - "podatnik podlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie dokonywał/dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów".

W dniu 5 lutego 2007 r. Zainteresowany dokonał dostawy towarów dla firmy Ing.X J w Czechach, wystawił fakturę VAT X/02/200X, w której wykazał stawkę podatku VAT w wysokości 0% - przyjmując tę sprzedaż jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Dostawa była zgodna z wymogami art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kontaktując się telefonicznie z Urzędem Skarbowym w Legnicy Wnioskodawca uzyskał informację, iż ww. sprzedaż winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%. Zdaniem Urzędu Skarbowego w Legnicy Podatnik nie zaznaczając w dniu 6 stycznia 2006 r. (dzień złożenia zgłoszenia VAT-R/UE) kwadratu 1, nie nabył prawa do potraktowania sprzedaży na rzecz kontrahenta z Czech jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy złożenie informacji dotyczącej obowiązku podatkowego w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT-R/UE i otrzymanie z urzędu skarbowego numeru identyfikacyjnego NIP z dwuliterowym kodem PL, nie upoważnia do dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie dostaw jak i nabyć, a skreślenie kwadratu ma znaczenie drugorzędne i pomocnicze.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Złożenie w urzędzie skarbowym informacji VAT-R/UE i w konsekwencji otrzymanie numeru NIP z dwuliterowym kodem PL jest jednoznaczne z pozwoleniem na dokonywanie transakcji wewnątrzwspólnotowych, zarówno dostaw jak i nabyć. Urząd skarbowy nie nadaje numeru NIP z dwuliterowym kodem PL odrębnie dla transakcji dostaw i dla transakcji nabyć wewnątrzwspólnotowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. Z kolei, naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podatnika, o którym mowa w ust. 1-3, jako podatnika VAT UE stosownie do art. 97 ust. 9 ustawy. Na podstawie art. 97 ust. 10 ustawy podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Artykuł 97 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi natomiast, że w przypadku podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, nie zgłosił, iż zamierza rozpocząć dokonywanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, podatnik ten jest zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, przed dniem dokonania takiej pierwszej dostawy.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż transakcję dokonaną na rzecz kontrahenta z Czech, Zainteresowany ma prawo uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%, bowiem w momencie dokonania dostawy zarejestrowany był dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, a tylko nie zaznaczył odpowiedniej pozycji w formularzu VAT-R/UE. Niemniej jednak Wnioskodawca jest obowiązany do dokonania aktualizacji zgłoszenia na formularzu VAT-R/UE zgodnie z art. 97 ust. 12.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl