ILPP2/443-239/09-5/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-239/09-5/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się transportem, zbieraniem oraz segregowaniem odpadów komunalnych. Przyjmuje odpłatnie oraz sprzedaje odpady o kodach:

* 15 01 01 - opakowania z papieru i tektury,

* 15 01 02 - opakowania z tworzyw sztucznych,

* 15 01 04 - opakowania z metali,

* 15 01 07 - opakowania ze szkła,

* 15 01 06 - zmieszane odpady opakowaniowe,

* 19 12 01 - papier i tektura,

* 19 12 04 - tworzywa sztuczne i guma,

* 19 12 05 - szkło,

* 19 12 09 - minerały,

* 20 01 01 - papier i tektura,

* 20 01 02 - szkło,

* 20 01 39 - tworzywa sztuczne,

* 20 01 99 - inne nie wymienione frakcje zbierane w sposób selektywny.

Odpad o kodzie 20 03 01 - zmieszane odpady komunalne, jest opodatkowany stawką podatku w wysokości 7%.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż odpady będące przedmiotem wniosku sklasyfikowane zostały w dziale 17 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawką podatku należy opodatkować odpłatne przyjmowanie oraz sprzedaż odpadów znajdujących się w grupie od 15 do 20. Czy będzie to stawka 7%, czy też 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja czynności stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się transportem, zbieraniem oraz segregowaniem odpadów komunalnych. Przyjmuje odpłatnie oraz sprzedaje odpady o kodach: 15 01 01 - opakowania z papieru i tektury, 15 01 02 - opakowania z tworzyw sztucznych, 15 01 04 - opakowania z metali, 15 01 07 - opakowania ze szkła, 15 01 06 - zmieszane odpady opakowaniowe, 19 12 01 - papier i tektura, 19 12 04 - tworzywa sztuczne i guma, 19 12 05 - szkło, 19 12 09 - minerały, 20 01 01 - papier i tektura, 20 01 02 - szkło, 20 01 39 - tworzywa sztuczne, 20 01 99 - inne nie wymienione frakcje zbierane w sposób selektywny. Odpad o kodzie 20 03 01 - zmieszane odpady komunalne jest opodatkowany stawką podatku w wysokości 7%. W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż odpady będące przedmiotem wniosku sklasyfikowane zostały w dziale 17 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) - "Wyroby włókiennicze".

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż odpłatne przyjmowanie oraz sprzedaż odpadów, sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę w dziale 17 - "Wyroby włókiennicze" Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - nie mieści się w katalogu czynności objętych preferencyjną stawką podatku, bądź zwolnieniem od podatku.

W związku z tym, odpłatne przyjmowanie oraz sprzedaż odpadów, sklasyfikowanych w dziale 17 PKWiU - zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 41 ust. 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Jednakże wskazać należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W powołanym wyżej załączniku nr 3 zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wskazano mieszczące się w dziale 17 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowania:

* poz. 71: PKWiU 17.54.31 - "Wata z materiałów włókienniczych i wyroby z tego rodzaju waty, kłaczki włókiennicze, puch włókienniczy, resztki włókien z przemiału - z wyłączeniem waty konfekcyjnej (PKWiU 17.54.31-50.10), kosmyków włókienniczych i proszku oraz rozdrobnionych resztek włókien (PKWiU 17.54.31 -50.80)",

* poz. 119: PKWiU 17.40.16-53.00, 17.14.16, 17.14.13-53.00 - "Wyroby tkackie",

* poz. 120: PKWiU 17.54.12-70.00 - "Wyroby koronkowe (szydełkowe, klockowe, frywolitkowe, drutowe, igliczkowe)",

* poz. 122: PKWiU 17.40.13-53.00, 17.40.13-55.00, 17.40.13-59.00 - "Bielizna stołowa z tkanin haftowana".

Zatem, gdyby odpady sklasyfikowane w dziale 17 PKWiU, przyjmowane i sprzedawane przez Zainteresowanego, mieściły się w wymienionych wyżej grupowaniach - stawką właściwą dla opodatkowania czynności przyjmowania i sprzedaży tych odpadów byłaby preferencyjna stawka podatku, obniżona do wysokości 7% - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z załącznikiem nr 3 do ustawy.

Tut. Organ wskazuje, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe, Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji czynności do odpowiednich grupowań statystycznych. W związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o wskazane we wniosku grupowanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto podkreślić należy, iż przedmiotowy wniosek został uzupełniony dodatkowo - za pomocą faksu - pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 30 kwietnia 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie. Jednakże uzupełnienie to pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie zawarte w niniejszej sprawie, ponieważ nie zostało ono potwierdzone podpisem osoby upoważnionej do występowania w imieniu Zainteresowanego z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl