ILPP2/443-230/09-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-230/09-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani..., przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku przy sprzedaży monet - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku przy sprzedaży monet.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie sprzedaży detalicznej monet. Sprzedaż ta dotyczyłaby kolekcji numizmatycznej, którą Zainteresowana posiada. Monety stanowiące kolekcję, Wnioskodawczyni zbierała od najmłodszych lat, inne otrzymała w darowiźnie i stanowią jej prywatny majątek. Są to monety polskie bite od Kazimierza Jagielończyka (1446-1492) do 1795 r. oraz kilka monet zaboru rosyjskiego bite w mennicy warszawskiej. Monety te są skatalogowane, jednakże w żadnym katalogu nie określa się stopu z jakiego zostały wybite.

Jednocześnie, Wnioskodawczyni planuje zakup monet na giełdach i od innych kolekcjonerów, oraz ich sprzedaż. Możliwe, że kupować będzie także monety XIX i XX-wieczne, również z udziałem metali szlachetnych - skatalogowane i z określonym rodzajem stopu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana sprzedając monety ze swojej kolekcji może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług ze względu na wysokość obrotów (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawczyni, może ona skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, do czasu osiągnięcia obrotu ze sprzedaży monet powyżej 50.000 zł w roku podatkowym (w pierwszym roku działalności - proporcjonalnie). Mimo, że zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie stosuje się (zgodnie z § 26 i pkt 31 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług) przy sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, co dotyczy także monet, Wnioskodawczyni uważa, że powinna korzystać ze zwolnienia z uwagi na obrót.

Ponadto, Zainteresowana zaznaczyła, że jej kolekcja składa się głównie z monet, co do których nie ma określonego składu stopu z jakiego zostały wybite, a skoro nie ma można określić, która moneta i w jakim stopniu zawiera metal szlachetny należy uznać, że nie są one towarami wyłączonymi ze zwolnienia, określonymi w ww. rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie sprzedaży detalicznej monet. Sprzedaż ta dotyczyć będzie kolekcji numizmatycznej, którą Zainteresowana posiada. Monety te są skatalogowane, jednakże w żadnym katalogu nie określa się stopu z jakiego zostały wybite. Jednocześnie, Wnioskodawczyni planuje zakup monet na giełdach i od innych kolekcjonerów oraz ich sprzedaż. Możliwe, że kupować będzie monety również z udziałem metali szlachetnych - skatalogowane i z określonym rodzajem stopu.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy).

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy).

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostaw wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali.

Natomiast zgodnie z § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono wyroby (złom) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali gdzie w pozycji 31 umieszczono monety o symbolu PKWiU 36.21.10-10.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że planowana przez Zainteresowaną sprzedaż monet w sytuacji, gdy są one wykonane z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali oraz jeśli stanowią one monety o symbolu PKWiU 36.21.10-10, nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, ze względu na wartość sprzedaży opodatkowanej, gdyż stanowią one towary, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zwolnienia od podatku przy sprzedaży monet. Kwestia dotycząca utraty prawa do zwolnienia od podatku przy sprzedaży monet została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 5 maja 2009 r. nr ILPP2/443-230/09-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl