ILPP2/443-224/09-2/AK - Czy przesunięcie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium Niemiec w przypadku, gdy podatnik posiada dokumenty potwierdzające wywóz tych towarów stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-224/09-2/AK Czy przesunięcie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium Niemiec w przypadku, gdy podatnik posiada dokumenty potwierdzające wywóz tych towarów stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej została zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech i otrzymała niemiecki Ust-Id oraz Steuernumer (otrzymanie ww. numerów zostało zgłoszone do Urzędu Skarbowego). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby będące własnością Spółki przewożone są do magazynu znajdującego się na terenie Niemiec. Transport dokonywany jest własnym samochodem lub za pośrednictwem wynajętych firm transportowych. Dla każdego transportu sporządzana jest dokumentacja towarzysząca wywozowi (przede wszystkim dokument CMR). W dniu dostawy wystawiona jest także faktura wewnętrzna VAT, dokumentująca sprzedaż towarów przez Wnioskodawcę, jako podatnika podatku od towarów i usług dla niego, ale zarejestrowanego jako podatnika podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec, ze stawką podatku należnego w wysokości 0 %. Przed złożeniem deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy, Zainteresowany posiada dokumenty określone w art. 42 ustawy o VAT, potwierdzające wywóz i dostarczenie towarów do odbiorcy, więc wartość przesuwanego towaru wykazuje w poz. 30 deklaracji VAT-7 (zgodnie z art. 20 ust. 2 ww. ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspółnotowej dostawy towarów powstaje w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiona została faktura, jeżeli była wystawiona przed upływem terminu określonego w art. 20 ust. 1) oraz w informacji podsumowującej VAT-UE.

Na koniec każdego miesiąca (lub częściej), na podstawie raportów sprzedaży przesyłanych z Niemiec przez podmiot prowadzący tam magazyn, Spółka wystawia zbiorczą fakturę dokumentującą sprzedaż z magazynu na terytorium Niemiec z 19 % stawką podatku od wartości dodanej, z którego rozlicza się w Niemczech. Obrót z tytułu sprzedaży na terenie Niemiec podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce. Na podstawie opisanego stanu faktycznego wydane zostało postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia XX listopada 2005 r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przesunięcie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium Niemiec (Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech) - w przypadku, gdy Spółka posiada dokumenty potwierdzające wywóz tych towarów stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz czy należy wykazywać ją w deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej VAT-UE.

Wnioskodawca uważa, iż przemieszczenie towarów w opisanym systemie sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0 % - na zasadach dostaw wewnątrzwspólnotowych, gdyż mimo że nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (transakcja dokonuje się w zakresie jednego przedsiębiorstwa), przemieszczenie to ma służyć wykonaniu przez Spółkę czynności opodatkowanych, jako podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Transakcje te powinny być wykazywane w deklaracji VAT-7 jako dostawa wewnątrzwspólnotowa, ponieważ następuje przekroczenie granicy kraju, a Wnioskodawca posiada dokumenty określone w art. 42 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz w informacji podsumowującej VAT-UE, gdzie jako numer identyfikacyjny kontrahenta podaje się niemiecki numer identyfikacyjny Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Art. 13 ust. 6 ustawy, określa, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przemieszcza towary z terytorium Polski na terytorium innego kraju członkowskiego (Niemiec) do magazynu, przy czym wywiezione towary do czasu pobrania ich z magazynu przez kontrahenta, pozostaną jego własnością. Spółka wskazała, iż jest zarejestrowanym podatnikiem od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż przemieszczenie towarów z kraju do magazynu na terenie Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w wykonaniu art. 13 ust. 3 ustawy, gdyż przemieszczane towary służą działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę jako podatnika.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Co do zasady obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b.

Według art. 20 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy przed upływem ww. terminu podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do ust. 3 powołanego artykułu, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Natomiast zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;

3.

określenie towarów i ich ilości;

4.

potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

5.

rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Zgodnie z art. 42 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 1-4 i 11-13 stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3.

Zainteresowany poinformował, iż posiada dokumenty określone w art. 42 ustawy, w związku z powyższym ma on prawo stosować stawkę podatku w wysokości 0 % dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów będącej przedmiotem zapytania.

W świetle z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż konstrukcja deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 w poz. 30 przewiduje wykazanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wyłącznie opodatkowanej 0 % stawką VAT.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;

2.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W myśl z art. 100 ust. 3 ustawy, informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:

1.

nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;

2.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

3.

kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

4.

łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Reasumując, przesunięcie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium Niemiec w przypadku, gdy Spółka posiada dokumenty potwierdzające wywóz tych towarów stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, którą należy wykazywać w deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej VAT-UE.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności sprawy dokumentowania przez Spółkę czynności będącej przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl