ILPP2/443-215/14-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-215/14-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy z tytułu transakcji powstanie w miesiącu wcześniejszym niż miesiąc otrzymania faktury dokumentującej tą transakcję - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy z tytułu transakcji powstanie w miesiącu wcześniejszym niż miesiąc otrzymania faktury dokumentującej tą transakcję.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"A" S.A. (dalej: Spółka, "A", Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się za okresy miesięczne. Podstawowa działalność gospodarcza Spółki obejmuje wykonywanie czynności (sprzedaży towarów i usług), które podlegają opodatkowaniu VAT (stawkami innymi niż ZW). Spółka, w znikomym zakresie wykonuje również czynności objęte zwolnieniem z VAT oraz czynności będące poza zakresem VAT (np. sprzedaż posiadanych udziałów w innych podmiotach). Proporcja sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 90 ustawy VAT w latach ubiegłych stanowiła corocznie ponad 99,94%, co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego (w tym, w odniesieniu do zakupów związanych z ogółem działalności Spółki, jak również od zakupów o charakterze mieszanym, tj. związanych z działalnością zwolnioną jak i opodatkowaną VAT).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa m.in. od podmiotów krajowych towary i usługi (opodatkowane VAT) wykorzystywane w Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych, co do których Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabycie towarów i usług dokumentowane jest fakturą (z VAT należnym) wystawioną przez dostawcę towaru lub wykonawcę usługi.

Terminy wpływu do Spółki faktur dokumentujących nabywane towary i usługi są różne i nie dotyczą przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy. W praktyce zdarza się, iż Spółka otrzymuje faktury zakupu w 3-cim/4-tym miesiącu (lub sporadycznie jeszcze później) następującym po miesiącu dostawy towaróww.ykonania usługi na rzecz Spółki, tj. miesiącu powstania obowiązku podatkowego w VAT u dostawcy.

W stosunku do nabywanych towarów i usług, będących przedmiotem wniosku, obowiązek podatkowy u dostawcy/wykonawcy powstaje na zasadzie ogólnej wskazanej w art. 19a ust. 1 ustawy VAT.

Spółka wskazała, że przedmiotem wniosku nie są zakupy objęte art. 88 ustawy VAT, w przypadku których ustawa VAT nie daje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W którym miesiącu Spółka uprawniona jest do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług, w sytuacji gdy fakturę dokumentującą faktycznie zrealizowaną dostawę/usługę Spółka otrzyma w 3-cim (lub późniejszym) miesiącu następującym po miesiącu dokonania dostawy/wykonania usługi na rzecz Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższe prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od spełnienia dodatkowych przesłanek wskazanych w art. 86 ust. 10 i 10b ustawy VAT. W myśl tych przepisów, prawo to powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (ust. 10) oraz nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę - w przypadku kwot podatku wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (ust. 10b pkt 1).

Z treści powyższych regulacji wynika zatem, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego nie wcześniej niż przed otrzymaniem faktury dokumentującej dokonane zakupy, pod warunkiem, że przed jej otrzymaniem powstał obowiązek podatkowy u dostawcy towaru/wykonawcy usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W takim wypadku, mając na względzie literalne brzmienie przywołanego przepisu, podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego w terminie dwóch kolejnych miesięcy następujących po upływie okresu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towaru/wykonania usługi, pod warunkiem otrzymania w tym okresie faktury. Wobec braku szczegółowych regulacji dotyczących odliczania podatku naliczonego w przypadku otrzymania od kontrahenta faktury po upływie terminów, o których mowa w ww. ust. 11, zdaniem Wnioskodawcy, jedynym momentem dokonania odliczenia podatku naliczonego będzie miesiąc faktycznego otrzymania faktury dokumentującej nabyte towary i usługi, gdyż w tym okresie rozliczeniowym dochodzi do łącznego spełnienia przesłanek warunkujących prawo do odliczenia VAT, tj. powstał obowiązek podatkowy w VAT w odniesieniu do nabytych towarów/usług (art. 86 ust. 10 ustawy VAT) oraz Spółka posiada fakturę dokumentującą przedmiotowe nabycie (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT).

Mając na względzie brzmienie art. 86 ust. 11 ustawy VAT, nie znajdzie tu zastosowania możliwość odliczenia VAT w dwóch kolejnych miesiącach następujących po miesiącu otrzymania faktury. Tym samym w ocenie Spółki, miesiąc otrzymania faktury od kontrahenta będzie jedynym okresem rozliczeniowym, w którym będzie Ona mogła skorzystać z prawa do odliczenia tego podatku, bez konieczności dokonywania odliczenia w drodze korekty deklaracji. Za takim stanowiskiem przemawia fakt, iż obowiązujące przepisy nie wskazują sposobu, a w szczególności okresu rozliczeniowego, w którym taka korekta miałaby mieć miejsce, tj. czy w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, czy też w dwóch kolejnych miesiącach następujących po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy podkreślić, że z uwagi na zakres przedstawionego stanu faktycznego oraz sformułowanego pytania odpowiedzi udzielono w oparciu o przepisy obowiązujące w stanie prawnym od 1 stycznia 2014 r.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Jak postanowiono w art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Na podstawie art. 86 ust. 10c ustawy, przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d, 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Analiza przywołanych wyżej przepisów wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego generalnie skorelowane jest z momentem, w którym podatek VAT staje się wymagalny, czyli z momentem powstania obowiązku podatkowego. Jednakże aby podatnik nabył prawo do odliczenia muszą zostać spełnione jeszcze dwie przesłanki, tj. transakcja faktycznie zaistniała i podatnik posiada fakturę dokumentującą tą transakcję.

A zatem należy stwierdzić, że odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy - co do zasady - można dokonać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

* powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

* doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

* podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tą transakcję.

W tym miejscu wyjaśniać zatem należy, kiedy - w myśl przepisów podatku od towarów i usług - powstaje obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Podkreślenia wymaga, że przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Unormowanie zawarte w cyt. art. 19a ust. 1 ustawy pozostaje w zgodzie z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

Na marginesie można nadmienić, że wprowadzone od 1 stycznia 2014 r. przez ustawodawcę zmiany w art. 86 ustawy związane są po pierwsze z blokiem zmian modyfikujących moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, po drugie odpowiadają postanowieniom Dyrektywy 2006/112/WE, a po trzecie są zgodne z orzecznictwem TSUE, który np. w wyroku z 24 kwietnia 2004 r. w sprawie C-152/02 stwierdził, że dla celów odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 17 ust. 2 lit. a VI Dyrektywy (poprzedzająca Dyrektywę 2006/112/WE - VI Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania, wyjaśnienie Organu), akapit pierwszy art. 18 ust. 2 VI Dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że prawo do odliczenia należy realizować w stosunku do okresu rozliczeniowego, w którym obydwa warunki przewidziane w tym przepisie są spełnione, tj. towary zostały dostarczone lub usługi wykonane oraz podatnik jest w posiadaniu faktury lub dokumentu, który na podstawie kryteriów ustalonych przez dane państwo członkowskie może pełnić rolę faktury.

Jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 10 ustawy (z uwzględnieniem warunku wskazanego w art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy), na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy będzie mógł dokonać tego odliczenia w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych. Przy czym - co należy podkreślić - termin "dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych" do odliczenia podatku będzie liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.

W sytuacji natomiast, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego ani zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy (z uwzględnieniem art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy), ani w terminie, o którym mowa w art. 86 ust. 11 ustawy - na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy - będzie mógł zrealizować to prawo poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. za pierwszy okres rozliczeniowy, w którym spełnił wszystkie warunki do dokonania odliczenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, który to przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się za okresy miesięczne. Podstawowa działalność gospodarcza Spółki obejmuje wykonywanie czynności (sprzedaż towarów i usług), które podlegają opodatkowaniu VAT (nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT). Spółka, w znikomym zakresie wykonuje również czynności objęte zwolnieniem z VAT oraz czynności będące poza zakresem VAT (np. sprzedaż posiadanych udziałów w innych podmiotach). Proporcja sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 90 ustawy VAT w latach ubiegłych stanowiła corocznie ponad 99,94%, co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego (w tym, w odniesieniu do zakupów związanych z ogółem działalności Spółki, jak również od zakupów o charakterze mieszanym, tj. związanych z działalnością zwolnioną jak i opodatkowaną podatkiem VAT). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa m.in. od podmiotów krajowych, towary i usługi (opodatkowane VAT) wykorzystywane w Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych, co do których Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabycie towarów i usług dokumentowane jest fakturą (z VAT należnym) wystawioną przez dostawcę towaru lub wykonawcę usługi. Terminy wpływu do Spółki faktur dokumentujących nabywane towary i usługi są różne i nie dotyczą przyczyn leżących po stronie Spółki. W praktyce zdarza się, iż Spółka otrzymuje faktury zakupu w 3-cim/4-tym miesiącu (lub sporadycznie jeszcze później) następującym po miesiącu dostawy towaróww.ykonania usługi na rzecz Spółki, tj. miesiącu powstania obowiązku podatkowego w VAT u dostawcy. W stosunku do nabywanych towarów i usług, będących przedmiotem wniosku, obowiązek podatkowy u dostawcy/wykonawcy powstaje na zasadzie ogólnej wskazanej w art. 19a ust. 1 ustawy VAT.

Spółka wskazała, że przedmiotem wniosku nie są zakupy objęte art. 88 ustawy VAT, w przypadku których ustawa o podatku VAT nie daje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości, w którym miesiącu uprawniona jest do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług, w sytuacji gdy fakturę dokumentującą faktycznie zrealizowaną dostawę/usługę Spółka otrzyma w 3-cim (lub późniejszym) miesiącu następującym po miesiącu dokonania dostawy/wykonania usługi na rzecz Spółki.

W przypadku otrzymania faktury z opóźnieniem w stosunku do daty powstania obowiązku podatkowego dla czynności, którą dokumentuje, odliczenie podatku w niej zawartego będzie możliwe dopiero po otrzymaniu tej faktury, nawet wtedy, gdy pomiędzy datą obowiązku podatkowego a otrzymaniem faktury minęło więcej niż trzy miesiące. Ponadto możliwość odroczenia odliczenia podatku naliczonego do dwóch okresów sprawozdawczych, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, będzie odnosiła się do daty początkowej, którą określi się data faktycznego otrzymania faktury.

Biorąc pod uwagę treść przywołanych wyżej przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. należy stwierdzić, że prawo Spółki do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy - powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy dotyczący danej transakcji, przy czym nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzymała fakturę bądź dokument celny dokumentujący daną dostawę towarów i świadczenie usług.

Natomiast jeżeli Spółka nie odliczy podatku naliczonego w miesiącu, w którym spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące skorzystanie z tego prawa - na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy - będzie miała możliwość zrealizowania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, następujących po okresie, w którym Spółka nabyła prawo do odliczenia, tj. po miesiącu, w którym Spółka otrzymała fakturę bądź dokument celny dokumentujący daną dostawę towarów i świadczenie usług.

Dodatkowo tut. Organ wskazuje, że z uwagi na stwierdzenie Spółki, iż: "(...) nie znajdzie tu zastosowania możliwość odliczenia VAT w dwóch kolejnych miesiącach następujących po miesiącu otrzymania faktury. Tym samym w ocenie Spółki, miesiąc otrzymania faktury od kontrahenta będzie jedynym okresem rozliczeniowym, w którym będzie Ona mogła skorzystać z prawa do odliczenia tego podatku, bez konieczności dokonywania odliczenia w drodze korekty deklaracji (...)" - stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl