ILPP2/443-215/07-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-215/07-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na podstawie umowy o dzieło - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na podstawie umowy o dzieło.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł z zamawiającym, będącym Spółką z o.o., umowę o dzieło, przedmiotem której jest wytworzenie przez grupę osób fizycznych - zleceniobiorców, programu komputerowego oraz przeniesienie wszelkich autorskich praw majątkowych do tego programu na zamawiającego. Zainteresowany jest jednym ze zleceniobiorców, czyli zgodnie z określeniami umowy wchodzi w skład Zespołu Twórców. Zleceniobiorcy nie są osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.

Umowa jest umową odpłatną - płatność z tytułu wykonania umowy, czyli wykonania programu komputerowego i przeniesienia praw autorskich do niego, ma nastąpić w ratach. Przychody z tytułu niniejszej umowy Wnioskodawca rozlicza jako przychody z tytułu praw autorskich, korzystając z dobrodziejstwa 50% kosztów uzyskania przychodów. Zainteresowany nie jest pracownikiem etatowym zamawiającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody z tytułu przedmiotowej umowy o dzieło są wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 lub art. 15 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa umowa korzysta z wyłączeń art. 15 ust. 3 pkt 3 i ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem po przekroczeniu przychodów o równowartości 10.000 euro nie ma obowiązku zapłaty podatku VAT od dalszej części, co wynika z poniższej interpretacji obowiązujących w tym zakresie przepisów.

W art. 15 ust. 2 ustawy o VAT określono, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, stosownie do art. 15 ust. 3 ww. ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2.

wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjne, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;

3.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W myśl art. 15 ust. 3a, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 23 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnych charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Utwór jest dziełem twórczej aktywności intelektualnej człowieka. W myśl przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zarówno prawo autorskie, jak i majątkowe przysługuje twórcy. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Z powyższego wynika, że twórcą może być tylko osoba fizyczna.

W świetle powyższych przepisów podmiot (twórca, artysta) w zakresie w jakim jest wynagradzany honorariami - przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w ustawie o podatku od towarów i usług - nie jest podatnikiem ww. podatku, gdyż nie prowadzi samodzielnie działalności.

Zainteresowany uważa, iż jest "twórcą" w rozumieniu prawa autorskiego, albowiem z chwilą wytworzenia programu komputerowego, który bez wątpliwości jest "utworem", nabywa do niego prawa autorskie, które może następnie zbyć. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz zamawiającego są zatem usługami, o których stanowi przepis art. 15 ust. 3a cyt. ustawy. Mając to na uwadze, oraz przedstawiony stan faktyczny należy dokonać oceny, czy spełnione zostały warunki określone przepisem art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, do którego odsyła art. 15 ust. 3a.

W ocenie Zainteresowanego warunki te zostały spełnione, albowiem w umowie będącej przedmiotem oceny strony określiły zarówno warunki wykonywania czynności, wynagrodzenie za te czynności, jak również odpowiedzialność za wykonanie czynności wobec osób trzecich (nie ponosi jej Zespół Twórców, więc a contrario wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi Zamawiający).

W takim stanie faktycznym i prawnym Wnioskodawca uważa, iż czynności wykonywane przez niego w ramach przedmiotowej umowy będą podlegały wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będzie to samodzielna działalność gospodarcza (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług). Tym samym Zainteresowany nie będzie uznawany w zakresie tych czynności za podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Artykuł 15 ust. 3a ustawy stanowi, iż przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego Wnioskodawca uznał, iż jest twórcą w rozumieniu prawa autorskiego, co oznacza, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 w związku z art. 15 ust. 3a ustawy.

W świetle przywołanych regulacji prawnych, świadczenie usług na podstawie umowy o dzieło nie będzie uznawane za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, gdy przychody uzyskane w związku z ich wykonaniem będą się mieściły w grupie przychodów określonych w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dodatkowo umowy te kreować będą stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności a wykonującym zlecane czynności, co do warunków ich wykonania, wynagrodzenia i odpowiedzialności. W związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W złożonym wniosku Zainteresowany deklaruje, iż forma zawartej umowy pozwala na stwierdzenie, że spełnione są wszystkie warunki, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, nie znajdzie zatem w przedmiotowej sprawie zastosowania przepis art. 15 ust. 1 ustawy dotyczący podatników, zaś otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie z tytułu wykonywanych usług na podstawie umowy o dzieło nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którą Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy podpisana przez Zainteresowanego z zamawiającym umowa o dzieło, tworzy stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W kwestii zagadnienia dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl