ILPP2/443-213/07-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-213/07-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2008 r. (data wpływu 27 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług windykacyjnych i zarządzania portfelem wierzytelności na rzecz nabywcy z poza terytorium Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług windykacyjnych i zarządzania portfelem wierzytelności na rzecz nabywcy z poza terytorium Polski.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 2003 r. Spółka zawiera z X (Luxemburg) S.A. (dalej: X) umowy o świadczenie usług windykacyjnych i zarządzania portfelem wierzytelności (dalej: Umowy). Na podstawie Umów, Spółka świadczy i zamierza nadal świadczyć usługi windykacyjne zmierzające do efektywnego odzyskania posiadanych przez X wierzytelności oraz usługi polegające na zarządzaniu wierzytelnościami w imieniu X (dalej: Usługi).

X, z siedzibą w Luksemburgu jest spółką prawa luksemburskiego, prowadzącą działalność polegającą na nabywaniu portfeli wierzytelności i windykacji nabytych wierzytelności lub ich dalszej odsprzedaży. Ponieważ portfele nabywane przez X składają się z wierzytelności wobec polskich dłużników, czynności zmierzające do ich odzyskania zlecane są w ramach ww. Umów Spółce. Efektywne odzyskiwanie wierzytelności przez Spółkę zapewniane jest poprzez wykonywanie czynności windykacyjnych oraz zarządzanie wierzytelnościami. Co do zasady, w odniesieniu do każdego z portfeli wierzytelności zawierana jest pomiędzy X a Spółką odrębna Umowa. Przedmiot Umów jest w podstawowym zakresie zbliżony. Na podstawie Umów Spółka wykonuje czynności, które w praktyce obejmują:

* utrzymywanie kontaktów telefonicznych i osobistych z dłużnikami w celu doprowadzenia do uregulowania przez dłużników zaległego zadłużenia,

* inkasowanie spłat wierzytelności od dłużników, ich kwitowanie i wpłacanie na rachunek X,

* przyjmowanie spłat od dłużników na wyznaczony w tym celu rachunek rozliczeniowy oraz przekazywanie odzyskanych kwot na rachunek X (od kilku miesięcy Spółka zmieniła sposób działania i obecnie wpłaty dokonywane są bezpośrednio na rachunek X),

* dokonywanie czynności mających na celu polubowne załatwienie spraw związanych z zaległościami w spłacie wierzytelności,

* zawieranie ugód z dłużnikami, które mają na celu odzyskanie w jak największym stopniu należności X,

* prowadzenie monitoringu spłaty wierzytelności przez dłużników,

* dokonywanie wszelkich czynności polegających na klasyfikacji, ocenie i odpowiednim zarządzaniu wierzytelnościami, które mogą zwiększyć efektywność wykonywanych przez Spółkę na rzecz X Usług, takich m.in. jak: klasyfikacja wierzytelności pod kątem prawdopodobieństwa ich spłaty i pierwszeństwa ich windykacji; wszelkie czynności zmierzające do aktualizacji danych dłużników i wierzytelności; bieżące weryfikowanie i monitorowanie efektywności działań zmierzających do uzyskania spłaty wierzytelności oraz nadzorowanie terminowości spłat wierzytelności; podejmowanie działań zmierzających do uznania długu przez dłużnika lub w razie potrzeby przerwania biegu przedawnienia; bieżąca analiza statystyczna portfela wierzytelności oraz proporcjonalne dostosowywanie podejmowanych działań windykacyjnych do dających się przewidzieć i spodziewanych rezultatów tych działań; archiwizowanie wszelkich informacji, dokumentacji i korespondencji dotyczących wierzytelności, uzyskanych w związku ze świadczeniem Usług oraz prowadzenie i bieżące aktualizowanie kont spłat wierzytelności; zarządzanie wierzytelnościami przy wykorzystaniu systemu informacji zarządczej.

Spółka, prowadząc działalność obejmującą świadczenie Usług, działa we własnym imieniu na rachunek X, przy wykorzystaniu własnych środków finansowych. Celem działania Spółki jest doprowadzenie do spłaty przez dłużników na rzecz X jak największej kwoty wierzytelności.

W zakresie czynności określonych powyżej, X udziela Spółce pełnomocnictwa rodzajowego do dokonywania czynności windykacyjnych oraz upoważnia Spółkę do reprezentowania X w zakresie tych czynności. W szczególności, na podstawie pełnomocnictwa Spółka ma prawo:

* dokonywać umorzenia całości lub części wierzytelności przysługującej względem dłużnika,

* rozkładać spłatę wierzytelności na raty,

* w odniesieniu do wierzytelności obciążonych ograniczeniami lub wadami, o których mowa w umowach nabycia wierzytelności, składać oświadczenie o odstąpieniu od tych umów,

* dokonywać zwrotu nadpłat na kontach dłużników powstałych w związku ze spłatą zadłużenia w kwocie wyższej niż jego wysokość na dzień otrzymania spłaty przez Spółkę.

Spółka zobowiązana jest do dokonywania na rzecz X czynności windykacyjnych dotyczących wierzytelności do czasu, gdy zostanie według obiektywnych kryteriów uznane, iż uzyskanie jakiejkolwiek spłaty z tytułu tej wierzytelności jest niemożliwe. W praktyce oznacza to, że Spółka zaprzestaje wykonywania czynności windykacyjnych z chwilą, gdy dalsze ich prowadzenie byłoby już ekonomicznie nieuzasadnione.

Na koniec każdego okresu rozliczeniowego Spółka przekazuje X lub wskazanym przez X osobom informacje o kwocie przekazanej X po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, stanowiącej spłatę poszczególnych portfeli wierzytelności.

W zakresie świadczenia Usług i należnego z tego tytułu Spółce wynagrodzenia, Umowy są umowami rezultatu. Ryzyko spłaty wierzytelności ponosi X.

Z tytułu ww. Usług Spółce przysługuje wynagrodzenie obliczane według określonego w Umowie procenta kwot odzyskanych wierzytelności. Wynagrodzenie należne jest za poszczególne okresy rozliczeniowe, będące każdym kolejnym miesiącem kalendarzowym w okresie obowiązywania danej Umowy, począwszy od dnia rozpoczęcia świadczenia Usług przez Spółkę na rzecz X.

Postanowieniem Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z dnia 15 stycznia 2008 r. (PPII-2/...) świadczone przez Spółkę usługi windykacji zostały uznane za usługi niematerialne, dla których zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT miejsce świadczenia znajduje się w kraju nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi windykacyjne i zarządzanie portfelem wierzytelności świadczone przez Spółkę na rzecz X to usługi, o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, jest Luksemburg, tj. kraj, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi windykacyjne i zarządzanie portfelem wierzytelności świadczone przez Spółkę na rzecz X to usługi, o których mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o VAT, dla których miejscem świadczenia usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 Ustawy o VAT jest Luksemburg, tj. kraj, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: Ustawa o VAT), w przypadku usług, o których mowa w ust. 4 tego artykułu, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Usługi wymienione w art. 27 ust. 4 Ustawy o VAT to tzw. usługi niematerialne, pośród których w pkt 4 wymienione są usługi finansowe, a w pkt 3 usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania sklasyfikowane jako PKWiU 74.1, a także usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji. Zdaniem Spółki, usługi przez nią świadczone to właśnie usługi finansowe, o których mowa w powyższym przepisie.

Załącznik nr 4 do Ustawy o VAT (dalej: Załącznik) zawierający zestawienie usług podlegających zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, zawiera m.in. listę usług pośrednictwa finansowego, które są wyłączone ze zwolnienia. Pośród usług wyłączonych ze zwolnienia znajdują się m.in. usługi ściągania długów. W ocenie Spółki, bezpośrednie wskazanie usług ściągania długów w katalogu usług pośrednictwa finansowego przesądza o tym, że są one usługami finansowymi, dla których miejscem świadczenia jest kraj siedziby usługobiorcy.

Prawidłowość takiego stanowiska została potwierdzona w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez urzędy skarbowe. Przykładowo, w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28 czerwca 2005 r. wydanym przez Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie czytamy, że "świadczona przez stronę na rzecz zagranicznego kontrahenta usługa finansowa (pośrednictwa finansowego), polegająca na ściąganiu wierzytelności (długów) pozostaje, z uwagi na miejsce świadczenia ustalone zgodnie z ww. przepisami ustawy wg miejsca siedziby (stałego prowadzenia działalności) nabywcy, poza terytorialnym zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym podzielić należy stanowisko, iż usługi te winny być opodatkowane VAT w państwie siedziby usługobiorcy". Jak widać, w powyższej interpretacji organ podatkowy potwierdza, że usługi windykacyjne to usługi finansowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 4 Ustawy o VAT.

Również w art. 56 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa) zawarte są przepisy, zgodnie z którymi miejscem świadczenia usług finansowych wykonywanych na rzecz usługobiorców mających siedzibę poza Wspólnotą lub na rzecz podatników mających siedzibę we Wspólnocie, ale w innym państwie niż usługodawca, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego świadczone są usługi lub, w przypadku ich braku, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Wśród usług finansowych znajdują się m.in. usługi windykacji, wymienione w art. 135 ust. 1 lit. d) Dyrektywy. Art. 137 ust. 1 lit. a) Dyrektywy wyraźnie wskazuje, że usługi wymienione w przepisach art. 135 ust. 1 pkt b) - g) Dyrektywy, to usługi finansowe.

Do podobnych wniosków prowadzi analiza przepisów Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (art. 9 ust. 2 lit. e), art. 13 sekcja B lit. d) pkt 3, art. 24 ust. 4).

Identyczną interpretację przepisów wspólnotowych w tym zakresie stosują inne Państwa Członkowskie Unii Europejskiej - usługi windykacyjne traktowane są jako usługi z miejscem świadczenia w siedzibie ich odbiorcy. Dowodzi tego lektura pism władz skarbowych Państw Członkowskich, przykładowo:

* w Wielkiej Brytanii - pismo HM (...);

* we Francji - ustawa French tax code.

Dodatkowo, w ocenie Spółki, usługi zarządzania portfelem wierzytelności wykonywane w ramach Umów należy potraktować jako usługi finansowe pomocnicze do świadczonych usług windykacji. Głównym celem świadczonych na rzecz X usług jest bowiem efektywne odzyskanie wierzytelności, zaś usługi zarządzania mają jedynie charakter dodatkowy i nie mogłyby być świadczone samodzielnie. W konsekwencji, miejsce świadczenia tych usług jest również w Luksemburgu. Jednak nawet gdyby potraktować usługi zarządzania portfelem wierzytelności jako usługi zarządzania lub usługi przetwarzania danych wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, to miejscem świadczenia tychże usług również byłoby zgodnie z art. 27 ust. 3 Ustawy o VAT miejsce siedziby lub stałego prowadzenia działalności odbiorcy usługi.

W ocenie Spółki, bezpośrednie wskazanie usług ściągania długów w katalogu usług pośrednictwa finansowego wyłączonych ze zwolnienia przesądza w oczywisty sposób o klasyfikacji tych usług jako usług finansowych mających, w przedmiotowej sytuacji, miejsce świadczenia w Luksemburgu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl