ILPP2/443-2080/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2080/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu.

Pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, własnego stanowiska oraz o dokument, z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Instytut) jest Instytutem naukowo-badawczym. Do jego zadań należy między innymi prowadzenie przez afiliowane przy Instytucie Centrum prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie sieci nowej generacji, gridów, portali aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego. Jednym z zadań Centrum jest realizacja przedsięwzięcia zwanego Projektem.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa 2 infrastruktura sfery B+R działanie 2.3 Inwestycje związane z rozwojem infrastruktury informatycznej nauki, zgodnie z Programem rozwoju infrastruktury informatycznej na lata 2007-2013.

Projekt realizowany jest przez Konsorcjum trzech centrów X. W skład konsorcjum wchodzą:

(...)

Celem projektu jest utworzenie ogólnopolskiego centrum obliczeniowego oferującego usługi na poziomie nie niższym niż w czołowych ośrodkach X UE przez skoordynowaną modernizację baz badawczych trzech centrów naukowych mających statut centrów X w tym również Instytut.

Projekt obejmuje okres realizacji od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., z tym, że Instytut przystąpił do realizacji projektu z dniem 1 stycznia 2010 r.

Budżet, który uzyskał na realizację projektu zostanie przeznaczony między innymi na: wynagrodzenia, zakup materiałów i nakłady inwestycyjne, zwiększając tym samym moc jednostek obliczeniowych w każdym z centrów X. W ramach realizacji projektu zwiększy się moc jednostek obliczeniowych w każdym z centrów X. W ramach projektu zostaną rozwinięte zaawansowane aplikacje i usługi teleinformatyczne służące do realizacji programu zapewnienia konkurencyjności nauki polskiej, jej pozycji jako partnera strategicznych programów międzynarodowych. Powstaną również zintegrowane platformy świadczenia zaawansowanych usług informatycznych dla środowiska naukowego. System do obliczeń wielkoskalowych, zrealizowany w ramach projektu, udostępniony będzie na potrzeby podmiotów naukowych na zasadach otwartego dostępu do infrastruktury oraz zasobów oprogramowania. W powstałym ośrodku prowadzone będą badania naukowe na najwyższym światowym poziomie pozwalającym uzyskać wyniki przydatne gospodarczo w dziedzinach innowacyjnych.

W ramach zadań projektu realizowanych przez Instytut w pomieszczeniach Centrum zostaną zlokalizowane następujące inwestycje:

* systemy obliczeniowe masywnie równoległe A,

* maszyny B (dla aplikacji równoległych o dużych wymaganiach pamięciowych),

* systemy przechowywania danych (macierze dyskowe, biblioteki taśmowe, urządzenia sieciowe, oprogramowanie umożliwiające tworzenie szybkich zasobów współdzielonych na potrzeby równoległych aplikacji obliczeniowych),

* urządzenia infrastrukturalne (systemy C, systemy klimatyzacji precyzyjnej o wielkości umożliwiającej zabezpieczenie inwestycji zakupu systemów B oraz A),

* oprogramowanie (aplikacje użytkowe, systemy operacyjne, narzędzia, systemy zarządzania zasobami).

Dzięki zadaniom realizowanym w projekcie polskie środowisko naukowe uzyska dostęp do infrastruktury informatycznej najwyższej jakości, umożliwiającej prowadzenie badań naukowych przy pomocy najnowocześniejszych technik obliczeniowych. Skala złożoności wyzwań pojawiających się w nauce, technice, gospodarce i zarządzaniu wielkimi organizacjami powoduje konieczność zapewnienia szerokiego dostępu do wielkoskalowej infrastruktury obliczeniowej, oprogramowania i narzędzi programistycznych możliwie szerokiej grupie użytkowników ze sfery nauki, techniki i gospodarki.

Konsorcjum realizując powyższe zadania ma na celu: utworzenie zharmonizowanego systemu zasobów komputerowej infrastruktury obliczeniowej najwyższej wydajności, utworzenie krajowego Centrum kompetencji w zakresie rozwoju modeli obliczeniowych i ich zoptymalizowanej wersji dla wiodących klas architektur oraz utworzenie krajowego centrum kompetencji w dziedzinie wielkoskalowej analizy danych i modelowania wizualnego.

Projekt umożliwi szeroki dostęp do wysokiej klasy infrastruktury jednostkom badawczym oraz jej kadrze naukowej niezależnie od lokalizacji, co pozwoli na wyrównanie dysproporcji w dostępie do innowacyjnej wiedzy pomiędzy dużymi ośrodkami naukowymi (metropolii), a ośrodkami działającymi w mniejszych miejscowościach. Realizacja projektu wpłynie korzystnie na wdrażanie przyjętego przez Komisję Europejską w dniu 24 stycznia 2008 r. planu przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Dzięki infrastrukturze informatycznej dostosowanej do obliczeń wielkoskalowych możliwe będzie prowadzenie dokładnych badań związanych z emisją CO2, planowaniem zużycia energii, produkcją energii odnawialnej itp.

Uczestnicy Konsorcjum zobowiązali się do utrzymania trwałości projektu przez 5 lat od daty jego zakończenia. W ramach zapewnienia trwałości ww. projektu przewidywane jest dalsze działanie ciała doradczego oceniającego merytoryczne programy badawcze korzystając z infrastruktury. Unowocześnienie infrastruktury badawczej Instytutu, a co za tym idzie zwiększenie efektywności prowadzonych badań naukowych w istotny sposób wpłynie na współpracę naukową z ośrodkami naukowo-badawczymi w kraju i za granicą. Infrastruktura obliczeniowa oraz oprogramowanie wytworzone lub zintegrowane w ramach projektu będą wykorzystane w trakcie jego trwania oraz po jego zakończeniu, w okresie zakładanej trwałości, do prowadzenia badań naukowych.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż:

1.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi:

a.

działalność statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania, to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji w tym również z funduszy strukturalnych otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych oraz projektów badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską w ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a także prezentowane są na seminariach i konferencjach naukowych organizowanych przez Instytut czy inne jednostki naukowe,

b.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w szczególności obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej Q i sieci W (Instytut jest operatorem tych sieci), usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze realizowane na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów w pokojach gościnnych, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego itp,

c.

w niewielkim stopniu wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT jak np. opracowanie recenzji rozpraw doktorskich, refundacje kosztów poniesionych na badania lekarskie.

2.

Projekt finansowany jest w ramach funduszy strukturalnych w priorytetach 2.3.1 oraz 2.3.2 z przeznaczeniem efektu końcowego do wytworzenia infrastruktury dla nauki.

W efekcie końcowym realizacji projektu zakupiony zostanie sprzęt komputerowy, który wykorzystywany będzie przez środowisko naukowe do prowadzenia badań naukowych. Ponadto, w okresie realizacji projektu opracowane zostaną szkolenia dla użytkowników ze sfery nauki, ułatwiające proces wdrożenia i korzystania z zakupionych systemów komputerowych. Ostatnim elementem są aplikacje, które wytworzone zostaną w ramach prowadzonych prac badawczych w projekcie.

Projekt ma charakter niekomercyjny zarówno w czasie jego realizacji, jak również po jego zakończeniu. Koszty związane z utrzymaniem wyników projektu po jego zakończeniu Instytut pokrywać będzie ze środków własnych. Ze względu na charakter wyników końcowych (specjalistyczny sprzęt, szkolenia oraz aplikacje z dziedziny biochemii, astrofizyki) nie jest planowana ich komercjalizacja, ani odpłatne ich udostępnianie. Wyniki służyć będą do realizacji wspólnych przedsięwzięć w zakresie prowadzonych badań.

W konsekwencji nie wystąpi przychód, ani w okresie trwania projektu, ani w okresie 5 lat po jego zakończeniu. Osiągnięte wyniki służyć będą działalności nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Instytutowi jako jednemu z Partnerów Projektu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu urządzeń, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu. Wyniki badań będą udostępniane jednostkom badawczym oraz jej kadrze naukowej - nieopodatkowanej podatkiem VAT.

Dofinansowanie kosztów realizacji projektu badawczego (dotacja kosztowa) nie jest związana ze świadczeniem konkretnych usług i dostawą konkretnych towarów, jest natomiast dofinansowaniem konkretnych przedsięwzięć skierowanych na rozwój infrastruktury badawczej. Poprzez poprawę i rozwój infrastruktury Instytutu zwiększy się jakość prowadzonych prac badawczo-rozwojowych. Przyczyni się to także do wzrostu konkurencyjności nauki polskiej w kierunku uznawanym za priorytetowy dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Instytut stanie się również atrakcyjny dla gospodarki. Unowocześnienie infrastruktury badawczej Instytutu, a co za tym idzie zwiększenie efektywności prowadzonych badań naukowych w istotny sposób wpłynie na współpracę naukową z ośrodkami naukowo-badawczymi w kraju i za granicą.

Instytut podtrzymując swoje stanowisko uważa, że nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Nie wystąpi sprzedaż produktu, jakimi są wyniki badań zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego - zgodnie z zawartą umowa - 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Osiągnięte wyniki będą służyły środowisku naukowemu w działalności nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie projekt nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką naukowo-badawczą i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz osiąga przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W niewielkim stopniu wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT.

Do jego zadań należy między innymi prowadzenie przez afiliowane przy Instytucie Centrum prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie sieci nowej generacji, gridów, portali aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego. Jednym z zadań Centrum jest realizacja przedsięwzięcia zwanego Projektem.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa 2 infrastruktura sfery B+R działanie 2.3 Inwestycje związane z rozwojem infrastruktury informatycznej nauki, zgodnie z Programem rozwoju infrastruktury informatycznej na lata 2007-2013.

Wyjaśnić zatem należy, iż w przypadkach, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy). W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Jak wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Należy również podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż Projekt jest realizowany przez Konsorcjum trzech centrów X. W skład konsorcjum wchodzą:

(...)

Celem projektu jest utworzenie ogólnopolskiego centrum obliczeniowego oferującego usługi na poziomie nie niższym niż w czołowych ośrodkach X UE przez skoordynowaną modernizację baz badawczych trzech centrów naukowych mających statut centrów X w tym również Instytut.

Projekt obejmuje okres realizacji od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., z tym, że Instytut przystąpił do realizacji projektu z dniem 1 stycznia 2010 r.

Budżet, który uzyskał na realizację projektu zostanie przeznaczony między innymi na: wynagrodzenia, zakup materiałów i nakłady inwestycyjne, zwiększając tym samym moc jednostek obliczeniowych w każdym z centrów X. W ramach realizacji projektu zwiększy się moc jednostek obliczeniowych w każdym z centrów X. W ramach projektu zostaną rozwinięte zaawansowane aplikacje i usługi teleinformatyczne służące do realizacji programu zapewnienia konkurencyjności nauki polskiej, jej pozycji jako partnera strategicznych programów międzynarodowych. Powstaną również zintegrowane platformy świadczenia zaawansowanych usług informatycznych dla środowiska naukowego.

System do obliczeń wielkoskalowych, zrealizowany w ramach projektu, udostępniony będzie na potrzeby podmiotów naukowych na zasadach otwartego dostępu do infrastruktury oraz zasobów oprogramowania.

Dzięki zadaniom realizowanym w projekcie polskie środowisko naukowe uzyska dostęp do infrastruktury informatycznej najwyższej jakości umożliwiającej prowadzenie badań naukowych przy pomocy najnowocześniejszych technik obliczeniowych.

Projekt umożliwi szeroki dostęp do wysokiej klasy infrastruktury jednostkom badawczym oraz jej kadrze naukowej niezależnie od lokalizacji co pozwoli na wyrównanie dysproporcji w dostępie do innowacyjnej wiedzy pomiędzy dużymi ośrodkami naukowymi (metropolii), a ośrodkami działającymi w mniejszych miejscowościach.

Projekt ma charakter niekomercyjny zarówno w czasie jego realizacji, jak również po jego zakończeniu. Koszty związane z utrzymaniem wyników projektu po jego zakończeniu Instytut pokrywać będzie ze środków własnych. Ze względu na charakter wyników końcowych (specjalistyczny sprzęt, szkolenia oraz aplikacje z dziedziny biochemii, astrofizyki) nie jest planowana ich komercjalizacja, ani odpłatne ich udostępnianie. Wyniki służyć będą do realizacji wspólnych przedsięwzięć w zakresie prowadzonych badań.

W konsekwencji nie wystąpi przychód, ani w okresie trwania projektu, ani w okresie 5 lat po jego zakończeniu. Osiągnięte wyniki służyć będą działalności nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zauważyć należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia, jako jeden z Partnerów Projektu, naliczonego podatku VAT od zakupu urządzeń, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się wyłącznie na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Nadmienia się, że do dnia 31 grudnia 2010 r. zdanie wstępne przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy obowiązywało w brzmieniu: "Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:".

Treść art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy została zmieniona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

Jednocześnie informuje się, że w zakresie stanu faktycznego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2011 r. nr ILPP2/443-2080/10-3/TW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl