ILPP2/443-2078/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2078/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 24 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o wskazanie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Gminy, której powierzono zadania o charakterze użyteczności publicznej, w szczególności zadania własne gminy polegające na zaspokojeniu potrzeb zbiorowych wspólnoty z zakresu kultury fizycznej i turystyki. Zainteresowany działa między innymi na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej.

Przedmiotem jego działalności jest między innymi:

1.

pozostała działalność związana ze sportem (PKD 93.19 Z),

2.

działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13 Z),

3.

działalność obiektów sportowych (PKD 93.11 Z),

4.

obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20 Z),

5.

działalność fizjoterapeutyczna (PKD 86.90 A).

Sposób podziału zysku określa § 15 umowy Spółki. Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą między innymi na sprzedaży biletów wstępu na lodowiska, kąpieliska, korty tenisowe, boiska sportowe, sale fitness, aerobik, spinning, gimnastykę, profilaktykę kręgosłupa i usługi fizjoterapeutów. Innymi formami działalności jest prowadzenie hotelu, wynajem i dzierżawa nieruchomości, wynajem sprzętu rekreacyjnego oraz prowadzenie szkółek z łyżwiarstwa i tenisa ziemnego.

Zainteresowany zawarł umowę z Gminą, przedmiotem której jest przeprowadzenie zajęć sportowych z łyżwiarstwa i jazdy na rolkach dla młodzieży z szkół, pod opieką uprawnionego instruktora oraz zapewnienie niezbędnego sprzętu sportowego (łyżwy, kaski, rolki). Zajęcia prowadzone są na trzech sztucznych lodowiskach (dwa stanowią własność Wnioskodawcy a jedno jest użytkowane na podstawie umowy użytkowania). Zainteresowany ponosi koszty utrzymania lodowisk, zatrudnia uprawnionych instruktorów, zapewnia niezbędny sprzęt do przeprowadzenia zajęć. Za przeprowadzone zajęcia, Gmina zapłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie określone w umowie.

Zainteresowany posiada interpretację indywidualną z dnia 12 września 2008 r., według której zajęcia sportowe dla młodzieży szkolnej prowadzone na podstawie umowy z Gminą podlegają opodatkowaniu stawką 22%.

W piśmie z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), usługa będąca przedmiotem pytania została zakwalifikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 85.51.10.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką należy opodatkować od dnia 1 stycznia 2011 r., usługę polegającą na przeprowadzaniu zajęć sportowych z łyżwiarstwa i jazdy na rolkach dla młodzieży z szkół, pod opieką uprawnionego instruktora oraz zapewnieniu niezbędnego sprzętu sportowego (łyżwy, kaski, rolki).

Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowa usługa świadczona odpłatnie na rzecz Gminy, polegająca na przeprowadzeniu zajęć sportowych z łyżwiarstwa (w tym również jazdy na rolkach) dla młodzieży szkolnej z wrocławskich szkół, pod opieką uprawnionego instruktora oraz zapewnieniu niezbędnego sprzętu sportowego, powinna być opodatkowana od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką 23%.

Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) daje możliwość prowadzenia przez samorządy działalności w celach zarobkowych. Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy, poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego. Natomiast art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807) definiuje, że działalnością gospodarczą jest między innymi zarobkowa działalność usługowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

W świetle powyższego, Zainteresowany nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towaru i usług, ponieważ jest on nastawiony na osiąganie zysku.

Usługi, które są przedmiotem zapytania nie zostały też wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towaru i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powołany powyżej art. 5a ustawy został dodany do niej na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Gminy, której powierzono zadania o charakterze użyteczności publicznej w szczególności zadania własne gminy, polegające na zaspokojeniu potrzeb zbiorowych wspólnoty z zakresu kultury fizycznej i turystyki oraz działa on między innymi na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej. Przedmiotem jego działalności jest między innymi:

1.

pozostała działalność związana ze sportem (PKD 93.19 Z),

2.

działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13 Z),

3.

działalność obiektów sportowych (PKD 93.11 Z),

4.

obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20 Z),

5.

działalność fizjoterapeutyczna (PKD 86.90 A).

Zainteresowany zawarł umowę z Gminą, przedmiotem której jest przeprowadzenie zajęć sportowych z łyżwiarstwa i jazdy na rolkach dla młodzieży z szkół, pod opieką uprawnionego instruktora oraz zapewnienie niezbędnego sprzętu sportowego (łyżwy, kaski, rolki). Zajęcia prowadzone są na trzech sztucznych lodowiskach (dwa stanowią własność Wnioskodawcy a jedno jest użytkowane na podstawie umowy użytkowania). Zainteresowany ponosi koszty utrzymania lodowisk, zatrudnia uprawnionych instruktorów, zapewnia niezbędny sprzęt do przeprowadzenia zajęć. Za przeprowadzone zajęcia, Gmina zapłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie określone w umowie.

Zainteresowany wskazał, że powyższa usługa została zakwalifikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 85.51.10.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych".

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca jest zainteresowany, jaką stawką należy opodatkować od dnia 1 stycznia 2011 r. przedmiotową usługę.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku w stosunku do niektórych czynności.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jak poinformował Zainteresowany, świadcząc usługi polegające na przeprowadzaniu zajęć sportowych z łyżwiarstwa i jazdy na rolkach zgodnie z opisem sprawy, będzie on nastawiony na osiąganie zysku.

Zatem biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów art. 43 ustawy, wykonywana przez Spółkę usługa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, bowiem nie będą spełnione warunki uprawniające do jego zastosowania.

Wskazać także należy, iż dla usług będących przedmiotem pytania ustawodawca w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług, nie przewidział możliwości zastosowania jednej z obniżonych stawek podatku.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie usługa polegająca na przeprowadzaniu zajęć sportowych z łyżwiarstwa i jazdy na rolkach dla młodzieży z wrocławskich szkół, pod opieką uprawnionego instruktora oraz zapewnieniu niezbędnego sprzętu sportowego (łyżwy, kaski, rolki) od dnia 1 stycznia 2011 r. będzie opodatkowana 23% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Zainteresowanego we wniosku klasyfikacji statystycznej do właściwego grupowania, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Jednocześnie wskazuje się, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wydaje interpretację indywidualną wyłącznie w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku, a nie dołączonych do niego dokumentów. W związku z powyższym, załączona do złożonego wniosku kserokopia wypisu aktu notarialnego nie była przedmiotem merytorycznej oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl