ILPP2/443-2076/10-7/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2076/10-7/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 24 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) oraz pismem sygnowanym datą 14 lutego 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania składek członkowskich rocznych (tzw. ogólnokrajowych) i składek członkowskich okręgowych oraz składek członkowskich okręgowych okresowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania składek członkowskich rocznych (tzw. ogólnokrajowych) i składek członkowskich okręgowych oraz składek członkowskich okręgowych okresowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) oraz pismem sygnowanym datą 14 lutego 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) o potwierdzenie uiszczenia należnej opłaty, doprecyzowanie opisu sprawy, dodatkową opłatę oraz o podpis drugiej osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 29 października 2010 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (18 listopada 2010 r. - ustawa została podpisana przez Prezydenta RP). W nowej ustawie w art. 1 pkt 8 uchyla się załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w którym pod pozycją nr 10, wymieniono jako usługi zwolnione - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane. W zamian ww. zwolnienia, nowo uchwalona ustawa wprowadziła w art. 1 w pkt 31 zapis: "zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do celów o charakterze związkowym, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji".

Poza ww. przepisem do art. 43 dodano pkt 17, w którym doprecyzowano zakres ww. zwolnienia. W punkcie tym zawarto sformułowanie, że "zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31 nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 31 lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Związek to stowarzyszenie wędkarzy (sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z), posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut P. w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada także jego 45 okręgów, jako terenowe jednostki organizacyjne. Związek i jego okręgi są więc oddzielnymi podatnikami podatku VAT. Obowiązujący Statut P. w § 12 pkt 1, § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8 określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku.

Inne przychody Związku to:

1.

dochody uzyskiwane od członków P.:

* opłata za wydanie legitymacji członkowskiej (książeczka, w której naklejane są znaczki składek członkowskich),

* jednorazowa opłata pobierana od nowo wstępujących członków, tzw. wpisowe,

* wpłaty dobrowolne (dobrowolne darowizny wpłacane przez wędkarzy na dodatkowe zarybienie lub organizację zawodów sportowych),

* wpływy ze sprzedaży druków, regulaminów P., proporczyków i innych drobnych gadżetów,

2.

dochody uzyskiwane od członków P. lub osób niezrzeszonych:

* składki okresowe uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie, np. przez 1, 3, 7 lub 14 dni (w świetle § 13 pkt 5 Statutu P.),

* opłata za przeprowadzone egzaminy na kartę wędkarską (osoby, które zdadzą taki egzamin nie muszą zostać członkiem P.),

* opłaty na wędkowanie na łowiskach specjalnych, uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie (wykupienie tej opłaty nie jest powiązane z przynależnością do Związku),

* opłaty za pobyt (za nocleg) w stanicach wędkarskich (uprawnienia dla członków P. wynikają z § 13 pkt 4 Statutu P.),

3.

przepływy dochodów pomiędzy okręgami P. - oddzielnymi podatnikami VAT (w świetle § 13 pkt 5 Statutu):

* opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi P., za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi daną opłatę, przykład: okręg L. wpłaca okręgowi w S. 50 tys. zł, a w zamian za to wędkarze, którzy wykupili składkę okręgową w S. mogą wędkować na terenie okręgu L.,

4.

dochody uzyskiwane od osób niebędących członkami P.:

* opłaty na wędkowanie dla osób niezrzeszonych w P.,

* sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa,

* opłaty za wynajem zbędnych dla P. pomieszczeń.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dniu 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a także jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Zainteresowany jest powołany do realizacji celów o charakterze związkowym w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywanych na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Wnioskodawca nie jest nastawiony na zysk, a w przypadku jego osiągnięcia jest on przeznaczany w całości na cele statutowe. Ma obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapłata za czynności statutowe następuję poprzez wpłaty na listy imienne przyjętych wpłat od członków, a następnie środki odprowadzane są na konto bankowe, z których jednoznacznie wyniku jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata. Zapłata za inne usługi następuje poprzez kasę fiskalną lub poprzez wpłatę na rachunek bankowy, z których wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.

W odpowiedzi na pytanie które z wymienionych we wniosku czynności są wykonywane na rzecz swoich członków w zamian za składki członkowskie, Wnioskodawca wskazał:

* Członek Związku opłacający składkę członkowską roczną (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową do dnia 30 kwietnia każdego roku, zapewnia sobie członkostwo roczne w Związku i nabywa uprawnienia wynikające z § 13 Statusu P. w tym uprawnienia do rocznego dokonywania amatorskiego połowu ryb wędką na wodach użytkowanych przez Okręg P. § 13 pkt 5 Statusu P. - symbol PKWiU 94.99Z.

* Składki członkowskie okręgowe okresowe - opłacają je członkowie, którzy wnieśli składkę członkowską ogólnopolską roczną, a nie wnieśli składki okręgowej rocznej. Składki te uprawniają do wędkowania w ściśle określonym terminie, np. przez 1, 3, 7 lub 14 dni (w świetle § 13 pkt 5 Statutu P.) - symbol PKWiU 94.99Z.

* Opłaty na łowiska specjalne (roczne i okresowe) opłacają je członkowie, którzy dokonują amatorskiego połowu ryb na wodach specjalnie zagospodarowanych - symbol PKWiU 93.19.19.

* Opłata za wydanie legitymacji członkowskiej (książeczka, w której naklejane są znaczki potwierdzające uiszczenie składek członkowskich) jest ściśle związana z członkowstwem w P. - symbol PKWiU 94.99Z.

* Wpisowe - jednorazowa opłata pobierana od nowo wstępujących członków jest ściśle związana z członkowstwem w P. - symbol PKWiU 94.99Z.

* Wpłaty dobrowolne (dobrowolne darowizny wpłacane przez wędkarzy na dodatkowe zarybianie lub organizację zawodów sportowych) - symbol PKWiU 94.99Z.

* Opłata za przeprowadzone egzaminy na kartę wędkarską (wydawaną na podstawie ustawy o rybactwie śródlądowym, art. 7 ust. 7a) - opłacają ją osoby, które chcą nabyć uprawnienia do amatorskiego połowu ryb - symbol PKWiU 94.99Z.

* Wpływy ze sprzedaży druków, regulaminów P., proporczyków i innych drobnych gadżetów - wymienione czynności świadczone są na rzecz osób fizycznych (członków P. i osób niezrzeszonych).

* Opłaty wnoszone przez osoby, które nie są członkami P. na wędkowanie na łowiskach specjalnych i innych wodach P. (roczne i okresowe) - wymienione czynności świadczone są na rzecz osób fizycznych (nie będących członkami P.) - symbol PKWiU 93.19.19.

* Przepływy dochodów pomiędzy okręgami P. - oddzielnymi podatnikami VAT (w świetle § 13 pkt 4 Statutu) - opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi P., za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi daną opłatę. Wymienione czynności są świadczone na rzecz innych okręgów P. posiadających osobowość prawną - symbol PKWiU 93.19.19.

* Sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa - wymienione czynności świadczone są zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i osób fizycznych oraz prawnych prowadzących działalność gospodarczą - symbol PKWiU 03.00.13.

* Opłaty za: noclegi, wynajem łodzi, miejsca postojowe, wynajem pomieszczeń - wymienione czynności świadczone są na rzecz osób fizycznych (członków P. i osób niezrzeszonych) - symbol PKWiU 55.30.12.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. składki po uchyleniu załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. korzystają ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, składka członkowska ogólnokrajowa i składka okręgowa nie jest towarem ani usługą, dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co za tym idzie nie ma obowiązku ewidencjonowania jej wpływów na kasę fiskalną.

Składka członkowska okręgowa okresowa nie jest towarem ani usługą, dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co za tym idzie nie ma obowiązku ewidencjonowania jej wpływów na kasę fiskalną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 17 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Należy zwrócić także uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347/1 z późn. zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l) wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

A zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj "odpłatności" (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.

Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie G-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie 102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża, a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie.

W ocenie tut. Organu powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszystkiego rodzaju składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy też kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawcą jest stowarzyszenie wędkarzy (sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z), posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut P. w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada także jego 45 okręgów, jako terenowe jednostki organizacyjne. Związek i jego okręgi są więc oddzielnymi podatnikami podatku VAT. Obowiązujący Statut określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku. Zainteresowany wskazał, iż jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, a także jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Zainteresowany jest powołany do realizacji celów o charakterze związkowym w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywanych na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Wnioskodawca nie jest nastawiony na zysk, a w przypadku jego osiągnięcia jest on przeznaczany w całości na cele statutowe. Przedmiotowy wniosek dotyczy m.in. opodatkowania składek członkowskich:

* Członek Związku opłacający składkę członkowską roczną (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową do dnia 30 kwietnia każdego roku, zapewnia sobie członkostwo roczne w Związku i nabywa uprawnienia wynikające z § 13 Statusu P. w tym uprawnienia do rocznego dokonywania amatorskiego połowu ryb wędką na wodach użytkowanych przez Okręg P. § 13 pkt 5 Statusu P.

* Składki członkowskie okręgowe okresowe - opłacają je członkowie, którzy wnieśli składkę członkowską ogólnopolską roczną, a nie wnieśli składki okręgowej rocznej. Składki te uprawniają do wędkowania w ściśle określonym terminie, np. przez 1, 3, 7 lub 14 dni (w świetle § 13 pkt 5 Statutu P.).

Ustosunkowując się do powyższego w pierwszej kolejności zauważyć należy, że z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jedn. z 2009 r., Dz. U. Nr 189, poz. 1471) wynika, że amatorski połów ryb może uprawiać osoba posiadająca dokument uprawniający do takiego połowu, zwany "kartą wędkarską" lub "kartą łowiectwa podwodnego", a jeżeli połów ryb odbywa się w wodach uprawnionego do rybactwa - posiadająca ponadto jego zezwolenie.

Stosownie do art. 7 ust. 8 ww. ustawy, uprawniony do rybactwa za wydane zezwolenie na uprawianie amatorskiego połowu ryb może pobierać opłatę w wysokości przez siebie ustalonej.

Z kolei z art. 7 ust. 7 i ust. 7a cyt. ustawy wynika, że uprawniona do powołania komisji egzaminacyjnej (egzamin ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb celem uzyskania karty wędkarskiej) jest organizacja społeczna, której statutowym celem jest działanie na rzecz ochrony ryb oraz rozwoju amatorskiego połowu ryb, określona w przepisach wydanych na podstawie art. 21 pkt 2. Za przeprowadzenie egzaminu organizacja społeczna może pobrać opłatę w celu pokrycia kosztów jego przeprowadzenia.

Zauważyć należy także, że zgodnie z przepisem art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy o rybactwie śródlądowym, kto dokonując amatorskiego połowu ryb:

a.

nie posiada przy sobie karty wędkarskiej albo karty łowiectwa podwodnego lub używa tej karty mimo sądowego orzeczenia o odebraniu karty wędkarskiej lub karty łowiectwa podwodnego,

b.

nie posiada zezwolenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2, bądź nie stosuje się do warunków zezwolenia lub nie prowadzi rejestru amatorskiego połowu ryb, jeżeli zezwolenie zobowiązuje do jego prowadzenia.

Zatem wykupienie zezwolenia na amatorski połów ryb jest, pod rygorem kary, obowiązkowe dla każdego, kto takiego połowu chce dokonać.

Zezwolenie wydawane przez uprawnionego do rybactwa na amatorski połów ryb, stanowi zatem z prawnego punktu wiedzenia umowę cywilnoprawną, na mocy której, za określoną odpłatnością, użytkownik udziela zgody na dokonywanie amatorskiego połowu ryb na wodach przez siebie użytkowanych na zasadach określonych w warunkach zezwolenia.

Mając na uwadze przywołane przepisy, jak również opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać należy, że co do zasady uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki. W sytuacji jednak, gdy stanowić one będą wynagrodzenie za otrzymane przez członka świadczenie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając, że z przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym wynika, że amatorski połów ryb można uprawiać jedynie posiadając zezwolenie na ten połów, wskazać należy, że w przypadku, gdy w zamian za uiszczanie składek członkowskich, członek P. otrzymuje na terenie okręgu przynależnego Wnioskodawcy prawo do wędkowania, składki te w istocie stanowić będą w tej części opłatę za możliwość wędkowania na określonych zasadach. Jak wskazał Zainteresowany - członek Związku opłacający składkę członkowską roczną (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową, zapewnia sobie członkostwo roczne w Związku i nabywa uprawnienia wynikające z § 13 Statusu P. w tym uprawnienia do rocznego dokonywania amatorskiego połowu ryb wędką na wodach użytkowanych przez Okręg P. § 13 pkt 5 Statusu P. Z kolei, składki członkowskie okręgowe okresowe uprawniają do wędkowania w ściśle określonym terminie, np. przez 1, 3, 7 lub 14 dni (w świetle § 13 pkt 5 Statutu P.).

W tym przypadku można bowiem uznać, że składka na rzecz Zainteresowanego ma charakter zapłaty za usługę (udostępnienie wód), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi organizacji (możliwość wędkowania). Zauważyć należy także, że jak wskazał Wnioskodawca członek ma prawo uprawiać wędkarstwo po uiszczeniu składki członkowskiej ogólnokrajowej oraz składki okręgowej.

A zatem w zakresie, w jakim można składkom członkowskim przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, przy czym w związku z tym, że usługi te będą świadczone na rzecz członków w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy, korzystać będą ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w dniu 6 kwietnia 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:

* usług, które od 2011 r. nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do: opłat na łowiska specjalne (roczne i okresowe), opłat wnoszonych przez osoby, które nie są członkami P. na wędkowanie na łowiskach specjalnych i innych wodach P. (roczne i okresowe), przepływów dochodów pomiędzy okręgami P., sprzedaży ryb, opłat za noclegi, wynajem łodzi, miejsca postojowe, wynajem pomieszczeń, opłat za wydanie legitymacji członkowskiej, opłaty wpisowej, wpłat dobrowolnych, opłat za przeprowadzone egzaminy na kartę wędkarską, sprzedaży druków, regulaminów P., proporczyków i innych drobnych gadżetów, a także w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu: składek członkowskich rocznych (tzw. ogólnokrajowych) i składek członkowskich okręgowych oraz składek członkowskich okręgowych okresowych, opłat za wydanie legitymacji członkowskiej, opłaty wpisowej, wpłat dobrowolnych, opłat za przeprowadzone egzaminy na kartę wędkarską, sprzedaży druków, regulaminów P., proporczyków i innych drobnych gadżetów - Nr ILPP2/443-2076/10-5/MN,

* obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu: opłat na łowiska specjalne (roczne i okresowe), opłat wnoszonych przez osoby, które nie są członkami P. na wędkowanie na łowiskach specjalnych i innych wodach P. (roczne i okresowe), przepływów dochodów pomiędzy okręgami P., sprzedaży ryb, opłat za noclegi, wynajem łodzi, miejsca postojowe, wynajem pomieszczeń - Nr ILPP2/443 -2076/10-6/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl