ILPP2/443-2050/10-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2050/10-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "X" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "X". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz dokument, z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej Instytutem) jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej X, a także Miejskiej Sieci Komputerowej X, sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci X, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego X, itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczony jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "X" działanie 1.3 "X", poddziałanie 1.3.2 "X".

Tytuł projektu: Uzyskanie ochrony patentowej wynalazku "X".

Projekt realizowany jest na podstawie umowy X zawartej dnia 3 stycznia 2008 r. z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji (OPl), będącym Instytucją Pośredniczącą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Projekt nie jest projektem badawczym.

Podstawą niniejszego projektu są wyniki wieloletnich prac badawczych pracowników X prowadzonych w obszarze badań podstawowych.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie procedur związanych z uzyskaniem ochrony własności intelektualnej wytworzonej w Instytucie w ramach wcześniej przeprowadzonych badań, które nie wchodzą w zakres projektu.

Szczegółowym celem projektu jest ochrona patentowa, wynalazek będący przedmiotem opatentowania może znaleźć niezwykle szerokie zastosowanie w sektorze medycznym i farmaceutycznym polskiej gospodarki. Opatentowanie wynalazku dałoby możliwości wykorzystania wyników badań w gospodarce kraju, a także zacieśnienie współpracy z przemysłem.

Prace, w wyniku których opracowano metodę będącej przedmiotem opatentowania, wpisują się w strategię prowadzonych w Instytucie i będą kontynuowane.

Dokonanie zgłoszenia patentowego w wybranych krajach europejskich i USA i w dalszej kolejności uzyskanie patentu międzynarodowego przyczyni się do wzrostu konkurencyjności polskiej nauki i gospodarki na rynku międzynarodowym.

Zgodnie z zawartą umową z OPI o dofinansowanie projektu, wyłączne prawo do korzystania i rozporządzania ochronioną własnością intelektualną (patentem) posiada Instytut, i prawo to nie przechodzi w żadnym stopniu na instytucję finansującą, ani na inne podmioty.

W ramach projektu finansowana jest część kosztów związanych z uzyskaniem ochrony prawnej wyników prac badawczych.

W projekcie przewidziano następujące wydatki:

* przygotowanie zgłoszeń do ochrony-zlecenie rzecznikowi patentowemu usługi opracowania dokumentacji i przeprowadzenie zgłoszenia patentowego za granicę (Europa i USA),

* opłaty urzędowe dla zgłoszeń patentowych do Urzędów patentowych,

* koszty promocji projektu, delegacje związane z promocją,

* koszty ogólne - wynagrodzenia za administrowanie i rozliczanie projektu.

Rezultatem projektu ma być uzyskanie krajowych i zagranicznych patentów, poszerzenie postępowania patentowego na skalę międzynarodową i uzyskanie patentów poprzez systemy X w Europie i USA.

Patentując wynalazek Instytut oczekuje zainteresowania przemysłu farmaceutycznego wynalazkiem jednocześnie chroniąc prawa do wynalazku.

Poszerzenie postępowania patentowego na skalę międzynarodową ogromnie zwiększy zakres możliwości pozyskania potencjalnego nabywcy licencji, a co za tym idzie wdrożenie wyników B+R w przemyśle.

Przyczynić ma się do tego również promowanie wynalazku będące jednym z zadań projektu. Realizacja projektu nie kończy się uzyskaniem bezpośredniego przychodu.

Instytut nie jest w stanie określić kiedy może wystąpić sprzedaż omawianego patentu, a nawet nie pewności czy w ogóle dojdzie do sprzedaży patentu.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż osiągnięcie Instytutu objęte krajową i zagraniczną procedurą patentową może znaleźć zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki. W związku z powyższym jednym z priorytetów Instytutu jest zapewnienie ochrony praw wynalazców poprzez przeprowadzenie procedur patentowych. Jednocześnie widząc potencjał chronionego wynalazku Instytut dokłada wszelkich starań, by dążyć do komercjalizacji wyników swoich prac między innymi poprzez udział w konferencjach, wygłaszanie prezentacji, publikacje naukowe. Celem realizacji projektu nr X jest uzyskanie ochrony własności intelektualnej wytworzonej w Instytucie oraz późniejsza komercjalizacja patentu. Biorąc pod uwagę długoletnie doświadczenie Instytut zdaje sobie sprawę, że tylko nieliczne patenty znajdują nabywcę. Intencją Instytutu jest, aby w przyszłości po przeprowadzeniu procedur związanych z ochroną własności intelektualnej i w razie pomyślnego ich zakończenia - uzyskaniem patentu - stał się on produktem na sprzedaż, poprzez sprzedaż licencji lub zbycie praw do patentu, tj. będzie służył czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyniki badań będące przedmiotem ww. procedur będą również podstawą do dalszych prac prowadzonych przez Instytut w projektach badawczych i zadaniach statutowych (finansowanych z dotacji budżetowych), czyli służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczania - strukturą - podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu "C" finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu "C".

Dofinansowanie kosztów realizacji projektu badawczego (dotacja kosztowa) nie jest związane ze świadczeniem konkretnych usług. Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie procedur związanych z uzyskaniem ochrony własności intelektualnej wytworzonej w Instytucie w ramach wcześniej przeprowadzonych badań naukowych. Koszty pokrywane ze wspomnianej dotacji nie są związane z bezpośrednią sprzedażą licencji (patentu), dlatego zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT naliczony w fakturach zakupu nie podlega odliczeniu.

Ponadto dotacja przyznana na realizację projektu nie ma charakteru cenotwórczego i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy wyłączona jest z ustawy, a zatem i VAT naliczony na fakturach zakupu związanych z realizacją projektu nie może być odliczony.

Instytut podtrzymując swoje stanowisko uważa, że nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu "C" Dofinansowanie projektu przyznane jest jedynie na przeprowadzenie wieloletnich procedur związanych z uzyskaniem ochrony własności intelektualnej.

Mimo, że w przyszłości, tj. po pomyślnym przeprowadzeniu ww. procedur, udzielenie patentu stanie się produktem (patentem) do sprzedaży w postaci licencji lub jego całkowitego zbycia, to koszty pokrywane ze wspomnianej dotacji nie są związane z bezpośrednią jego sprzedażą.

Ponadto, mimo nakładów na promocję projekt nie gwarantuje w żaden sposób, że patent znajdzie w późniejszym czasie nabywcę, a więc może nie wystąpić sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar czy usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

1.

powszechność opodatkowania,

2.

faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

3.

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Za podatnika należy uznać również osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Przykładowo zlecenie wykonania analizy opłacalności inwestycji, która w rezultacie nigdy faktycznie nie została zrealizowana, powinno być traktowane jako działalność gospodarcza.

Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej opodatkowanej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, które zmierza do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać w momencie ich dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci X, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego X, itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczony jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "X" działanie 1.3 "X", poddziałanie 1.3.2 "X".

Tytuł projektu: Uzyskanie ochrony patentowej wynalazku "X". Projekt nie jest projektem badawczym.

Podstawą projektu są wyniki wieloletnich prac badawczych pracowników X prowadzonych w obszarze badań podstawowych.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie procedur związanych z uzyskaniem ochrony własności intelektualnej wytworzonej w Instytucie w ramach wcześniej przeprowadzonych badań, które nie wchodzą w zakres projektu.

Szczegółowym celem projektu jest ochrona patentowa, wynalazek będący przedmiotem opatentowania może znaleźć niezwykle szerokie zastosowanie w sektorze medycznym i farmaceutycznym polskiej gospodarki. Opatentowanie wynalazku dałoby możliwości wykorzystania wyników badań w gospodarce kraju, a także zacieśnienie współpracy z przemysłem.

Zgodnie z zawartą umową z OPI o dofinansowanie projektu, wyłączne prawo do korzystania i rozporządzania ochronioną własnością intelektualną (patentem) posiada Instytut, i prawo to nie przechodzi w żadnym stopniu na instytucję finansującą, ani na inne podmioty.

W ramach projektu finansowana jest część kosztów związanych z uzyskaniem ochrony prawnej wyników prac badawczych.

W projekcie przewidziano następujące wydatki:

* przygotowanie zgłoszeń do ochrony-zlecenie rzecznikowi patentowemu usługi opracowania dokumentacji i przeprowadzenie zgłoszenia patentowego za granicę (Europa i USA),

* opłaty urzędowe dla zgłoszeń patentowych do Urzędów patentowych,

* koszty promocji projektu, delegacje związane z promocją,

* koszty ogólne - wynagrodzenia za administrowanie i rozliczanie projektu.

Rezultatem projektu ma być uzyskanie krajowych i zagranicznych patentów, poszerzenie postępowania patentowego na skalę międzynarodową i uzyskanie patentów poprzez systemy X w Europie i USA.

Patentując wynalazek Instytut oczekuje zainteresowania przemysłu farmaceutycznego wynalazkiem jednocześnie chroniąc prawa do wynalazku.

Realizacja projektu nie kończy się uzyskaniem bezpośredniego przychodu.

Instytut nie jest w stanie określić kiedy może wystąpić sprzedaż omawianego patentu, a nawet nie pewności czy w ogóle dojdzie do sprzedaży patentu.

Zainteresowany wskazał, iż osiągnięcie Instytutu objęte krajową i zagraniczną procedurą patentową może znaleźć zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki. W związku z powyższym jednym z priorytetów Instytutu jest zapewnienie ochrony praw wynalazców poprzez przeprowadzenie procedur patentowych. Jednocześnie widząc potencjał chronionego wynalazku Instytut dokłada wszelkich starań, by dążyć do komercjalizacji wyników swoich prac między innymi poprzez udział w konferencjach, wygłaszanie prezentacji, publikacje naukowe. Celem realizacji projektu nr X jest uzyskanie ochrony własności intelektualnej wytworzonej w Instytucie oraz późniejsza komercjalizacja patentu. Biorąc pod uwagę długoletnie doświadczenie Instytut zdaje sobie sprawę, że tylko nieliczne patenty znajdują nabywcę. Intencją Instytutu jest, aby w przyszłości po przeprowadzeniu procedur związanych z ochroną własności intelektualnej i w razie pomyślnego ich zakończenia - uzyskaniem patentu - stał się on produktem na sprzedaż, poprzez sprzedaż licencji lub zbycie praw do patentu, tj. będzie służył czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyniki badań będące przedmiotem ww. procedur będą również podstawą do dalszych prac prowadzonych przez Instytut w projektach badawczych i zadaniach statutowych (finansowanych z dotacji budżetowych), czyli służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Jak wynika z treści wniosku, na dzień dzisiejszy nie można przewidzieć kiedy wystąpi sprzedaż omawianego patentu, a nawet nie pewności czy w ogóle dojdzie do sprzedaży patentu.

Niemniej jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z założeniem, że po przeprowadzeniu procedur związanych z ochroną własności intelektualnej i w razie pomyślnego ich zakończenia - uzyskaniem patentu - stanie się on produktem na sprzedaż, poprzez sprzedaż licencji lub zbycie praw do patentu, tj. aby służył czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie można więc zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż projekt nie będzie służył bezpośrednio działalności (sprzedaży) opodatkowanej, bo założeniem projektu jest uzyskanie patentu, jako produktu na sprzedaż, poprzez sprzedaż licencji lub zbycie praw do patentu, a zatem w efekcie ma służyć czynnościom opodatkowanym VAT. Nie ma więc w tej sytuacji także znaczenia źródło finansowania przedmiotowego projektu, lecz założenie wykorzystania jego wyników do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy również wskazać, iż bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich dokonania - zostają one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych tzn. dany wynalazek po objęciu go patentem nie znajdzie nabywców, to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych stało się niemożliwe.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tj. sprzedaż licencji lub zbycie praw do patentu), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu - z uwzględnieniem treści przepisu art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Bowiem w przypadkach, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Reasumując, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów materiałów i usług w związku z realizacją projektu "X" finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2011 r. nr ILPP2/443-2050/10-5/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl