ILPP2/443-2044/10-4/MR - Opodatkowanie podatkiem VAT usług w zakresie kształcenia realizowanych na rzecz spółki z o.o. prowadzącej niepubliczną szkołę policealną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2044/10-4/MR Opodatkowanie podatkiem VAT usług w zakresie kształcenia realizowanych na rzecz spółki z o.o. prowadzącej niepubliczną szkołę policealną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług w zakresie kształcenia realizowanych na rzecz spółki z o.o. prowadzącej niepubliczną szkołę policealną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług w zakresie kształcenia realizowanych na rzecz spółki z o.o. prowadzącej niepubliczną szkołę policealną. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi zasadniczo kancelarię radcy prawnego świadcząc usługi prawnicze. Jednocześnie w 2011 r. planuje w ramach swojej działalności gospodarczej realizować usługi kształcenia na rzecz niepublicznych szkół policealnych (będących jednostkami systemu oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, które prowadzone są przez spółkę z o.o. jako organ założycielski), prowadząc zajęcia na rzecz słuchaczy z zakresu podstaw prawa.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością zatrudnia aplikanta, który realizuje zadania zarówno w zakresie usług prawniczych, jak i usług kształcenia - prowadząc część zajęć zabezpieczonych przez Wnioskodawcę. Osoby prowadzące zajęcia posiadają uprawnienia pedagogiczne. Środki przeznaczone na realizację usługi przez Wnioskodawcę pochodzą ze środków publicznych, tj. dotacji udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego szkole policealnej, która z tych środków opłaca m.in. usługi dostarczane przez Wnioskodawcę. Usługi Wnioskodawcy są niezbędne dla realizacji przez kontrahenta usług kształcenia w prowadzonych przez niego jednostkach oświaty. Bez realizacji usługi przez Wnioskodawcę nie byłoby możliwe realizowanie usług kształcenia przez kontrahenta w ramach prowadzonych przez niego jednostek systemu oświaty.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1.

jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

2.

nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

3.

usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia realizowane na rzecz spółki z o.o. prowadzącej szkołę policealną będą zwolnione z opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi objęte są zwolnieniem od opodatkowania VAT z uwagi na postanowienia przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług. Art. 43 ust. 1 pkt 26 stanowi bowiem, iż zwolnieniu podlegają usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty (...) w zakresie kształcenia i wychowania (...) oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia na rzecz kontrahenta prowadzącego jednostkę oświaty są ściśle związane ze świadczonymi przez kontrahenta prowadzącego jednostki oświaty usługami kształcenia realizowanymi na rzecz jego słuchaczy. Bez realizacji tych usług nie byłoby możliwe realizowanie usług kształcenia przez kontrahenta w ramach prowadzonych przez niego jednostek oświaty.

W konsekwencji usługi Wnioskodawcy mieszczą się w zwolnieniu zdefiniowanym ww. przepisem.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, usługi realizowane przez niego nie mieszczą się w wyłączeniach od zwolnienia, określonych w przepisie art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazującym, iż zwolnienia (...) nie mają zastosowania do (...) świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi,

1.

jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej (...),

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są bowiem ściśle związanymi z usługami podstawowymi realizowanymi przez kontrahenta i są niezbędne do wykonania tejże usługi przez kontrahenta. Ponadto, celem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest wyłącznie zabezpieczenie świadczenia usługi kształcenia o odpowiednim standardzie na rzecz słuchaczy kontrahenta. Nie jest natomiast ich celem osiąganie dodatkowego dochodu przez podatnika w wyniku konkurencyjnego wykonywania czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia.

Przeciwna interpretacja (uznanie usług Wnioskodawcy za opodatkowane VAT) prowadziłaby do znacznego zwiększenia kosztów prowadzenia działalności oświatowej finansowanej ze środków publicznych. Jednostki oświatowe zmuszone byłyby do zakupu usług od wykładowców opodatkowanych podatkiem VAT, który nie mógłby zostać przez te jednostki rozliczony jako podatek naliczony przy nabyciu usług z uwagi na ich powiązanie ze świadczonymi przez te jednostki usługami zwolnionymi. Skutkowałoby to znacznym wzrostem kosztów realizacji zadań publicznych w zakresie kształcenia przez jednostki oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z uregulowań zawartych w ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, dany podmiot winien być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a usługi winny być świadczone w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty, a jedynie ma zamiar świadczyć usługi kształcenia na rzecz niepublicznych szkół policealnych (będących jednostkami systemu oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty) w zakresie prawa.

Jednocześnie usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Pomimo iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę mogą być niezbędne do świadczenia usługi przez nabywcę - jednostkę objętą systemem oświaty, to z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, przedmiotowe usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Ponadto, żeby dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie kształcenia i wychowania, mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dostawa towarów/świadczenie usług ściśle związanych z usługami kształcenia i wychowania muszą być dokonywane przez ten sam podmiot, tj. przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługę podstawową.

W analizowanym przypadku nie ma zastosowania art. 43 ust. 17 ustawy, ponieważ, jak wskazano wyżej, Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, której takie zwolnienie przysługuje.

Reasumując, usługi w zakresie kształcenia realizowane na rzecz spółki z o.o. prowadzącej niepubliczną szkołę policealną, świadczone przez Wnioskodawcę, niebędącego jednostką objętą systemem oświaty, nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl