ILPP2/443-2042/10-2/SJ - Brak prawa do odliczenia przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z projektem imprezy integracyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2042/10-2/SJ Brak prawa do odliczenia przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z projektem imprezy integracyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna, ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa o płatność na działanie 413 "WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU", objętego PROW na lata 2007-2013. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

Celem OSP, w rozumieniu przepisów PROW na lata 2007-2013, jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W roku 2010 (29 stycznia) Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na rok 2010 i lata następne z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach PROW. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na organizację festynu integracyjnego polegającego na promowaniu historii i zachowania dawnych obrzędów. Stowarzyszenie ponosić będzie jako zdarzenie przyszłe wydatki związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie organizacji imprez, wynajmu transportu, zakupu materiałów niezbędnych do realizacji tego projektu.

Planowane wydatki będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Do wniosku o przyznanie pomocy złożone zostało oświadczenie o kwalifikalności VAT oraz wykazane zostało w kosztach kwalifikowanych opłacenie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Stowarzyszenie posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupem usług, materiałów, sprzętu i wynajmu transportu.

2.

Czy Stowarzyszenie realizując planowane działania może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT.

3.

Jaki jest powód dla którego Stowarzyszenie nie może odliczyć podatku VAT z tytułu planowanych działań.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na to, że planowane działania posiadają specyfikę użyteczności publicznej, czynności opodatkowane nie wystąpią. Oznacza to również, że zakup towarów i usług związanych z realizacją planowanych działań nie będzie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego też z powodu braku możliwości prawnych Stowarzyszenie nie może odzyskać w żaden sposób naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Ochotnicza Straż Pożarna) ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa o płatność na działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013 - Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy na 2010 r. oraz lata następne z Europejskiego Funduszu Rolnego. Celem OSP, jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, w rozumieniu przepisów PROW na lata 2007-2013. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na organizację festynu integracyjnego - Wnioskodawca będzie ponosić wydatki związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie organizacji imprez, wynajmu transportu, zakupu materiałów niezbędnych do realizacji tego projektu. Jak wskazał Zainteresowany, nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT (nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku), a planowane działania posiadają specyfikę użyteczności publicznej, zatem czynności opodatkowane nie wystąpią. Ponadto, zakup towarów i usług związany z realizacją planowanych działań nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupem usług, materiałów, sprzętu i wynajmu transportu niezbędnych do realizacji projektu oraz nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT w związku z przyznaną pomocą z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach PROW, gdyż poniesione wydatki nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl