ILPP2/443-204/13-4/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-204/13-4/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana..., przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2013 r. (data wpływu 15 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest:

* prawidłowe w części dotyczącej wytwarzania wraz z montażem kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwnych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach, wytwarzania i montażu glazury i terakoty szklanej montowanych na ścianach, podłogach i sufitach,

* nieprawidłowe w części dotyczącej wykonywanych przez Wnioskodawcę luster wklejanych w ściany, półek szklanych, zabudowy szklanej.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wytwarzania wraz z montażem kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwnych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach, wytwarzania i montażu glazury i terakoty szklanej montowanych na ścianach, podłogach i sufitach oraz wykonywanych przez Wnioskodawcę luster wklejanych w ściany, półek szklanych, zabudowy szklanej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 15 maja 2013 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku).

Wnioskodawca prowadzi firmę produkcyjno-handlowo-usługową, której zakresem działalności jest obróbka szkła płaskiego obejmująca cięcie, szlifowanie, polerowanie krawędzi, wiercenie otworów, malowanie, klejenie oraz piaskowanie powierzchni szklanych. Wszystkie wyroby oraz usługi związane z zakresem działalności opodatkowuje stawką VAT 23%.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oferuje również kompleksową usługę montażu wytworzonych elementów i wyrobów szklanych. Usługi dotyczą wytworzenia wraz z montażem m.in. kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwnych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, a także elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach i daszkach itd. Zainteresowany wykonuje także glazurę i terakotę szklaną montowaną na ścianach, podłogach i sufitach, jak również lustra wklejane w ściany, półki szklane, zabudowy szklane wraz z ścianami szklanymi.

Usługi montażu ww. wyrobów wykonywane są bezpośrednio dla klientów indywidualnych, a także dla firm budowlanych, developerów w ramach budowy, remontu lub modernizacji budynków lub lokali mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, czyli w budynkach jednorodzinnych PKOB 111 o powierzchni użytkowej do 300 m2, lokalach mieszkalnych mieszczących się w budynkach wielomieszkaniowych PKOB 112 o powierzchni użytkowej lokalu do 150 m2.

Wnioskodawca wykonuje również usługi zabudowy szklanej polegające na wykonywaniu przegród oraz ścian szklanych: stałych, stałych z drzwiami szklanymi otwieranymi lub przesuwnymi, mobilnych ścianek szklanych, przesuwno-składanych, wygradzających części dużych pomieszczeń itd.

Ścianki szklane stałe obsadzane są w ramach aluminiowych, aluminiowo-stalowych lub za pomocą łączników punktowych kotwionych do podłogi, stropu lub ścian bocznych w pomieszczeniu. Ścianki mobilne przesuwane są za pomocą specjalnych uchwytów i wózków poruszających się w szynach jezdnych zamocowanych na stałe do stropu pomieszczenia, a elementy ścianki są ryglowane do podłogi za pomocą zamków. Zabudowywane pustakami szklanymi, szkłem są otwory w ścianach oraz przestrzenie pomiędzy innymi ścianami stałymi.

Prace wykonywane w ramach usługi montażu obejmują:

* montaż ram, łączników punktowych - do stałych ścianek szklanych,

* montaż szyn jezdnych, zawiasów do drzwi szklanych oraz ścianek przesuwnych,

* budowanie ścian z pustaków szklanych,

* montaż elementów szklanych - formatek po poddaniu ich procesom technologicznym, polegających na wycinaniu kształtów, szlifowaniu lub fazowaniu krawędzi, wierceniu otworów i hartowaniu.

Szklane elementy montowane na ścianach, sufitach i na podłogach lub wbudowane jako fragment podłogi - stropu, są montowane na stałe za pomocą kleju i po zamontowaniu stanowią integralną część ściany, sufitu lub podłogi. Demontaż ww. szkła z miejsca przeznaczenia spowoduje fizyczne uszkodzenie - brak możliwości odzyskania materiału.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do ww. usług wraz z montażem wytworzonych wyrobów Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę VAT 8% w stosunku do Klientów budynków jednorodzinnych do powierzchni użytkowej do 300 m2 oraz lokali mieszkalnych do powierzchni użytkowej 150 m2.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w uzupełnieniu do wniosku), prawidłowe jest stosowanie dla towarów i usług obniżonej stawki podatku 8% (o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), gdy Zainteresowany będzie dostarczał wytworzone przez swoja firmę wyroby (sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny zgodnie z roz. Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w grupie PKWiU 43.24.20.0 "roboty szklarskie") wraz z usługą montażu, kiedy będą one wykonywane w:

* budynkach mieszkalnych jednorodzinnych PKOB 111 o powierzchni użytkowej do 300 m2, lokalach mieszkalnych mieszczących się w budynkach wielomieszkaniowych PKOB 112 o powierzchni użytkowej lokalu do 150 m2,

* oraz w ramach budowy, remontu lub modernizacji określonego wyżej lokalu mieszkalnego lub budynku. Muszą być spełnione oba warunki.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy, stosuje się tylko do części podstawy odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z wyjaśnieniami w PKOB za budynki Wnioskodawca uważa zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane do potrzeb stałych. A budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których conajmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku jest:

* prawidłowe w części dotyczącej wytwarzania wraz z montażem kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwnych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach, wytwarzania i montażu glazury i terakoty szklanej montowanych na ścianach, podłogach i sufitach,

* nieprawidłowe w części dotyczącej wykonywanych przez Wnioskodawcę luster wklejanych w ściany, półek szklanych, zabudowy szklanej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W oparciu o treść art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zatem, budynek to nie tylko fundamenty, dach oraz przegrody budowlane, ale również instalacje oraz urządzenia techniczne w nim się znajdujące. Ponieważ obiektem budowlanym jest w rozumieniu prawa budowlanego budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, należy uznać, że instalacje te i urządzenia wchodzą w skład budynku będąc jego elementami. Pomiędzy budynkiem oraz wskazanymi instalacjami i urządzeniami musi jednak zachodzić związek uzasadniający wniosek, że elementy te są niesamodzielne a jedynie składają się na budynek.

Zgodnie z art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego, urządzeniem budowlanym jest urządzenie techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy - Prawo budowlane, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś". Na tej podstawie należało uznać, że sformułowanie użyte przez normodawcę "roboty budowlano-montażowe" zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż. "Montaż" - wg powyższego słownika - to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Zauważyć należy, iż przy określaniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeśli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (koszty). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na te usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi firmę produkcyjno-handlowo-usługową, której zakresem działalności jest obróbka szkła płaskiego obejmująca cięcie, szlifowanie, polerowanie krawędzi, wiercenie otworów, malowanie, klejenie oraz piaskowanie powierzchni szklanych. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oferuje również kompleksową usługę montażu wytworzonych elementów i wyrobów szklanych. Usługi dotyczą wytworzenia wraz z montażem m.in. kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwnych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, a także elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach i daszkach itd. Zainteresowany wykonuje także glazurę i terakotę szklaną montowaną na ścianach, podłogach i sufitach, jak również lustra wklejane w ściany, półki szklane, zabudowy szklane wraz z ścianami szklanymi. Usługi montażu ww. wyrobów wykonywane są bezpośrednio dla klientów indywidualnych, a także dla firm budowlanych, developerów w ramach budowy, remontu lub modernizacji budynków lub lokali mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, czyli w budynkach jednorodzinnych PKOB 111 o powierzchni użytkowej do 300 m2, lokalach mieszkalnych mieszczących się w budynkach wielomieszkaniowych PKOB 112 o powierzchni użytkowej lokalu do 150 m2. Wnioskodawca wykonuje również usługi zabudowy szklanej polegające na wykonywaniu przegród oraz ścian szklanych: stałych, stałych z drzwiami szklanymi otwieranymi lub przesuwnymi, mobilnych ścianek szklanych, przesuwno-składanych, wygradzających części dużych pomieszczeń itd. Ścianki szklane stałe obsadzane są w ramach aluminiowych, aluminiowo-stalowych lub za pomocą łączników punktowych kotwionych do podłogi, stropu lub ścian bocznych w pomieszczeniu. Ścianki mobilne przesuwane są za pomocą specjalnych uchwytów i wózków poruszających się w szynach jezdnych zamocowanych na stałe do stropu pomieszczenia, a elementy ścianki są ryglowane do podłogi za pomocą zamków. Zabudowywane pustakami szklanymi, szkłem są otwory w ścianach oraz przestrzenie pomiędzy innymi ścianami stałymi. Prace wykonywane w ramach usługi montażu obejmują: montaż ram, łączników punktowych - do stałych ścianek szklanych, montaż szyn jezdnych, zawiasów do drzwi szklanych oraz ścianek przesuwnych, budowanie ścian z pustaków szklanych, montaż elementów szklanych - formatek po poddaniu ich procesom technologicznym, polegających na wycinaniu kształtów, szlifowaniu lub fazowaniu krawędzi, wierceniu otworów i hartowaniu.

Szklane elementy montowane na ścianach, sufitach i na podłogach lub wbudowane jako fragment podłogi - stropu, są montowane na stałe za pomocą kleju i po zamontowaniu stanowią integralną część ściany, sufitu lub podłogi. Demontaż ww. szkła z miejsca przeznaczenia spowoduje fizyczne uszkodzenie - brak możliwości odzyskania materiału.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Zdaniem tut. Organu, istotny jest związek funkcjonalny i funkcja użytkowa, jaką pełni usługa będąca przedmiotem świadczenia w konkretnym przypadku i ustalenie czy jest to element obiektu budowlanego, czy jego wyposażenia.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Zatem, jeśli w obiekcie budowlanym (lub jego części) zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym następuje instalacja elementów umożliwiających właściwe funkcjonowanie takiego budynku (instalacja elektryczna, c.o., wodno - kanalizacyjna, etc.), to z pewnością jest to element procesu budowlanego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku wytwarzania wraz z montażem kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwnych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach, wytwarzania i montażu glazury i terakoty szklanej montowanych na ścianach, podłogach i sufitach, w sytuacji gdy czynności te wykonywane będą w ramach budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji i świadczone będą w budynkach (lokalach mieszkalnych) objętych społecznym programem mieszkaniowym, to świadczenie przez Wnioskodawcę ww. czynności podlegać będzie w całości opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy i art. 146a pkt 2 ustawy.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów - uznać należy, iż czynności wymienione poniżej nie korzystają z preferencji podatkowej. W swej istocie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, polegające na wytwarzaniu luster, półek szklanych, zabudowy szklanej są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszące użyteczność i funkcjonalność mieszkania. Czynności tych nie można też zaliczyć do remontów, czy też robót konserwacyjnych. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Zatem, do wykonywanych przez Wnioskodawcę luster wklejanych w ściany, półek szklanych oraz zabudowy szklanej, zastosowanie znajdzie stawka 23% podatku, bowiem czynności tych nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również do robót, o których mowa w § 7 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Tut. Organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje budynki według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków będących przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl