ILPP2/443-2038/10-6/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2038/10-6/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Narzędzia biotechnologiczne" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Narzędzia biotechnologiczne". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, potwierdzenie wpłaty brakującej opłaty za wydanie interpretacji oraz o dokument, z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej Instytutem), jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej, a także Miejskiej Sieci Komputerowej-sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.,

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej i sieci, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut jest partnerem w realizowanym projekcie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy".

Nazwa projektu: "Narzędzia biotechnologiczne ".

Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Projekt realizowany jest przez Konsorcjum, w którego skład wchodzą jednostki naukowo-badawcze (w tym Instytut), szkoły wyższe i dwie spółki hodowlane. Na Koordynatora projektu partnerzy wyznaczyli Instytut X., który w imieniu konsorcjantów wystąpił do O. z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Na podstawie umowy z dnia 31 sierpnia 2009 r. zawartej pomiędzy O., a Instytutem X, Instytut jako członek konsorcjum wraz z pozostałymi członkami konsorcjum zawarli z Koordynatorem umowę o wykonanie ww. projektu. Projekt realizowany będzie do dnia 31 grudnia 2014 r. Wykonawca projektu według wytycznych UE zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

Partnerzy projektu zgodnie z zawartą umową wykonują zadania badawcze projektu, zawarte we wniosku o dofinansowanie.

Przyznane dofinansowanie projektu partnerzy otrzymują za pośrednictwem koordynatora projektu. Celem projektu jest dostarczanie firmom hodowlanym narzędzi pomocnych w uzyskaniu odmian zbóż odpornych na niedobór wody. Opracowane zostaną markery służące do identyfikacji genotypów odpornych, metody oceny odporności w warunkach polowych i laboratoryjnych oraz ideotyp rośliny wykazującej podwyższony poziom odporności.

Przedmiotem projektu jest odporność zbóż na suszę. Badania i powstałe w ich wyniku opracowania dotyczyć będą Y.

Idea projektu powstała w wyniku wielu dyskusji z naukowcami i hodowcami na temat obserwowanego coraz większego przesuszania środowiska przyrodniczego w Polsce, co przejawia się coraz większym deficytem wody w glebie.

Opracowanie narzędzi oparte jest na wiedzy już posiadanej oraz zdobytej w trakcie realizacji projektu dotyczącej kształtowania się cech morfologicznych, anatomicznych, fizycznych i fizjologicznych w roślinach Y rosnących w warunkach kontrolnych i poddanych stresowi suszy w powiązaniu z analizą odpowiedzi roślin na stres suszy na poziomie molekularnym. Opracowanie takich narzędzi i ich zastosowanie przyspieszy postęp biologiczny w rolnictwie. Rezultaty uzyskane w wyniku realizacji projektu pozwolą na opracowanie nowych markerów odporności na suszę. Otrzymane dane pozwolą również na opracowanie ideotypu odmiany odpornej na niedobór wody, scharakteryzowanego kompleksu cech i właściwości na poziomie całej rośliny oraz na poziomie komórkowym i molekularnym.

Wdrożenie w przyszłości tych innowacyjnych narzędzi przez firmy hodowlane (partnerów projektu) pozwoli na prowadzenie selekcji roślin w oparciu o metody biotechnologiczne.

Niniejszy projekt nie proponuje jako rezultatu roślin zmodyfikowanych genetycznie. Wynikiem będzie wiedza i rezultaty oparte na najnowszych metodach naukowych, dające podstawę do hodowli tradycyjnej, ale także mające służyć do wytwarzania roślin zmodyfikowanych o odpowiednich właściwościach, w przypadku akceptacji tego przez przepisy państwowe.

Celem projektu jest wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw hodowlanych poprzez dostarczanie narzędzi biotechnologicznych w hodowli zbóż odpornych na niedobór wody w stosowaniu alternatywnych metod eliminowania skutków suszy poprzez wytwarzanie odmian roślin o zwiększonej odporności na niedobór wody. Ma to istotne znaczenie z uwagi na niekorzystny bilans wodny Polski i jakość wód. Poprawa tego stanu jest ważna dla zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego kraju. Rezultaty osiągnięte w wyniku przeprowadzonych badań w postaci innowacyjnych metod selekcji i formie o zwiększonej odporności na stres suszy znajdą bezpośrednio zastosowanie w hodowli roślin rolniczych.

Wdrożenie rezultatów projektu będzie miało miejsce w dużym zakresie na terenach wiejskich, gdzie znajdują się siedziby firm hodowlanych oraz gospodarstwa hodowlane. Wdrożenie rezultatów w gospodarce rolnej i hodowlanej w znaczący sposób wzmocni współpracę nauki z gospodarką.

Wyniki realizacji projektu upowszechnione będą w czasopismach naukowych, branżowych. Na szybki transfer wiedzy do gospodarki w tym zakresie i wdrożenie rezultatów będzie miała również promocja projektu poprzez udział w konferencjach i spotkaniach.

Ponadto w zawartej umowie o wykonanie projektu, o której mowa wyżej, partnerzy projektu zobowiązują się do niesprzedawania, lecz do udostępniania informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu nieodpłatnie na równych zasadach przedsiębiorcom zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników na podstawie odrębnych umów uwzględniających przepisy o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej.

Instytut składając wniosek o dotacje na omawiany projekt złożył oświadczenie, że nie będzie odliczać podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu, ponieważ zadania realizowane w projekcie nie służą i nie będą służyły w przyszłości działalności opodatkowanej.

W uzupełnieniu do wniosku Instytut wyjaśnił, iż jako jeden z Partnerów projektu zgodnie z zawartą umową realizuje zadania badawcze zawarte we wniosku o dofinansowanie. Wszystkie zakupy dokonywane w celu realizacji projektu dokumentowane są i będą rachunkami, fakturami VAT wystawianymi na Instytut, jako wykonawcę zadań w projekcie. Instytut jako Partner i zarazem wykonawca projektu otrzymuje dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki na podstawie składanego wniosku o płatność (bez wystawienia faktury) zgodnie z ogólnymi warunkami przekazywania dofinansowania zawartymi w umowie. Koordynator projektu przekazuje partnerom projektu środki finansowe po uznaniu wydatków za kwalifikowane przez jednostkę wdrażającą, tj. Ośrodek Przetwarzania Informacji, w wysokości wynikającej z wykonania zadań badawczych i przyznanych kwot dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczania na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu "Narzędzia biotechnologiczne " finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony, ponieważ zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Instytut nie spełni więc przesłanek zawartych w art. 86 ust. 1 i art. 90 ustawy o VAT. Zawarta umowa o wykonanie projektu zobowiązała jednostkę do niesprzedawania, lecz do udostępniania informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu nieodpłatnie, na równych zasadach, przedsiębiorcom zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników, na podstawie odrębnych umów, uwzględniających przepisy o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Projekt nie będzie kreował jakichkolwiek przychodów w całym okresie realizacji jak i w okresie trwałości, co jednoznacznie wskazuje na brak prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących realizowane w projekcie zakupy z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto zakupione w trakcie realizacji projektu wyposażenie oraz inne materiały i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto, w myśl przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego, przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 ustawy. W ust. 4 art. 90 ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z powołanego wyżej przepisu art. 90 wynika, że obowiązek jego zastosowania ma miejsce wówczas, gdy nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu do konkretnej sprzedaży opodatkowanej, bądź zwolnionej. Natomiast przepis ten nie ma zastosowania, gdy zakupy są związane tylko z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Instytut) jest jednostką naukowo-badawczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej, a także Miejskiej Sieci Komputerowej - sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

* dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.,

* przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej i sieci, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT oraz w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut jest partnerem w Projekcie pt. "Narzędzia biotechnologiczne ", realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy".

Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Projekt realizowany jest przez Konsorcjum, w którego skład wchodzą jednostki naukowo-badawcze (w tym Instytut), szkoły wyższe i dwie spółki hodowlane. Na Koordynatora projektu partnerzy wyznaczyli Instytut X, który w imieniu konsorcjantów wystąpił do O. z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Na podstawie umowy z dnia 31 sierpnia 2009 r. zawartej pomiędzy OPI, a Instytutem X, Instytut jako członek konsorcjum wraz z pozostałymi członkami konsorcjum zawarli z Koordynatorem umowę o wykonanie ww. projektu. Projekt realizowany będzie do dnia 31 grudnia 2014 r. Wykonawca projektu według wytycznych UE zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

Partnerzy Projektu zgodnie z zawartą umową wykonują zadania badawcze Projektu, zawarte we wniosku o dofinansowanie. Przyznane dofinansowanie Projektu partnerzy otrzymują za pośrednictwem Koordynatora Projektu.

Celem projektu jest dostarczanie firmom hodowlanym narzędzi pomocnych w uzyskaniu odmian zbóż odpornych na niedobór wody. Opracowane zostaną markery służące do identyfikacji genotypów odpornych, metody oceny odporności w warunkach polowych i laboratoryjnych oraz ideotyp rośliny wykazującej podwyższony poziom odporności.

Przedmiotem projektu jest odporność zbóż na suszę. Badania i powstałe w ich wyniku opracowania dotyczyć będą Y.

Idea projektu powstała w wyniku wielu dyskusji z naukowcami i hodowcami na temat obserwowanego coraz większego przesuszania środowiska przyrodniczego w Polsce, co przejawia się coraz większym deficytem wody w glebie.

Opracowanie narzędzi oparte jest na wiedzy już posiadanej oraz zdobytej w trakcie realizacji projektu dotyczącej kształtowania się cech morfologicznych, anatomicznych, fizycznych i fizjologicznych w roślinach Y rosnących w warunkach kontrolnych i poddanych stresowi suszy w powiązaniu z analizą odpowiedzi roślin na stres suszy na poziomie molekularnym. Opracowanie takich narzędzi i ich zastosowanie przyspieszy postęp biologiczny w rolnictwie. Rezultaty uzyskane w wyniku realizacji projektu pozwolą na opracowanie nowych markerów odporności na suszę. Otrzymane dane pozwolą również na opracowanie ideotypu odmiany odpornej na niedobór wody, scharakteryzowanego kompleksu cech i właściwości na poziomie całej rośliny oraz na poziomie komórkowym i molekularnym.

Wdrożenie w przyszłości tych innowacyjnych narzędzi przez firmy hodowlane (partnerów projektu) pozwoli na prowadzenie selekcji roślin w oparciu o metody biotechnologiczne.

Projekt nie proponuje jako rezultatu roślin zmodyfikowanych genetycznie. Wynikiem będzie wiedza i rezultaty oparte na najnowszych metodach naukowych, dające podstawę do hodowli tradycyjnej, ale także mające służyć do wytwarzania roślin zmodyfikowanych o odpowiednich właściwościach, w przypadku akceptacji tego przez przepisy państwowe.

Celem projektu jest wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw hodowlanych poprzez dostarczanie narzędzi biotechnologicznych w hodowli zbóż odpornych na niedobór wody w stosowaniu alternatywnych metod eliminowania skutków suszy poprzez wytwarzanie odmian roślin o zwiększonej odporności na niedobór wody. Ma to istotne znaczenie z uwagi na niekorzystny bilans wodny Polski i jakość wód. Poprawa tego stanu jest ważna dla zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego kraju. Rezultaty osiągnięte w wyniku przeprowadzonych badań w postaci innowacyjnych metod selekcji i formie o zwiększonej odporności na stres suszy znajdą bezpośrednio zastosowanie w hodowli roślin rolniczych.

Wdrożenie rezultatów projektu będzie miało miejsce w dużym zakresie na terenach wiejskich, gdzie znajdują się siedziby firm hodowlanych oraz gospodarstwa hodowlane. Wdrożenie rezultatów w gospodarce rolnej i hodowlanej w znaczący sposób wzmocni współpracę nauki z gospodarką.

Zainteresowany wskazał, iż wyniki realizacji Projektu upowszechnione będą w czasopismach naukowych, branżowych. Na szybki transfer wiedzy do gospodarki w tym zakresie i wdrożenie rezultatów będzie miała również promocja projektu poprzez udział w konferencjach i spotkaniach. Ponadto w zawartej umowie o wykonanie projektu, o której mowa wyżej, partnerzy projektu zobowiązują się do niesprzedawania, lecz do udostępniania informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu nieodpłatnie na równych zasadach przedsiębiorcom zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników na podstawie odrębnych umów uwzględniających przepisy o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej.

Zainteresowany wskazał, iż składając wniosek o dotacje na omawiany projekt złożył oświadczenie, że nie będzie odliczać podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu, ponieważ zadania realizowane w projekcie nie służą i nie będą służyły w przyszłości działalności opodatkowanej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Dokonane zakupy nie mają bowiem związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Instytut nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Narzędzia biotechnologiczne " finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Narzędzia biotechnologiczne ". Natomiast w kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Narzędzia biotechnologiczne ", została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP2/443 -2038/10-7/EN z dnia 24 marca 2011 r.

Ponadto w części wniosku dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania dotacji - środków finansowych otrzymanych na realizację projektu badawczego zostały wydane interpretacje indywidualne nr ILPP2/443-2038/10-4/EN i nr ILPP2/443-2038/10-5/EN z dnia 24 marca 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl