ILPP2/443-2038/10-5/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2038/10-5/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - środków finansowych otrzymanych na realizację projektu badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - środków finansowych otrzymanych na realizację projektu badawczego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2011 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, potwierdzenie wpłaty brakującej opłaty za wydanie interpretacji oraz o dokument, z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - (zwany dalej Instytutem), jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej a także Miejskiej Sieci Komputerowej - sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.,

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej i sieci, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut jest partnerem w realizowanym projekcie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy".

Nazwa projektu: "Narzędzia biotechnologiczne".

Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Projekt realizowany jest przez Konsorcjum, w którego skład wchodzą jednostki naukowo-badawcze, (w tym Instytut) szkoły wyższe i dwie spółki hodowlane. Na Koordynatora projektu partnerzy wyznaczyli Instytut X który w imieniu konsorcjantów wystąpił do O. z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Na podstawie umowy z dnia 31 sierpnia 2009 r. zawartej pomiędzy O., a Instytutem X, Instytut jako członek konsorcjum wraz z pozostałymi członkami konsorcjum zawarli z Koordynatorem umowę o wykonanie ww. projektu. Projekt realizowany będzie do dnia 31 grudnia 2014 r. Wykonawca projektu według wytycznych UE zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

Partnerzy projektu zgodnie z zawartą umową wykonują zadania badawcze projektu, zawarte we wniosku o dofinansowanie.

Przyznane dofinansowanie projektu partnerzy otrzymują za pośrednictwem Koordynatora projektu. Celem projektu jest dostarczanie firmom hodowlanym narzędzi pomocnych w uzyskaniu odmian zbóż odpornych na niedobór wody. Opracowane zostaną markery służące do identyfikacji genotypów odpornych, metody oceny odporności w warunkach polowych i laboratoryjnych oraz ideotyp rośliny wykazującej podwyższony poziom odporności.

Przedmiotem projektu jest odporność zbóż na suszę. Badania i powstałe w ich wyniku opracowania dotyczyć będą Y.

Idea projektu powstała w wyniku wielu dyskusji z naukowcami i hodowcami na temat obserwowanego coraz większego przesuszania środowiska przyrodniczego w Polsce, co przejawia się coraz większym deficytem wody w glebie.

Opracowanie narzędzi oparte jest na wiedzy już posiadanej oraz zdobytej w trakcie realizacji projektu dotyczącej kształtowania się cech morfologicznych, anatomicznych, fizycznych i fizjologicznych w roślinach jęczmienia jarego rosnących w warunkach kontrolnych i poddanych stresowi suszy w powiązaniu z analizą odpowiedzi roślin na stres suszy na poziomie molekularnym. Opracowanie takich narzędzi i ich zastosowanie przyspieszy postęp biologiczny w rolnictwie. Rezultaty uzyskane w wyniku realizacji projektu pozwolą na opracowanie nowych markerów odporności na suszę. Otrzymane dane pozwolą również na opracowanie ideotypu odmiany odpornej na niedobór wody, scharakteryzowanego kompleksu cech i właściwości na poziomie całej rośliny oraz na poziomie komórkowym i molekularnym.

Wdrożenie w przyszłości tych innowacyjnych narzędzi przez firmy hodowlane (partnerów projektu) pozwoli na prowadzenie selekcji roślin w oparciu o metody biotechnologiczne.

Niniejszy projekt nie proponuje jako rezultatu roślin zmodyfikowanych genetycznie. Wynikiem będzie wiedza i rezultaty oparte na najnowszych metodach naukowych, dające podstawę do hodowli tradycyjnej ale także mające służyć do wytwarzania roślin zmodyfikowanych o odpowiednich właściwościach, w przypadku akceptacji tego przez przepisy państwowe.

Celem projektu jest wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw hodowlanych poprzez dostarczanie narzędzi biotechnologicznych w hodowli zbóż odpornych na niedobór wody w stosowaniu alternatywnych metod eliminowania skutków suszy poprzez wytwarzanie odmian roślin o zwiększonej odporności na niedobór wody. Ma to istotne znaczenie z uwagi na niekorzystny bilans wodny Polski i jakość wód. Poprawa tego stanu jest ważna dla zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego kraju. Rezultaty osiągnięte w wyniku przeprowadzonych badań w postaci innowacyjnych metod selekcji i formie o zwiększonej odporności na stres suszy znajdą bezpośrednio zastosowanie w hodowli roślin rolniczych.

Wdrożenie rezultatów projektu będzie miało miejsce w dużym zakresie na terenach wiejskich, gdzie znajdują się siedziby firm hodowlanych oraz gospodarstwa hodowlane. Wdrożenie rezultatów w gospodarce rolnej i hodowlanej w znaczący sposób wzmocni współpracę nauki z gospodarką.

Wyniki realizacji projektu upowszechnione będą w czasopismach naukowych, branżowych. Na szybki transfer wiedzy do gospodarki w tym zakresie i wdrożenie rezultatów będzie miała również promocja projektu poprzez udział w konferencjach i spotkaniach.

Ponadto w zawartej umowie o wykonanie projektu, o której mowa wyżej, partnerzy projektu zobowiązują się do niesprzedawania, lecz do udostępniania informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu nieodpłatnie na równych zasadach przedsiębiorcom zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników na podstawie odrębnych umów uwzględniających przepisy o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej.

Instytut składając wniosek o dotacje na omawiany projekt złożył oświadczenie, że nie będzie odliczać podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu, ponieważ zadania realizowane w projekcie nie służą i nie będą służyły w przyszłości działalności opodatkowanej.

W uzupełnieniu do wniosku Instytut wyjaśnił, iż jako jeden z Partnerów projektu zgodnie z zawartą umową realizuje zadania badawcze zawarte we wniosku o dofinansowanie. Wszystkie zakupy dokonywane w celu realizacji projektu dokumentowane są i będą rachunkami, fakturami VAT wystawianymi na Instytut, jako wykonawcę zadań w projekcie. Instytut jako Partner i zarazem wykonawca projektu otrzymuje dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki na podstawie składanego wniosku o płatność (bez wystawienia faktury) zgodnie z ogólnymi warunkami przekazywania dofinansowania zawartymi w umowie. Koordynator projektu przekazuje partnerom projektu środki finansowe po uznaniu wydatków za kwalifikowane przez jednostkę wdrażającą, tj. Ośrodek Przetwarzania Informacji, w wysokości wynikającej z wykonania zadań badawczych i przyznanych kwot dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki finansowe otrzymywane za pośrednictwem Koordynatora podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizacja przedmiotowego projektu nie ma charakteru usługi, o której mowa w ustawie o VAT, a środki finansowe otrzymywane na realizację projektu nie stanowią obrotu zdefiniowanego w art. 29 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

W dorobku orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. W tym miejscu należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Z powyższego wynika, iż, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W sytuacji, gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie i na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem, czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, a usługodawca w zamian za wykonane czynności otrzymuje świadczenie wzajemne (wynagrodzenie), wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu, czy też nie decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Natomiast, na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* posiadanie przez podatnika prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w świetle art. 29 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zauważyć tutaj należy, iż cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dofinansowania nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Jeśli zatem dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację (subwencję, dopłatę), która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji (subwencji, dopłaty) na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania oraz cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Ze opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Instytut) jest partnerem w Projekcie pt. "Narzędzia biotechnologiczne", realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy".

Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Projekt realizowany jest przez Konsorcjum, w którego skład wchodzą jednostki naukowo-badawcze (w tym Instytut), szkoły wyższe i dwie spółki hodowlane. Na Koordynatora projektu partnerzy wyznaczyli Instytut X, który w imieniu konsorcjantów wystąpił do O. z wnioskiem o dofinansowanie Projektu. Na podstawie umowy z dnia 31 sierpnia 2009 r. zawartej pomiędzy OPI, a Instytutem Genetyki Roślin, Instytut jako członek konsorcjum wraz z pozostałymi członkami konsorcjum zawarli z Koordynatorem umowę o wykonanie ww. Projektu. Projekt realizowany będzie do dnia 31 grudnia 2014 r. Wykonawca projektu według wytycznych UE zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

Partnerzy Projektu zgodnie z zawartą umową wykonują zadania badawcze Projektu, zawarte we wniosku o dofinansowanie. Przyznane dofinansowanie Projektu partnerzy otrzymują za pośrednictwem Koordynatora Projektu. Koordynator przekazuje partnerom Projektu środki finansowe po uznaniu wydatków za kwalifikowane przez jednostkę wdrażającą, tj. Ośrodek Przetwarzania Informacji, w wysokości wynikającej z wykonania zadań badawczych i przyznanych kwot dofinansowania.

Celem projektu jest dostarczenie firmom hodowlanym narzędzi pomocnych w uzyskaniu odmian zbóż odpornych na niedobór wody. Opracowane zostaną markery służące do identyfikacji genotypów odpornych, metody oceny odporności w warunkach polowych i laboratoryjnych oraz ideotyp rośliny wykazującej podwyższony poziom odporności.

Przedmiotem projektu jest odporność zbóż na suszę. Badania i powstałe w ich wyniku opracowania dotyczyć będą Y.

Idea projektu powstała w wyniku wielu dyskusji z naukowcami i hodowcami na temat obserwowanego coraz większego przesuszania środowiska przyrodniczego w Polsce, co przejawia się coraz większym deficytem wody w glebie.

Opracowanie narzędzi oparte jest na wiedzy już posiadanej oraz zdobytej w trakcie realizacji projektu dotyczącej kształtowania się cech morfologicznych, anatomicznych, fizycznych i fizjologicznych w roślinach jęczmienia jarego rosnących w warunkach kontrolnych i poddanych stresowi suszy w powiązaniu z analizą odpowiedzi roślin na stres suszy na poziomie molekularnym. Opracowanie takich narzędzi i ich zastosowanie przyspieszy postęp biologiczny w rolnictwie. Rezultaty uzyskane w wyniku realizacji projektu pozwolą na opracowanie nowych markerów odporności na suszę. Otrzymane dane pozwolą również na opracowanie ideotypu odmiany odpornej na niedobór wody, scharakteryzowanego kompleksu cech i właściwości na poziomie całej rośliny oraz na poziomie komórkowym i molekularnym.

Wdrożenie w przyszłości tych innowacyjnych narzędzi przez firmy hodowlane (partnerów projektu) pozwoli na prowadzenie selekcji roślin w oparciu o metody biotechnologiczne.

Projekt nie proponuje jako rezultatu roślin zmodyfikowanych genetycznie. Wynikiem będzie wiedza i rezultaty oparte na najnowszych metodach naukowych, dające podstawę do hodowli tradycyjnej ale także mające służyć do wytwarzania roślin zmodyfikowanych o odpowiednich właściwościach, w przypadku akceptacji tego przez przepisy państwowe.

Celem projektu jest wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw hodowlanych poprzez dostarczanie narzędzi biotechnologicznych w hodowli zbóż odpornych na niedobór wody w stosowaniu alternatywnych metod eliminowania skutków suszy poprzez wytwarzanie odmian roślin o zwiększonej odporności na niedobór wody. Ma to istotne znaczenie z uwagi na niekorzystny bilans wodny Polski i jakość wód. Poprawa tego stanu jest ważna dla zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego kraju. Rezultaty osiągnięte w wyniku przeprowadzonych badań w postaci innowacyjnych metod selekcji i formie o zwiększonej odporności na stres suszy znajdą bezpośrednio zastosowanie w hodowli roślin rolniczych.

Wdrożenie rezultatów projektu będzie miało miejsce w dużym zakresie na terenach wiejskich, gdzie znajdują się siedziby firm hodowlanych oraz gospodarstwa hodowlane. Wdrożenie rezultatów w gospodarce rolnej i hodowlanej w znaczący sposób wzmocni współpracę nauki z gospodarką.

Zainteresowany wskazał, iż wyniki realizacji Projektu upowszechnione będą w czasopismach naukowych, branżowych. Na szybki transfer wiedzy do gospodarki w tym zakresie i wdrożenie rezultatów będzie miała również promocja projektu poprzez udział w konferencjach i spotkaniach. Ponadto w zawartej umowie o wykonanie projektu, o której mowa wyżej, partnerzy projektu zobowiązują się do niesprzedawania, lecz do udostępniania informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu nieodpłatnie na równych zasadach przedsiębiorcom zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników na podstawie odrębnych umów uwzględniających przepisy o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej.

Wobec powyższego, Instytut współuczestnicząc w realizacji projektu badawczego, nie wykonuje żadnych usług na rzecz Koordynatora projektu, czy też jednostki wdrażającej, ponieważ przekazane na ten cel środki finansowe pochodzące ze środków pomocowych oraz z budżetu państwa nie stanowią wynagrodzenia za usługę naukowo-badawczą. Ponadto, z treści wniosku wynika, że jednostka wdrażająca występuje wyłącznie jako strona finansująca projekt badawczy, wyniki prac naukowo-badawczych nie będą stanowiły jej własności, jak również nie będzie ona zarządzała prawami do wykorzystywania wyników tych prac. Zatem, podmiot udzielający dofinansowania projektu nie będzie występował w charakterze odbiorcy usług.

Z treści wniosku wynika, iż partnerzy projektu otrzymają dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki. Przedmiotowe dofinansowanie nie jest zatem przyznawane jako dopłata do ceny usług, lecz ma na celu sfinansowanie kosztów - zwrot kosztów realizacji projektu (wydatków kwalifikowanych projektu). W konsekwencji, otrzymane dofinansowanie nie ma wpływu na cenę, gdyż udzielone jest ono na pokrycie ogólnych kosztów poniesionych w ramach projektu.

Tym bardziej, że czynności polegające na udostępnianiu informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu, są usługami świadczonymi nieodpłatnie, na równych zasadach, na rzecz przedsiębiorców zainteresowanych wykorzystaniem tych wyników. Zatem, nie stanowią odpłatnego świadczenia usług. Nie mogą też być traktowane jako odpłatne świadczenie usług, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy.

Stąd też, należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie nie istnieje bezpośredni związek między otrzymanym dofinansowaniem, a świadczeniem usług, mającym wpływ na ich cenę, gdyż czynności te są wykonywane nieodpłatnie na rzecz przedsiębiorców zainteresowanych wykorzystaniem badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż otrzymane za pośrednictwem koordynatora w ramach realizacji Projektu badawczego dofinansowanie, przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach Projektu, nie będące bezpośrednią dopłatą do ceny usług, nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tych czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług odbyło się w związku z prowadzoną działalnością.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie opodatkowania dotacji - środków finansowych otrzymanych na realizację projektu badawczego. Natomiast w kwestii dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania dotacji - środków finansowych otrzymanych na realizację projektu badawczego, została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP2/443-2038/10-4/EN z dnia 24 marca 2011 r.

Ponadto w części wniosku dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Narzędzia biotechnologiczne " zostały wydane interpretacje indywidualne nr ILPP2/443-2038/10-6/EN i nr ILPP2/443-2038/10-7/EN z dnia 24 marca 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl