ILPP2/443-2024/10-6/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2024/10-6/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie stawki podatku w przypadku odsprzedaży znaczków,

* jest nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku w przypadku świadczenia usług pocztowych.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w przypadku świadczenia usług pocztowych oraz odsprzedaży znaczków. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Województwo jest jednostką samorządu terytorialnego i w związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest podatnikiem VAT. Wyjątkiem są czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących sprzedaży nieruchomości oraz najmu pomieszczeń Urzędu Marszałkowskiego. Umowy i porozumienia Urząd Marszałkowski zawiera z jednostkami budżetowymi, przedsiębiorcami oraz osobami fizycznymi (wynajem mieszkania służbowego). Forma organizacyjna Urzędu Marszałkowskiego - jednostka budżetowa.

1.

Usługami świadczonymi przez Urząd Marszałkowski są:

* czynsz najmu, dzierżawy (dzierżawcy płacą podatek od nieruchomości); cele wynajmu: jednostki budżetowe - działalność podstawowa (administracyjna), przedsiębiorstwa - działalność gospodarcza, osoba fizyczna - cele mieszkaniowe; symbol PKWiU dla ww. usług to 60.20.1;

* koszty utrzymania i konserwacji linii telekomunikacyjnych.

2.

Dodatkowe koszty utrzymania i eksploatacji wynajmowanych pomieszczeń są refakturowane i nie są składową czynszu, ale pozostają w związku ze świadczoną usługą. Stroną umów o dostawę mediów jest Urząd Marszałkowski i firmy zewnętrzne. Urząd Marszałkowski łączy umowa z najemcami, z której wynika odrębne, niezależne od czynszu rozliczenie opłat za media i innych kosztów (czynsz jest opłatą stałą). PKWiU refakturowanych usług: 90.03.13-00, 40.30.10-00.1, 40.10.30, 41.00.20, 90.00.11, 61.10.11.0-52.0, 80.10.19.

3.

Urząd Marszałkowski świadczy również usługi związane z wysyłką korespondencji dla jednostek budżetowych, tj. zakup znaczków oraz wysyłka korespondencji. Odsprzedaż znaczków dokonywana jest za cenę równą wartości nominalnej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż przedmiotem umów najmu są pomieszczenia Urzędu Marszałkowskiego będącego własnością Województwa oraz mieszkanie służbowe. Natomiast przedmiotem umów dzierżawy są nieruchomości będące własnością Województwa. Pomieszczenia Urzędu Marszałkowskiego wynajmowane są:

* jednostkom budżetowym na cele działalności podstawowej (administracyjnej),

* przedsiębiorstwom na cele prowadzenia działalności gospodarczej.

Stroną najmu mieszkania służbowego jest osoba fizyczna, która wykorzystuje lokal na cele mieszkaniowe. Dzierżawa nieruchomości dokonywana jest na rzecz przedsiębiorców, którzy wykorzystują ją na cele działalności gospodarczej.

Usługi związane z wysyłką korespondencji dla jednostek budżetowych związane są z przygotowaniem korespondencji do wysyłki, tzn. opieczętowanie i przekazanie do X. Urząd Marszałkowski w celu wysyłki korespondencji jednostek budżetowych korzysta z usług X, dodatkowo obciąża jednostki budżetowe wynagrodzeniem za świadczone usługi przez pracowników Urzędu Marszałkowskiego, zgodnie z zawartą umową w zakresie wysyłki korespondencji.

Usługami refakturowanymi przez Urząd Marszałkowski są:

* opłata za wodę - PKWiU 41.00.20;

* opłata za ścieki - PKWiU 90.00.11;

* wywóz nieczystości płynnych - PKWiU 90.01.2;

* energia elektryczna - PKWiU 35.11.10;

* usługi dostarczania pary wodnej i gorącej wody, ciepło - PKWiU 40.30.10;

* usługi ochroniarskie - PKWiU 80.10.19;

* oczyszczanie terenu przed Urzędem Marszałkowskim - PKWiU 90.00.30;

* usługi telekomunikacyjne - PKWiU 64.20.

Symbol PKWiU dla świadczonych usług wynajmu i dzierżawy to 68.20, natomiast dla usług naprawy i konserwacji sprzętu telekomunikacyjnego PKWiU 95.12.10 są to usługi wykonywane przez pracownika Urzędu Marszałkowskiego na rzecz najemców w zakresie konserwacji i naprawy sprzętu telekomunikacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT stosować w przypadku usług świadczonych przez pracowników Urzędu, tj. wynagrodzenie za usługi pocztowe oraz odsprzedaży znaczków.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pocztowe i zakup znaczków Zainteresowany zwalnia z podatku VAT w przypadku jednostek budżetowych (taką usługę Urząd Marszałkowski świadczy tylko jednostkom budżetowym). Odsprzedaż usług pocztowych oraz znaczków dokonuje się ze stawką zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku w przypadku odsprzedaży znaczków,

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku w przypadku świadczenia usług pocztowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Urząd Marszałkowski świadczy również usługi związane z wysyłką korespondencji dla jednostek budżetowych, tj. zakup znaczków oraz wysyłka korespondencji. Odsprzedaż znaczków dokonywana jest za cenę równą wartości nominalnej. Usługi związane z wysyłką korespondencji dla jednostek budżetowych związane są z przygotowaniem korespondencji do wysyłki, tzn. opieczętowanie i przekazanie do X. Urząd Marszałkowski w celu wysyłki korespondencji jednostek budżetowych korzysta z usług X, dodatkowo obciąża jednostki budżetowe wynagrodzeniem za świadczone usługi przez pracowników Urzędu Marszałkowskiego, zgodnie z zawartą umową w zakresie wysyłki korespondencji.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przedmiotowe czynności wykonywane przez Urząd Marszałkowski, dotyczące wysyłki korespondencji świadczone są na rzecz jednostek budżetowych na mocy zawartych umów w zakresie wysyłki korespondencji. Zatem, świadczenie tych usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku.

Na mocy § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: "jednostka budżetowa", "zakład budżetowy" oraz "gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej". W związku z tym, należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą (m.in.):

* organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

* jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

* jednostki budżetowe;

* inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

W powyższym przepisie ustawodawca wymienia podmioty, które stanowią sektor finansów publicznych. Podmioty te usystematyzowane zostały w odrębnych grupach. Dla potrzeb niniejszej sprawy ważne jest to, że do jednej z wymienionych grup zaliczone zostały jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty i samorząd województwa), natomiast do innej - jednostki budżetowe. Z powyższego, w sposób jednoznaczny wynika, iż województwo nie jest jednostką budżetową. A zatem, w niniejszej sprawie Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 2 tego załącznika wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową - PKWiU 64.11. Zwolnienie to ma charakter przedmiotowo-podmiotowy i ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez pocztę państwową. Treść tego przepisu wskazuje, który podmiot może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dlatego też podmioty niebędące pocztą państwową nie mogą korzystać z tego zwolnienia nawet jeśli wykonują takie same czynności jak poczta państwowa.

W związku z powyższym, usługi związane z wysyłką korespondencji dla jednostek budżetowych polegające na przygotowaniu korespondencji do wysyłki, tzn. opieczętowaniu i przekazaniu do X, świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisach aktów wykonawczych do tej ustawy, jako czynność zwolniona od podatku, bądź też korzystająca ze stawki preferencyjnej. Zatem, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku, do dnia 31 grudnia 2010 r. w wysokości 22%.

Wobec powyższego, w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

W ramach usług pocztowych świadczonych przez inny niż poczta państwowa podmiot ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać jedynie sprzedaż znaczków w myśl art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym zwalnia sie z podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Z treści wniosku wynika, iż Urząd Marszałkowski dokonuje odsprzedaży znaczków za cenę równą wartości nominalnej.

Analiza art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje, iż dostawa znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu korzysta ze zwolnienia, o ile dokonywana jest po cenie równej wartości nominalnej.

Wobec tego, odsprzedaż znaczków za cenę równą wartości nominalnej przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanego w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w dniu 30 marca 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcie w zakresie:

* stawki podatku w przypadku świadczenia usług najmu, dzierżawy, utrzymania i konserwacji linii telekomunikacyjnej - Nr ILPP2/443-2024/10-4/MN,

* refakturowania usług stanowiących koszty utrzymania i eksploatacji wynajmowanych pomieszczeń - Nr ILPP2/443-2024/10-5/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl