ILPP2/443-202/10-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-202/10-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XX, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usługi. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) organizuje spotkanie z pracownikami, na którym omawiane są wyniki działalności gospodarczej za rok ubiegły, wyniki audytów, skutki rozpatrzonych reklamacji oraz omawiane są założenia przyszłych przedsięwzięć. Po zakończeniu spotkania uczestniczący w nim pracownicy Spółki są zapraszani na poczęstunek. Zainteresowany został obciążony wydatkiem za poczęstunek. Wystawiono fakturę VAT na ogólną wartość poczęstunku.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wyjaśniła, iż w ramach poczęstunku podawany jest gorący posiłek wraz z zimnymi napojami - woda mineralna, napoje gazowane, soki owocowe oraz kawa herbata i deser - lody, ciasto, owoce. Nabywa ona usługę gastronomiczną. Spotkanie z pracownikami firmy zorganizowane jest poza siedzibą firmy w lokalu gastronomicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia jako usługi na cele osobiste pracowników.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatek za zorganizowanie spotkania z pracownikami z poczęstunkiem uznał on jako koszt pośredni związany z jego działalnością. Wystawioną fakturę za tę usługę Zainteresowany uznał jako koszt uzyskania przychodu w kwocie brutto, ponieważ zgodnie z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku należnego. Nie możliwe jest więc ustalenie kosztu poczęstunku na jednego pracownika ponieważ faktura jest wystawiona na ogólną kwotę. Poniesiony wydatek nie jest nieodpłatnym świadczeniem na potrzeby pracownika i nie powinien być opodatkowany podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. l Nr 2006.347.1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Stosownie do przepisu art. 8 ust. 2 ustawy, jako odpłatne świadczenie usług traktuje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Zatem, nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przy czym niedopełnienie któregokolwiek z ww. warunków jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 88 ust. 1 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

1.

importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy;

2.

(uchylony),

3.

paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3;

4.

usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

(uchylony),

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;

5.

towarów i usług, których nabycie:

a.

zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7,

b.

nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca organizuje spotkanie z pracownikami, na którym omawiane są wyniki działalności gospodarczej za rok ubiegły, wyniki audytów, skutki rozpatrzonych reklamacji oraz omawiane są założenia przyszłych przedsięwzięć. Po zakończeniu spotkania uczestniczący w nim pracownicy Spółki są zapraszani na poczęstunek. w ramach poczęstunku podawany jest gorący posiłek wraz z zimnymi napojami - woda mineralna, napoje gazowane, soki owocowe oraz kawa herbata i deser - lody, ciasto, owoce. Nabywa on usługę gastronomiczną. Spotkanie z pracownikami firmy zorganizowane jest poza siedzibą firmy w lokalu gastronomicznym. Zainteresowany został obciążony wydatkiem za poczęstunek. Wystawiono fakturę VAT na ogólną wartość poczęstunku.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przypadku nabycia usług gastronomicznych prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje co jednoznacznie wynika z zapisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Jedynym wyjątkiem jest sytuacja przewidziana w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, tj. gdy nabycia gotowych posiłków dokonują podatnicy świadczący usługi przewozu, a posiłki te przeznaczone są dla pasażerów. Sytuacja taka jednak w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie występuje, co oznacza, że Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usług gastronomicznych.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, czynność nieodpłatnego świadczenia usług podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie przekazane nieodpłatnie na rzecz pracowników usługi gastronomicznej, od której Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, hipoteza przepisu art. 8 ust. 2 ustawy nie została wypełniona.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz analizę stanu faktycznego sprawy uznać należy, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę usługi gastronomicznej na rzecz pracowników nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl