ILPP2/443-2015/10-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2015/10-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania, przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia pisma (data wpływu 15 grudnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania w ramach działania 431 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania w ramach działania 431. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych, działającym jako LGD.

W rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz Dz. U. Nr 98, poz. 634) rozporządzenia rady (UE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFR na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFR ROW) (Dz. U. UE L .277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1 z późn. zm.) mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

W dniu 15 października 2009 r. Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa umowę o przyznanie pomocy w ramach działania 431 objętego PROW na lata 2007-2013.

W ramach tego działania Stowarzyszenie będzie wdrażać lokalną strategię rozwoju. Wszystkie faktury zostaną przedłożone do refundacji.

W ramach tego projektu zakupione zostaną materiały biurowe. Udzielane będą beneficjentom bezpłatne porady przy wypełnianiu wniosków. Prowadzone będą działania promocyjne mające na celu informowanie o obszarze objętym lokalną strategią rozwoju (LSR) oraz działalności lokalnej grupy działania poprzez prowadzenie strony internetowej oraz przygotowanie materiałów promocyjno-informacyjnych.

Okres projektu będzie trwał do 2015 r. z tym, że na funkcjonowanie biura Wnioskodawca składać będzie co kwartał wniosek o płatność. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym - nie jest płatnikiem VAT, a także nie jest podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej tylko statutową, nieodpłatną. Wnioskodawca nie sprzedaje swoich usług ani towarów i nie wystawia faktur VAT. Towary i usługi nabywane w ramach tego działania będą służyć LGD do czynności niepodlegajacych opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone będzie na działalność statutową LGD. Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków na funkcjonowanie biura.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 431 objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 431 objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej tylko statutową, nieodpłatną i nie jest płatnikiem oraz podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie sprzedaje swoich towarów i usług i nie wystawia faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa umowę o przyznanie pomocy w ramach działania 431 objętego PROW na lata 2007-2013.

W ramach tego działania Stowarzyszenie będzie wdrażać lokalną strategię rozwoju. Wszystkie faktury zostaną przedłożone do refundacji.

W ramach tego projektu zakupione zostaną materiały biurowe. Udzielane będą beneficjentom bezpłatne porady przy wypełnianiu wniosków. Prowadzone będą działania promocyjne mające na celu informowanie o obszarze objętym lokalną strategią rozwoju (LSR) oraz działalności lokalnej grupy działania poprzez prowadzenie strony internetowej oraz przygotowanie materiałów promocyjno-informacyjnych.

Okres projektu będzie trwał do 2015 r. z tym, że na funkcjonowanie biura Wnioskodawca składać będzie co kwartał wniosek o płatność. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym - nie jest podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej tylko statutową, nieodpłatną. Wnioskodawca nie sprzedaje swoich usług ani towarów i nie wystawia faktur VAT. Towary i usługi nabywane w ramach tego działania będą służyć LGD do czynności niepodlegajacych opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone będzie na działalność statutową LGD.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania w ramach działania 431, objętego PROW na lata 2007-2013.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl