ILPP2/443-1985/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1985/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: "Kompleksowa termomodernizacja budynku" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: "Kompleksowa termomodernizacja budynku".

Pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Gmina) złożył do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zadanie pn.: "Kompleksowa termomodernizacja budynku". W ramach niniejszej inwestycji w budynku zostaną wykonane prace termomodernizacyjne:

* wymiana okien z szybami energooszczędnymi,

* wymiana drzwi wejściowych na drzwi o niskim współczynniku przenikania ciepła,

* docieplenie ścian zewnętrznych budynku metodą lekką mokrą z 12 cm warstwą styropianu,

* docieplenie stropodachu wentylowanego granulatem z wełny mineralnej wraz z wykonaniem jego nowego pokrycia z papy termozgrzewalnej,

* modernizacja instalacji c.o. uwzględniająca wykonanie nowej niskopojemnościowej instalacji c.o. wyposażonej w grzejniki konwekcyjne i przygrzejnikowe zawory termostatyczne z głowicami.

Realizacja zadania: lata 2010-2011.

Objęte projektem zadanie należy do zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), jakimi są ochrona środowiska oraz edukacja publiczna.

X jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Publiczny Zespół Placówek Oświatowych jest jednostką podległą Gminie, która dokona termomodernizacji budynku Zespołu Placówek Oświatowych. Budynek ten na mocy decyzji Burmistrza Miasta Y został oddany Publicznemu Zespołowi Placówek Oświatowych w trwały zarząd na 10 lat, licząc od dnia 1 października 2009 r. i znajduje się na stanie środków trwałych tegoż Zespołu. W skład Publicznego wchodzą dwie jednostki: Bursa Szkolna i Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

Budynek jest i będzie udostępniany odpłatnie młodzieży korzystającej z Bursy Szkolnej oraz młodzieży szkolnej i studenckiej, nauczycielom, nauczycielom akademickim, wychowawcom i innym pracownikom oświaty oraz członkom PTSM, turystom zagranicznym posiadającym legitymację ze znaczkiem "IYHF" i innym osobom, w znikomej części osobom trzecim w ramach Szkolnego Schroniska Młodzieżowego na podstawie umów najmu zawieranych z Publicznym Zespołem Placówek Oświatowych - Szkolne Schronisko Młodzieżowe, który nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dochody z tytułu najmu wpływają na rachunek jednostki PZPO, a następnie przekazywane są do budżetu Wnioskodawcy.

Towary i usługi nabywane w ramach opisywanego zadania będą służyć PZPO do wykonywania zarówno czynności zwolnionych z tego opodatkowania, tj. usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich, jak i do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. wynajem pomieszczeń na cele inne niż mieszkaniowe.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach realizacji zadania pn.: "Kompleksowa termomodernizacja budynku" wykona prace opisane we wniosku. Po ich zakończeniu przekaże on nieodpłatnie poniesione nakłady Publicznemu Zespołowi Placówek Oświatowych na podstawie dokumentu PT, co spowoduje zwiększenie wartości środka trwałego - budynku PZPO.

Publiczny Zespół Placówek Oświatowych w Y jest jednostką podległą Gminie. Dodatkowo Zainteresowany wskazał, iż decyzja o ustanowieniu trwałego zarządu na rzecz PZPO została wydana na podstawie art. 43 ust. 1 i ust. 2, art. 45 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) oraz art. 81 ustawy z dnia 27 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Budynek PZPO jest i będzie udostępniany odpłatnie osobom wymienionym we wniosku. Rachunki za usługi świadczone przez Publiczny Zespół Placówek Oświatowych w Y wystawiane są przez ten Zespół.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy X ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją zadania pn.: "Kompleksowa termomodernizacja budynku".

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: "Kompleksowa termomodernizacja budynku", dlatego też możliwe jest zaliczenie kwoty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu.

Zgodnie natomiast z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedstawione i realizowane przedsięwzięcie inwestycyjne, nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Uwzględniając powyższe, Zainteresowany wskazał, iż nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 cyt. ustawy).

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Złożył on do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zadanie pn.: "Kompleksowa termomodernizacja budynku". Objęte projektem zadanie należy do zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), jakimi są ochrona środowiska oraz edukacja publiczna.

W ramach dofinansowywanej inwestycji w budynku Publicznego zostaną wykonane określone prace termomodernizacyjne.

Publiczny Zespół Placówek Oświatowych jest jednostką podległą Gminie, która dokona termomodernizacji budynku Zespołu Placówek Oświatowych. Budynek ten na mocy decyzji Burmistrza Miasta został oddany Publicznemu Zespołowi Placówek Oświatowych w trwały zarząd na 10 lat licząc od dnia 1 października 2009 r. i znajduje się na stanie środków trwałych tegoż Zespołu.

Po zakończeniu realizacji ww. inwestycji Gmina przekaże nieodpłatnie poniesione nakłady Publicznemu Zespołowi Placówek Oświatowych na podstawie dokumentu PT, co spowoduje zwiększenie wartości środka trwałego - budynku PZPO.

Ponadto, budynek jest i będzie udostępniany odpłatnie młodzieży korzystającej z Bursy Szkolnej oraz młodzieży szkolnej i studenckiej, nauczycielom, nauczycielom akademickim, wychowawcom i innym pracownikom oświaty oraz członkom PTSM, turystom zagranicznym posiadającym legitymację ze znaczkiem "IYHF" i innym osobom, w znikomej części osobom trzecim w ramach Szkolnego Schroniska Młodzieżowego na podstawie umów najmu zawieranych z Publicznym Zespołem Placówek Oświatowych - Szkolne Schronisko Młodzieżowe, który nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dochody z tytułu najmu wpływają na rachunek jednostki PZPO, a następnie przekazywane są do budżetu Wnioskodawcy.

Rachunki za usługi świadczone przez Publiczny Zespół Placówek Oświatowych w Y wystawiane są przez ten Zespół.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* posiadanie przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie poniesionych nakładów Publicznemu Zespołowi Placówek Oświatowych na podstawie dokumentu PT, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Wobec powyższego, Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "Kompleksowa termomodernizacja budynku ".

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl