ILPP2/443-1932/10-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1932/10-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 1 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 8 października 2010 r. małżonkowie założyli Spółkę Cywilną w celu prowadzenia hodowli zwierząt futerkowych. Podatek dochodowy będzie rozliczany zgodnie z przepisami dotyczącymi działów specjalnych produkcji rolnej.

Wnioskodawca w dniu 12 października 2010 r. zrezygnował ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług i zgłosił się jako czynny podatnik tego podatku. Został również zgłoszony jako czynny podatnik VAT-UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Zainteresowany miał prawo zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy Spółkę Cywilną prowadzącą działy specjalne produkcji rolnej dotyczą uregulowania art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 43 ust. 3 nie dotyczy spółek cywilnych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, ponieważ przepis ten dotyczy podatników-rolników ryczałtowych, a więc zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 - rolników dokonujących dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. W przypadku Spółki Cywilnej podatnikiem podatku od towarów i usług (czynnym albo korzystającym ze zwolnienia) nie są jej wspólnicy tylko Spółka jako jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, nie mieszcząca się w definicji rolnika ryczałtowego. Tym samym nie dotyczą jej przepisy art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka Cywilna mogła więc przed rozpoczęciem działalności, w szczególności przed dokonaniem dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i zarejestrować się jako podatnik VAT czynny zarówno w obrocie krajowym jak i unijnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Zatem chów i hodowla zwierząt futerkowych jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy.

Dla kompleksowej oceny opisanego stanu faktycznego powołać należy także przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Powołany Kodeks reguluje sytuację prawną wspólników spółki cywilnej w szeregu przepisów, tj. od art. 860 do art. 875 tejże ustawy.

Zgodnie z art. 860 § 1 i § 2 ww. kodeksu, przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego (...). Umowa spółki winna być stwierdzona pismem.

Przepisy Kodeksu cywilnego nie przyznają spółce cywilnej osobowości prawnej, ale jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest ona uznawana za podatnika.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, iż spółka cywilna jest podmiotem, który może posiadać status rolnika ryczałtowego.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności. W świetle powyższego Wnioskodawca - jako spółka cywilna, który prowadzi działalność rolniczą polegająca na hodowli zwierząt futerkowych spełnia definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

1.

dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz

2.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz

3.

prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Z ust. 4 powołanego artykułu wynika, że rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Powołane przepisy jednoznacznie wskazują, iż rezygnacja ze zwolnienia może nastąpić jedynie wówczas, gdy rolnik ryczałtowy spełni łącznie następujące warunki: dokona w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł, dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz prowadził ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100 000 zł.

W świetle art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 3 ustawy, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być - w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (nie korzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas - chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną - dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych będzie zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dnia 8 października 2010 r. małżonkowie założyli Spółkę Cywilną w celu prowadzenia hodowli zwierząt futerkowych. Podatek dochodowy będzie rozliczany zgodnie z przepisami dotyczącymi działów specjalnych produkcji rolnej.

A zatem z opisu sprawy nie wynika, aby Wnioskodawca prowadził jakąkolwiek inną działalność poza hodowlą zwierząt futerkowych. Jak już wcześniej wskazano działalność prowadzona przez Zainteresowanego jest działalnością rolniczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a Wnioskodawca jest z tego tytułu rolnikiem ryczałtowym. Korzysta więc ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Tym samym może zrezygnować ze zwolnienia po spełnieniu warunków wskazanych w art. 43 ust. 3 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe Spółka Cywilna rozliczająca podatek dochodowy zgodnie z przepisami dotyczącymi działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu przepisów ustawy jest rolnikiem ryczałtowym, a więc w jej przypadku ma zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Zainteresowany mógł zrezygnować ze zwolnienia jedynie po spełnieniu warunków z art. 43 ust. 3 ustawy. Oznacza to, iż Wnioskodawca nie miał prawa zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl