ILPP2/443-1919/10-2/EN - Korekta faktury wewnętrznej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1919/10-2/EN Korekta faktury wewnętrznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca należy do międzynarodowego koncernu. Prowadzi działalność w zakresie projektowania i produkcji systemów bezpieczeństwa do pojazdów samochodowych (w szczególności poduszek i pasów bezpieczeństwa). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikiem podatku VAT, zidentyfikowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W stanie faktycznym, którego dotyczy zapytanie, Zainteresowany dokonuje zakupu komponentów do produkcji poduszek powietrznych od podmiotów mających siedzibę na terytorium Unii Europejskiej (podatników podatku od wartości dodanej).

Zdarzają się sytuacje, w których po wystawieniu faktury wewnętrznej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: WNT), kwota należna dostawcy ulega zmianie na skutek:

* udzielenia rabatu przez dostawcę,

* reklamacji jakościowej,

* stwierdzenia pomyłki w cenie towarów nabytych przez Wnioskodawcę.

Udzielane Spółce rabaty w zależności od konkretnej sytuacji mogą wynikać z:

* osiągnięcia określonego w umowie poziomu obrotu,

* mogą również nie mieć związku z uzyskanym obrotem, jedynie być efektem negocjacji z klientem.

Rabaty nie wiążą się z wykonaniem żadnego świadczenia przez podmiot otrzymujący rabat. Jeśli Zainteresowany otrzymuje rabat, np. w wysokości 1-3% dotyczący zakupu określonego materiału na przestrzeni całego roku, to taki rabat jest dokumentowany zbiorczymi notami kredytowymi (Credit Note) wystawionymi za okres, za który zostały przyznane. Oznacza to, że rabaty dotyczą wszystkich dostaw w ściśle określonym okresie czasu, co oznacza, że nie istnieje możliwość wskazania każdej konkretnej transakcji, której dotyczy rabat.

Ponadto kontrahenci wystawiają credit noty w sytuacjach, gdy uznają zgłoszoną przez Wnioskodawcę reklamację dotyczącą zakupionego materiału.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna ujmować powyższe credit noty dla celów VAT, tj. wystawiać wewnętrzną fakturę korygującą oraz pomniejszać podstawę opodatkowania i kwoty VAT w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała fakturę korygującą lub notę kredytową, przeliczając ją po kursie zastosowanym do faktury pierwotnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, stanowi, iż podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

W myśl ust. 3 tego artykułu, przy ustalaniu podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, przepisy art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przepis ten stosuje się również w przypadku:

* zwrotu sprzedawcy towarów lub zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy - § 13 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia,

* zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu - § 13 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia.

Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 14 ust. 1 rozporządzenia).

Rabat to zniżka od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażona procentowo lub kwotowo. Jest ściśle związany z ceną towaru (usługi), bowiem jest elementem kształtującym tę cenę. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży (obrót czyli sumę wartości sprzedaży netto zmniejsza się o kwotę udzielonego rabatu). Rabat udzielony po wystawieniu faktury, wymaga wystawienia faktury korygującej.

Wpływ rabatu na cenę zakupionego towaru jest również podkreślany w interpretacjach polskich organów podatkowych. Przykładowo, zgodnie z treścią indywidualnej interpretacji wydanej w dniu 3 lipca 2008 r. w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-366/08-2/JK): " (...) w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy". Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji ILPP2/443-1085/08-5/GZ.

Spółka powinna ujmować powyższe rabaty dla celów VAT, tj. wystawiać wewnętrzną fakturę korygującą oraz pomniejszać podstawę opodatkowania i kwoty VAT w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej, w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała fakturę korygującą lub notę kredytową.

Regulacje dotyczące korygowania obrotu o kwoty udzielonych rabatów zostały zawarte w § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Przepisy te nie przewidują jednak specyficznych regulacji dla rabatów dotyczących towarów nabytych w ramach WNT. Tym samym, zdaniem Zainteresowanego, odpowiednie zastosowanie powinien znaleźć § 16 ust. 5 rozporządzenia, zgodnie z którym nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż noty kredytowe otrzymane bezpośrednio od dostawców, powinien ujmować w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał te faktury. w tym momencie powinien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą oraz ująć otrzymany rabat w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie w orzeczeniach polskich organów podatkowych. Przykładowo, w indywidualnej interpretacji, wydanej w imieniu Ministra Finansów w dniu 17 kwietnia 2008 r. (sygn. IPPP1-443-401/08-2/JB), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż " (...) Po otrzymaniu faktury korygującej transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy wystawić fakturę wewnętrzną korygującą i rozliczyć ją za miesiąc, w którym Spółka otrzymała fakturę korygują od dostawcy towarów".

Prawidłowość takiego podejścia potwierdził również Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w postanowieniu z dnia 6 stycznia 2006 r. (sygn. 1472/RPP1/443 -16/06/SS), w którym stwierdził: "zgodnie z przytoczonymi przepisami wystawienie przez Spółkę francuską faktury korygującej skutkuje obowiązkiem dokonania przez Spółkę korekty rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług w miesiącu otrzymania ww. faktury korygującej".

Stanowisko Zainteresowanego znajduje oparcie, m.in. w indywidualnej interpretacji wydanej w dniu 22 lutego 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów (sygn. IBPP2/443-303/07/BM). w interpretacji tej organ podatkowy stwierdził, iż: " (...) Nabywca towarów powinien zatem wystawić wewnętrzną fakturę korygującą zmniejszającą wartość nabycia w przypadku zaistnienia przesłanki ku temu (uzyskania rabatu) bez względu na to czy dana okoliczność została udokumentowana wystawieniem faktury korygującej przez zagranicznego kontrahenta, czy też innego dokumentu, który potwierdza przyznanie rabatu".

Zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy, w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tą korektę otrzymał.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa podatkowego Spółka stwierdziła, iż otrzymanie faktury korygującej od dostawcy, w związku z uznaną reklamacją towarów, udzielonym rabatem jak również stwierdzenia pomyłki w cenie stanowi podstawę do korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o której mowa w art. 31 ust. 1 ustawy. Korekty tej należy dokonać poprzez wystawienie faktury wewnętrznej zmniejszającej wartość podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę korygującą od dostawcy, przeliczając ją po kursie zastosowanym dla faktury pierwotnej (kurs z dnia poprzedzającego powstanie obowiązku podatkowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć komponentów do produkcji poduszek powietrznych od podatników podatku od wartości dodanej (podmiotów mających siedzibę na terytorium Unii Europejskiej).

Artykuł 106 ust. 7 ustawy wskazuje, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...).

Zatem, Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zobowiązany z tego tytułu do wystawienia faktury wewnętrznej oraz wykazania tej transakcji zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cechach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy).

Z treści art. 31 ustawy wynika, iż podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

W przedłożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż zdarzają się sytuacje, w których po wystawieniu faktury wewnętrznej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, kwota należna dostawcy ulega zmianie na skutek: udzielenia przez dostawcę rabatu, reklamacji jakościowej, stwierdzenia pomyłki w cenie nabytych przez niego towarów.

Ponadto Spółka wskazała, iż udzielane jej rabaty w zależności od konkretnej sytuacji mogą wynikać z: osiągnięcia określonego w umowie poziomu obrotu, mogą również nie mieć związku z uzyskanym obrotem, jedynie być efektem negocjacji z klientem. Rabaty te nie wiążą się z wykonaniem żadnego świadczenia przez podmiot otrzymujący rabat. Jeśli otrzymuje ona rabat, np. w wysokości 1-3% dotyczący zakupu określonego materiału na przestrzeni całego roku, to taki rabat jest dokumentowany zbiorczymi notami kredytowymi (Credit Note) wystawionymi za okres, za który zostały przyznane. Ponadto kontrahenci wystawiają credit noty w sytuacjach, gdy uznają zgłoszoną przez Wnioskodawcę reklamację dotyczącą zakupionego materiału.

Przedmiotem pytania Zainteresowanego jest sytuacja, w której otrzymuje on od swojego kontrahenta credit noty (faktury korygujące), pomniejszające podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), reguluje m.in. kwestie dotyczące faktur wewnętrznych oraz faktur korygujących.

W myśl postanowień § 13 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy.

Faktura korygująca - zgodnie z § 13 ust. 2 powyższego rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia wskazuje, iż przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Ponadto należy nadmienić, że zgodnie z § 13 ust. 5 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Na mocy § 23 ust. 1 powyższego rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w jednym egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku (§ 23 ust. 2 rozporządzenia).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż w przypadku m.in. udzielenia rabatów lub zwrotu towarów, podatnicy zobowiązani są do udokumentowania tego faktu fakturą korygującą. Obowiązek ten dotyczy także wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i korekty faktury wewnętrznej.

Jeżeli więc po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (oraz po wystawieniu faktury wewnętrznej) zaistnieje podstawa do skorygowania tej transakcji, nabywca towarów winien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Artykuł 86 ust. 10a ustawy stanowi, iż w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał (...).

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie credit noty otrzymanej od swoich kontrahentów (podatników mających siedzibę na terytorium Unii Europejskiej), Zainteresowany zobowiązany jest do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej, stanowiącej podstawę do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Na podstawie wystawionej faktury korygującej, Wnioskodawca zobowiązany jest do obniżenia wartości obrotu oraz kwot podatku należnego i naliczonego dokonanych wcześniej wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, za miesiąc, w którym otrzymał dokument korygujący od swojego kontrahenta.

Stosownie do zapisu art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

W celu zapewnienia zgodności kwot wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazanych zarówno w deklaracjach VAT-7 jak i informacji podsumowującej za dany okres, wewnętrzne faktury korygujące winny być rozliczone za okres, w którym wpłynęły do odbiorcy, dokumenty korygujące wystawione przez dostawcę towarów.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Spółka powinna pomniejszyć podstawę opodatkowania i kwoty podatku w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług oraz informacji podsumowującej, składanej za okres, w którym otrzymano faktury lub noty kredytowe korygujące wartości wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Odnosząc się do kwestii kursu, jaki należy stosować w przypadku rozliczenia faktur korygujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wskazać należy, iż w myśl art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Z kolei art. 20 ust. 6 ustawy stanowi, że w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (...).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie kwota na fakturze korygującej lub nocie kredytowej wykazana w walucie obcej powinna zostać przeliczona według tego samego kursu, co kwota z faktury pierwotnej (korygowanej), tj. według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, iż w stanie prawnym, którego dotyczy złożony wniosek zastosowanie ma aktualnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), a nie powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl