ILPP2/443-1903/10-5/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1903/10-5/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi".- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dokument, z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej: Instytutem) jest jednostką naukowo-badawczą. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej, a także Miejskiej Sieci Komputerowej, sieci zbudowanych z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.,

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług głównie: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej i sieci, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, wydawanie czasopisma naukowego itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. w latach 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy". Przedmiot projektu: "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi".

Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej z "O" (zwanym dalej jako O), będącym Instytucją Pośredniczącą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

Instytut składając wniosek o dofinansowanie na wymieniony projekt, złożył oświadczenie że nie będzie odliczał podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

Nowotwory mózgu stanowią jedną z niepokojąco rosnących chorób centralnego układu nerwowego. Glejaki są jedną z najbardziej złośliwych form nowotworu mózgu i stanowią około 70% wszystkich nowotworów wewnątrzczaszkowych i główną przyczynę zgonów w tej grupie guzów.

Instytut od 2000 r. przy współpracy z Kliniką prowadzi badania nad zastosowaniem technologii iRNAi (interwencja interferencyjnym RNA) w terapii pacjentów, u których operacyjnie usuwane są złośliwe guzy.

Projekt realizowany na podstawie ww. umowy ma charakter badań biomedycznych i ma na celu opracowanie nowych wariantów katalitycznych kwasów rybonukleionowych (rybozymów) dla inaktywacji mikroRNA ulegających nadekspresjii w komórkach nowotworów złośliwych guzów mózgu człowieka.

Projekt zakłada identyfikację cząsteczek RNA związanych z transformacją nowotworową i zaangażowanych w rozwój wysokozłośliwych guzów mógzu. Cel ten Instytut zamierza osiągnąć konstruując specyficzne rybozymy mające na celu zahamowanie ekspresjii specyficznych dla guzów mózgu miRNA, a co za tym idzie również określonych białek biorących udział w patogenezie.

Projekt ma charakter podwójny - zarówno poznawczy, jak i aplikacyjny. Aplikacyjnym celem projektu jest stworzenie specyficznych rybozomów, których zadaniem jest hydroliza, a co za tym idzie inhibicja docelowego RNA. Zaprojektowane i wyselekcjonowane w trakcie realizacji projektu rybozymy zostaną poddane badaniu efektywności w odpowiednich liniach komórkowych wywodzących się z komórek mózgu. Najbardziej efektywne, stabilne robozymy w następnym etapie mogłyby być przetestowane na modelu zwierzęcym. Ta kolejna selekcja doprowadziłaby do wyodrębnienia najbardziej optymalnych rybozymów, które następnie mogłyby zostać wykorzystane jako potencjalne terapeutyki i wdrożone do badań klinicznych.

Rybozymy mogą stać się potencjalnymi czynnikami terapeutycznymi wspomagającymi leczenie szczególnie agresywnych form nowotworów, a w szczególności glejaka wielopostaciowego. Rynek farmaceutyczny oraz medyczny rozwijają się bardzo dynamicznie, jednakże nowotwory, a wśród nich guzy mózgu należą do grupy chorób, która w dalszym ciągu wymaga nowych badań i leków.

Projekt składa się z kilku ściśle ze sobą powiązanych etapów. Aktywność rybozymów w odniesieniu do wybranych cząsteczek mikroRNA będzie zbadana in vitro oraz w kulturach tkankowych przy wykorzystaniu odpowiednich systemów reporterowych. Wyselekcjonowane w pierwszych etapach mikroRNA i rybozymy będą stanowiły podstawę do analiz funkcjonalnych. w ostatnim etapie przeanalizowany zostanie wpływ rybozymów anty-mir na proliferację komórek nowotworowych. Efektem założonych celów ma być przygotowanie terapeutyku do badań klinicznych.

Produkt projektu ma charakter trwały, ponieważ stanowią go wyniki badań naukowych. Produkt objęty zostanie zgłoszeniem patentowym, co będzie gwarantować jego trwałość i nienaruszalność oraz zagwarantuje prawa własności intelektualnej. Wytworzony w Instytucie produkt będzie miał postać własności intelektualnej, a co się z tym wiąże zachowana zostanie jego trwałość przez okres kolejnych pięciu lat po ukończeniu badań. w tym okresie zostanie przeprowadzony proces zgłoszenia patentowego i oczekiwanie na jego akceptację.

Instytut poprzez prowadzoną promocję projektu, a następnie produktu ma za zadanie zainteresowanie rynku medycznego, farmaceutycznego prowadzonymi badaniami, jak i ich wynikami. Nie jest natomiast planowana komercjalizacja rezultatów projektu, co wynika z faktu, że dopóki nie zostaną przeprowadzone dwa kolejne długotrwałe etapy badań, to produkt ten jest zupełnie bezwartościowy dla podmiotów występujących na rynku i stanowi on co najwyżej podstawę do prowadzenia kolejnych badań w innych projektach badawczych i rozwoju nauki. Celem strategii zgodnie z założeniami spójności będzie przede wszystkim zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce, poprzez realizację prac badawczo-rozwojowych w kierunkach uznanych za priorytetowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

Do pośrednich celów projektu należy:

* zwiększenie konkurencyjności działalności badawczo rozwojowej polskich naukowców i przedsiębiorstw zajmujących się transferem nowoczesnych technologii dla gospodarki,

* promocja nauki i badań w rozwoju regionu,

* zwiększenie innowacyjnych produktów polskiej gospodarki na rynku światowym.

Realizacja projektu zakłada również zdobycie doświadczenia w zakresie nowych metod oraz niezbędnego zaplecza merytorycznego, które pozwoli młodej kadrze naukowej, a także studentom, na właściwą ocenę wyników i wysunięcie wniosków prowadzących do rozwiązania problemu badawczego.

W odpowiedzi na pytanie sformułowane w wezwaniu tut. Organu z dnia 8 lutego 2011 r. "Czy realizacja projektu będzie służyła docelowo (zgodnie z intencją Instytutu) wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT (np. w postaci odpłatnego zbycia prawa własności intelektualnej - patentu), czy też czynności zwolnionych od podatku, bądź też niepodlegających opodatkowaniu..." Instytut wyjaśnił, iż zarówno w okresie realizacji projektu trwającego do marca 2014 r., a także w okresie utrzymania jego trwałości, tj. w okresie 5 lat po jego zakończeniu, nie będzie uzyskiwał przychodów z rezultatów osiągniętych w projekcie. Projekt "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi" jest projektem naukowym, którego priorytetem jest realizacja celów badawczych. w związku z nieprzewidywalnością wyników eksperymentalnych, trudno jednoznacznie przewidzieć i ocenić ilość zgłoszeń patentowych powstałych w wyniku realizacji projektu. Najważniejszym wskaźnikiem jest, w wypadku realizacji tego typu projektu, liczba publikacji naukowych. Instytut poinformował, że planowane zgłoszenie patentowe będzie miało miejsce w ostatnim półroczu realizacji projektu. Zgłoszenie patentowe (aczkolwiek może być w przyszłości przedmiotem komercjalizacji) nie będzie zakończonym i zamkniętym produktem handlowym, bowiem nie będą w zgłoszeniu zawarte doświadczenia na zwierzętach. Przyznanie patentu przez Polski Urząd Patentowy trwa zazwyczaj od 5 do 7 lat, a sam proces wdrożenia wyników badań przez przemysł farmaceutyczny zajmuje średnio kilkanaście lat. w związku z powyższym, ewentualna dalsza współpraca Instytutu z potencjalnymi nabywcami na zasadach rynkowych daleko wykracza poza 5-letni termin liczony od zakończenia projektu. Ponieważ projekt opiera się głównie na wykorzystaniu linii komórkowych pochodzących od pacjentów z guzami mózgu, uzyskanie wprowadzenia gotowej terapii guzów mózgu wymaga wielu lat dalszego badania i rozwijania zdobytej w trakcie realizacji projektu wiedzy i stanowi jedynie jeden z podstawowych etapów w opracowaniu takiej terapii. Kontynuacja pracy w systemie zwierzęcym uwarunkowana jest dalszymi pracami eksperymentalnymi, co związane jest z pozyskaniem nowych środków grantowych - dotacji niezbędnych do realizacji dalszych badań. Prace te są bezwzględnym warunkiem ewentualnego wdrożenia i wykorzystania w praktyce handlowej. w konsekwencji nie wystąpi przychód, ani w okresie trwania projektu ani w okresie 5 lat po jego zakończeniu. Osiągnięte wyniki służyć będą działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie będzie również udostępniana na podstawie umowy najmu aparatura badawcza i inny sprzęt nabyty w ramach realizowanego projektu. Przewidziane w projekcie zakupy sprzętu i aparatury, służą tylko i wyłącznie realizacji projektu, a także dla utrzymania projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczenia (strukturą) podatek VAT naliczony w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi", finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu pn. "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi".

Dofinansowanie kosztów realizacji projektów badawczych (dotacja kosztowa) nie jest związana ze świadczeniem konkretnych usług lub dostawą konkretnych towarów, jest natomiast dofinansowaniem konkretnych przedsięwzięć naukowo-badawczych i dlatego w świetle ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu. Dotacje takie nie są bowiem w ogóle objęte podatkiem od towarów i usług, i jako takie nie powinny wpływać na możliwość odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie mają charakteru cenotwórczego.

Ponadto, trudne jest do przewidzenia uzyskanie zamierzonego pozytywnego celu, a co się z tym wiąże, znalezienie odbiorców. To spowoduje, że nie wystąpi sprzedaż w ciągu okresu zachowania trwałości projektu.

Nie wystąpi sprzedaż produktu jakimi są wyniki badań zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego, zgodnie z zawartą umową, 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Osiągnięte wyniki służyć będą działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Będą przedmiotem dalszych badań, których prowadzenie uzależnione jest od pozyskania środków na naukę (dotacji), które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany jest jednostką naukowo-badawczą i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Wnioskodawca uzyskuje dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp. Zainteresowany uzyskuje również przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, głównie: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej i sieci, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, wydawanie czasopisma naukowego itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. w latach 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%. Obecnie realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy". Przedmiot projektu: "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi".

Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

W przypadkach, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Jak wynika z art. 90 ust. 10 ustawy w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Należy również podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. w rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami, stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany realizuje projekt pn.: "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi". Projekt ma charakter badań biomedycznych i ma na celu opracowanie nowych wariantów katalitycznych kwasów rybonukleionowych (rybozymów) dla inaktywacji mikroRNA ulegających nadekspresjii w komórkach nowotworów złośliwych guzów mózgu człowieka. Zakłada on identyfikację cząsteczek RNA związanych z transformacją nowotworową i zaangażowanych w rozwój wysokozłośliwych guzów mógzu. Wnioskodawca cel ten zamierza osiągnąć konstruując specyficzne rybozymy mające na celu zahamowanie ekspresjii specyficznych dla guzów mózgu miRNA, a co za tym idzie również określonych białek biorących udział w patogenezie. Projekt ma charakter podwójny - zarówno poznawczy, jak i aplikacyjny. Aplikacyjnym celem projektu jest stworzenie specyficznych rybozomów, których zadaniem jest hydroliza, a co za tym idzie inhibicja docelowego RNA. Zaprojektowane i wyselekcjonowane w trakcie realizacji projektu rybozymy zostaną poddane badaniu efektywności w odpowiednich liniach komórkowych wywodzących się z komórek mózgu. Najbardziej efektywne, stabilne robozymy w następnym etapie mogłyby być przetestowane na modelu zwierzęcym. Ta kolejna selekcja doprowadziłaby do wyodrębnienia najbardziej optymalnych rybozymów, które następnie mogłyby zostać wykorzystane jako potencjalne terapeutyki i wdrożone do badań klinicznych.

Rybozymy mogą stać się potencjalnymi czynnikami terapeutycznymi wspomagającymi leczenie szczególnie agresywnych form nowotworów, a w szczególności glejaka wielopostaciowego. Rynek farmaceutyczny oraz medyczny rozwijają się bardzo dynamicznie, jednakże nowotwory, a wśród nich guzy mózgu należą do grupy chorób, która w dalszym ciągu wymaga nowych badań i leków.

Projekt składa się z kilku ściśle ze sobą powiązanych etapów. Aktywność rybozymów w odniesieniu do wybranych cząsteczek mikroRNA będzie zbadana in vitro oraz w kulturach tkankowych przy wykorzystaniu odpowiednich systemów reporterowych. Wyselekcjonowane w pierwszych etapach mikroRNA i rybozymy będą stanowiły podstawę do analiz funkcjonalnych. w ostatnim etapie przeanalizowany zostanie wpływ rybozymów anty-mir na proliferację komórek nowotworowych. Efektem założonych celów ma być przygotowanie terapeutyku do badań klinicznych.

Produkt projektu ma charakter trwały, ponieważ stanowią go wyniki badań naukowych. Produkt objęty zostanie zgłoszeniem patentowym, co będzie gwarantować jego trwałość i nienaruszalność oraz zagwarantuje prawa własności intelektualnej. Wytworzony w Instytucie produkt będzie miał postać własności intelektualnej, a co się z tym wiąże zachowana zostanie jego trwałość przez okres kolejnych pięciu lat po ukończeniu badań. w tym okresie zostanie przeprowadzony proces zgłoszenia patentowego i oczekiwanie na jego akceptację.

Zainteresowany poprzez prowadzoną promocję projektu, a następnie produktu ma za zadanie zainteresowanie rynku medycznego, farmaceutycznego prowadzonymi badaniami, jak i ich wynikami. Nie jest natomiast planowana komercjalizacja rezultatów projektu, co wynika z faktu, że dopóki nie zostaną przeprowadzone dwa kolejne długotrwałe etapy badań, to produkt ten jest zupełnie bezwartościowy dla podmiotów występujących na rynku i stanowi on co najwyżej podstawę do prowadzenia kolejnych badań w innych projektach badawczych i rozwoju nauki. Celem strategii zgodnie z założeniami spójności, będzie przede wszystkim zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce poprzez realizację prac badawczo-rozwojowych w kierunkach uznanych za priorytetowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

Do pośrednich celów projektu należy:

* zwiększenie konkurencyjności działalności badawczo rozwojowej polskich naukowców i przedsiębiorstw zajmujących się transferem nowoczesnych technologii dla gospodarki,

* promocja nauki i badań w rozwoju regionu,

* zwiększenie innowacyjnych produktów polskiej gospodarki na rynku światowym.

Realizacja projektu zakłada również zdobycie doświadczenia w zakresie nowych metod oraz niezbędnego zaplecza merytorycznego, które pozwoli młodej kadrze naukowej, a także studentom, na właściwą oceną wyników i wysunięcie wniosków prowadzących do rozwiązania problemu badawczego.

Instytut podkreślił, iż planowane zgłoszenie patentowe będzie miało miejsce w ostatnim półroczu realizacji projektu. Procedury związane z przyznaniem patentu są długotrwałe i trwają około 5 do 7 lat. Zgłoszenie patentowe - aczkolwiek może być przedmiotem komercjalizacji - nie będzie zakończonym zamkniętym produktem handlowym, bowiem nie będą w zgłoszeniu zawarte doświadczenia na zwierzętach, co warunkuje ewentualne wdrożenie i wykorzystanie w badaniach klinicznych i w przemyśle.

Dodatkowo tut. Organ pismem z dnia 8 lutego 2011 r. wezwał Zainteresowanego o informację "Czy realizacja projektu będzie służyła docelowo (zgodnie z intencją Instytutu) wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT (np. w postaci odpłatnego zbycia prawa własności intelektualnej - patentu), czy też czynności zwolnionych od podatku, bądź też niepodlegających opodatkowaniu...". w odpowiedzi na powyższe Wnioskodawca wskazał, iż zarówno w okresie realizacji projektu trwającego do marca 2014 r., a także w okresie utrzymania jego trwałości, tj. w okresie 5 lat po jego zakończeniu, nie będzie uzyskiwał przychodów z rezultatów osiągniętych w projekcie. Projekt "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi" jest projektem naukowym, którego priorytetem jest realizacja celów badawczych (...). Zgłoszenie patentowe (aczkolwiek może być w przyszłości przedmiotem komercjalizacji) nie będzie zakończonym i zamkniętym produktem handlowym, bowiem nie będą w zgłoszeniu zawarte doświadczenia na zwierzętach. Przyznanie patentu przez Polski Urząd Patentowy trwa zazwyczaj od 5 do 7 lat, a sam proces wdrożenia wyników badań przez przemysł farmaceutyczny zajmuje średnio kilkanaście lat. w związku z powyższym, ewentualna dalsza współpraca Instytutu z potencjalnymi nabywcami na zasadach rynkowych daleko wykracza poza 5-letni termin liczony od zakończenia projektu. Ponieważ projekt opiera się głównie na wykorzystaniu linii komórkowych pochodzących od pacjentów z guzami mózgu, uzyskanie wprowadzenia gotowej terapii guzów mózgu wymaga wielu lat dalszego badania i rozwijania zdobytej w trakcie realizacji projektu wiedzy i stanowi jedynie jeden z podstawowych etapów w opracowaniu takiej terapii. Kontynuacja pracy w systemie zwierzęcym uwarunkowana jest dalszymi pracami eksperymentalnymi, co związane jest z pozyskaniem nowych środków grantowych - dotacji niezbędnych do realizacji dalszych badań. Prace te są bezwzględnym warunkiem ewentualnego wdrożenia i wykorzystania w praktyce handlowej. w konsekwencji nie wystąpi przychód, ani w okresie trwania projektu ani w okresie 5 lat po jego zakończeniu. Osiągnięte wyniki służyć będą działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie będzie również udostępniana na podstawie umowy najmu aparatura badawcza i inny sprzęt nabyty w ramach realizowanego projektu. Przewidziane w projekcie zakupy sprzętu i aparatury, służą tylko i wyłącznie realizacji projektu, a także dla utrzymania projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia (strukturą) podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "A jako potencjalne terapeutyki w leczeniu guzów mózgu u ludzi", finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się wyłącznie na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 2 marca 2011 r. nr ILPP2/443-1903/10-5/JK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl