ILPP2/443-1874/10-7/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1874/10-7/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) oraz z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia jednej faktury za cały miesiąc - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia jednej faktury za cały miesiąc. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) oraz z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, kserokopię odpisu z KRS oraz o podanie numeru konta, na które należy wpłacić nienależną opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej jako: Spółka) zawarł z jednym ze swoich kontrahentów umowę ramową, której przedmiotem jest sprzedaż surowca niezbędnego kontrahentowi do produkcji przez niego wyrobów. Umowa przewiduje, że określone ilości surowca będą dostarczane przez Spółkę kontrahentowi w określonym okresie czasu. Strony umowy ustaliły w niej stałe ceny surowca w okresie obowiązywania umowy.

Na mocy umowy kontrahent jest zobowiązany do składania comiesięcznych zamówień do 20 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc realizacji zamówienia. Spółka zobowiązuje się w umowie do dostawy kontrahentowi surowca w terminie podanym w zamówieniu. Jest ona także zobowiązana do utrzymania zapasu surowca dla kontrahenta w ilości zapewniającej ciągłość dostaw. W umowie została określona stała wielkość zapasu, do którego utrzymywania jest zobowiązana Spółka. Spółka ma obowiązek zagwarantować kontrahentowi systematyczny dopływ surowca w ramach ustalonego w umowie czasu dostawy. Co do zasady, przed dokonaniem dostawy surowiec jest składowany w magazynach Spółki. Umowa dopuszcza składowanie surowca w magazynach kontrahenta na zasadach składu konsygnacyjnego. W chwili składania wniosku umowa ta obowiązuje na czas nieokreślony, z możliwością jej wypowiedzenia przez każdą ze stron z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Mając na uwadze powyższe, Spółka pragnie zracjonalizować zasady składowania surowca, obniżyć koszty ponoszone w związku ze składowaniem surowca u siebie i obniżyć koszty transportu w drodze zawarcia z kontrahentem odpłatnej umowy przechowania surowca przez kontrahenta, na mocy której surowiec byłby dowieziony do kontrahenta np. raz w miesiącu i pobierany przez niego stosownie do zapotrzebowania, a Spółka fakturowałaby dostawy wystawiając fakturę w ostatnim dniu danego miesiąca.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Spółka wskazała, iż strony zakładają, że surowiec będzie pobierany przez kontrahenta z miejsca jego odpłatnego przechowywania stosownie do potrzeb tego kontrahenta, przy czym strony planują, że takie pobieranie będzie następowało raz dziennie w każdym dniu, w którym kontrahent będzie prowadził działalność produkcyjną z wykorzystaniem tego surowca.

Pobieranie z miejsca przechowywania surowca będzie poświadczone dokumentem wydania magazynowego RW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może wystawić jedną fakturę VAT za cały miesiąc, ze wskazaniem w treści tej faktury miesiąca i roku sprzedaży oraz daty wystawienia faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ sprzedaż dokonywana przez niego na rzecz kontrahenta ma cechy sprzedaży ciągłej, to może on wystawić jedną fakturę w ostatnim dniu danego miesiąca i podać w jej treści miesiąc i rok sprzedaży surowca oraz datę wystawienia faktury, co wyniki z § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie powyższej delegacji, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT" - § 4 ust. 1 rozporządzenia.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zgodnie z ogólną zasadą, faktura winna dokumentować każdą dostawę towarów lub świadczenie usług i być wystawiana, stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Natomiast, według § 9 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł z jednym ze swoich kontrahentów umowę ramową, której przedmiotem jest sprzedaż surowca niezbędnego do produkcji przez niego wyrobów. Umowa przewiduje, że określone ilości surowca będą dostarczane w określonym okresie czasu. Na mocy umowy kontrahent jest zobowiązany do składania comiesięcznych zamówień do 20. dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc realizacji zamówienia. Spółka zobowiązuje się w umowie do dostawy kontrahentowi surowca w terminie podanym w zamówieniu. Zainteresowany jest także zobowiązany do utrzymania zapasu surowca dla kontrahenta w ilości zapewniającej ciągłość dostaw. W umowie została określona stała wielkość zapasu, do którego utrzymywania jest zobowiązany Wnioskodawca. Ma on obowiązek zagwarantować kontrahentowi systematyczny dopływ surowca w ramach ustalonego w umowie czasu dostawy. Co do zasady, przed dokonaniem dostawy surowiec jest składowany w magazynach Zainteresowanego. Umowa dopuszcza składowanie surowca w magazynach kontrahenta na zasadach składu konsygnacyjnego. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie zracjonalizować zasady składowania surowca, obniżyć koszty ponoszone w związku ze składowaniem surowca u siebie i obniżyć koszty transportu w drodze zawarcia z kontrahentem odpłatnej umowy przechowania surowca przez kontrahenta, na mocy której surowiec byłby dowieziony do kontrahenta np. raz w miesiącu i pobierany przez niego stosownie do zapotrzebowania a Spółka fakturowałaby dostawy wystawiając fakturę w ostatnim dniu danego miesiąca. Zainteresowany wskazał także, że surowiec będzie pobierany przez kontrahenta z miejsca jego odpłatnego przechowywania stosownie do potrzeb tego kontrahenta, przy czym planują oni że takie pobieranie będzie następowało raz dziennie w każdym dniu, w którym kontrahent będzie prowadził działalność produkcyjną z wykorzystaniem tego surowca.

Jak zostało wskazane w interpretacji indywidualnej dnia 1 marca 2011 r. Nr ILPP2/443 1874/10 5/JK, planowana przez Wnioskodawcę w ramach zawartej umowy dostawa towarów będzie miała charakter sprzedaży ciągłej.

Reasumując, Zainteresowany będzie mógł wystawić jedną fakturę VAT za cały miesiąc dokumentującą dokonaną sprzedaż, ze wskazaniem w jej treści miesiąca i roku sprzedaży oraz daty wystawienia faktury.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia jednej faktury za cały miesiąc.

Natomiast pozostała część wniosku dotycząca zdarzeń przyszłych w podatku od towarów i usług w zakresach: terminu wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż ciągłą, powstania obowiązku podatkowego, przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 1 marca 2011 r. odpowiednio o numerach: ILPP2/443 1874/10-5/JK, ILPP2/443 1874/10 6/JK, ILPP2/443-1874/10-8/JK.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 23 lutego 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB3/423 922/10-5/EK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl