ILPP2/443-1850/10-2/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1850/10-2/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 12 listopada 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 17 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług reklamowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług reklamowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji, dystrybucji i promocji elektronicznych urządzeń mobilnych.

Zainteresowany nabywa od spółki prawa brytyjskiego, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży elektronicznych urządzeń mobilnych (dalej: Spółka lub Usługobiorca) oferowane przez nią towary. Umowy sprzedaży zawierane są z Wnioskodawcą bezpośrednio przez dział sprzedaży działający w siedzibie Spółki.

Dostawy towarów zamawianych w siedzibie Spółki nie mają miejsca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Towary te są sprowadzane na terytorium RP przez Wnioskodawcę w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W celu wsparcia sprzedaży Spółki i zwiększenia udziału oferowanych przez nią towarów na polskim rynku urządzeń mobilnych, Zainteresowany zawarł ze Spółką ramową umowę o świadczenie usług reklamowych na jej rzecz (dalej: Usługi reklamowe lub Usługi).

Usługobiorca posiada na terytorium Polski zarejestrowany oddział, którego obszar działalności obejmuje teren Europy Środkowo-Wschodniej (dalej: Oddział). Oddział wykonuje na rzecz siedziby Usługobiorcy czynności przygotowawcze i informacyjne, dokonując analizy rynku i przekazując siedzibie Usługobiorcy informacje dotyczące podmiotów, z którymi Usługobiorca (jego siedziba) nawiązuje następnie współpracę handlową.

Usługobiorca nie prowadzi natomiast za pośrednictwem Oddziału sprzedaży (dystrybucji) towarów w Polsce - Oddział nie zajmuje się sprzedażą oferowanych przez siedzibę Usługobiorcy towarów. Wszelkie kontrakty handlowe związane ze sprzedażą towarów, których dotyczą Usługi reklamowe, zawiera bezpośrednio dział sprzedaży działający w siedzibie Usługobiorcy w Wielkiej Brytanii.

Umowa ramowa o świadczenie Usług reklamowych została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Usługobiorcą, reprezentowanym przez upoważnionych przedstawicieli działających w jego siedzibie. Również siedziba Usługobiorcy składa zamówienia na poszczególne usługi w wykonaniu ww. umowy.

Jednocześnie, wyłącznie pomiędzy siedzibą Usługobiorcy a Zainteresowanym prowadzone są wszelkie rozliczenia z tytułu świadczonych Usług reklamowych, w szczególności wystawia on faktury VAT na siedzibę Usługobiorcy, podając w nich numer, pod którym Usługobiorca działa jako podatnik VAT w Wielkiej Brytanii.

Ponadto, siedziba Usługobiorcy uiszcza na rzecz Wnioskodawcy należności wynikające z faktur VAT.

Oddział nie uczestniczy w wykonywaniu ww. umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego należy przyjąć, że miejscem świadczenia Usług reklamowych jest miejsce, gdzie Usługobiorca posiada swoją siedzibę, tj. Wielka Brytania, a co za tym idzie, że usługi świadczone przez Zainteresowanego na rzecz siedziby Usługobiorcy nie podlegają w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, miejscem świadczenia Usług reklamowych na rzecz Usługobiorcy, stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy VAT, jest miejsce, gdzie Usługobiorca posiada swoją siedzibę, tj. Wielka Brytania. Usługi te nie podlegają zatem w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu VAT.

Na poparcie powyższego stanowiska Zainteresowany przedstawił następujące argumenty.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jest zatem ustalenie miejsca ich świadczenia, które wskazuje, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też w innym kraju.

Miejsce świadczenia usług na rzecz podatnika określa art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym "miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n".

Usługobiorca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT - wykonuje bowiem samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Ponieważ, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie wykonuje usług, do których mają zastosowanie przepisy art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n oraz ust. 3 i 4 art. 28 ustawy o VAT, należy pominąć je w dalszej analizie.

Usługobiorca, na rzecz którego świadczone są Usługi reklamowe, posiada natomiast na terytorium Polski zarejestrowany Oddział. Rozważyć należy więc, czy zastosowanie znajdzie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym "w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności".

Przepis ten wprowadza wyjątek od reguły określonej w ust. 1 omawianego przepisu, polegający na wskazaniu innego, niż siedziba podatnika, miejsca świadczenia usługi.

Dla zastosowania tego wyjątku konieczne jest jednak nie tylko stwierdzenie, że podatnik ma oprócz miejsca siedziby stałe miejsce prowadzenia działalności, znajdujące się w innym miejscu niż państwo siedziby, ale przede wszystkim uznanie, że usługi świadczone są "dla" tego stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika.

Samo stwierdzenie istnienia "stałego miejsca prowadzenia działalności" nie jest bowiem wystarczające dla opodatkowania usług w tym miejscu. Nawet gdyby przyjąć, że Usługobiorca poprzez Oddział sankcjonuje powstanie stałego miejsca prowadzenia działalności w rozumieniu omawianego przepisu, kluczowym dla prawidłowego określenia miejsca świadczenia usług jest rozstrzygnięcie kwestii, czy świadczone usługi są świadczone "dla" miejsca siedziby czy też "dla" stałego miejsca prowadzenia działalności Usługobiorcy.

W opinii Wnioskodawcy, określenie "dla" powinno być interpretowane jako miejsce ekonomicznej "konsumpcji" świadczonej usługi. Potwierdza to brzmienie Dyrektywy 2006/112/WE (Dz. U. l 347 z dnia 11 grudnia 2006 r.) i użycie w art. 44 Dyrektywy określenia "na rzecz".

Zdaniem Zainteresowanego, w przedstawionym stanie faktycznym, rzeczywistym (ekonomicznym) beneficjentem świadczonych Usług reklamowych jest siedziba Usługobiorcy w Wielkiej Brytanii, gdyż to na jej potrzeby wykonywane są Usługi reklamowe i promocyjne. Dotyczą one bowiem towarów oferowanych przez Usługobiorcę bezpośrednio z siedziby i służyć mają zwiększeniu ich sprzedaży.

Bezpośrednio z siedzibą Usługobiorcy, nie zaś z Oddziałem, zawarta została umowa o Usługi reklamowe i bezpośrednio siedziba Usługobiorcy ponosi wszelkie koszty związane z otrzymywanymi i wykonywanymi na jej rzecz Usługami, w szczególności płaci Wnioskodawcy wynagrodzenie na podstawie wystawionych na jej rzecz faktur VAT.

Oddział w Polsce nie wykorzystuje natomiast świadczonych przez Zainteresowanego Usług reklamowych, ponieważ nie jest podmiotem który prowadzi dystrybucję oferowanych przez siedzibę Usługobiorcy towarów. z natury rzeczy nie może być więc "konsumentem" świadczonych Usług.

Przyjąć należy więc, że infrastruktura techniczna i personel Oddziału nie pozostają w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Brak tego związku wyklucza uznanie, że to Oddział jest beneficjentem Usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Dodatkowo, dokonując analizy zwrotu "usługi świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności" posłużyć się można posiłkowo nieobowiązującymi jeszcze przepisami unijnymi, a mianowicie planowaną nowelizacją Rozporządzenia Rady (WE) 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/338/EWW w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (druk: NLE 2009/0177).

Zgodnie z proponowaną treścią art. 28 ust. 3 Rozporządzenia 1777/2005, dokonując oceny, czy usługi były faktycznie świadczone w stałym miejscu prowadzenia działalności, podatnik zwraca szczególna uwagę na następujące okoliczności:

a.

czy umowa lub zamówienie wskazują na stałe miejsce prowadzenia działalności jako nabywcę usług,

b.

czy za usługę płaci lub w inny sposób ponosi koszty stałe miejsce prowadzenia działalności,

c.

czy charakter i wykorzystanie usługi nie wskazują na czyją rzecz wykonywane jest świadczenie.

Pomimo, że powyższe stanowi jedynie projekt nowelizacji ww. Rozporządzenia i nie jest wiążące, uznać należy, że planowane zmiany wskazują na kierunek interpretacji, jaki należy przyjąć w przedmiotowej sprawie (tak J. Martini, P. Skorupa, M. Wojda, VAT 2010 Komentarz, Legalis, art. 28a ustawy o VAT).

Konfrontując powyższą listę z przedstawionym stanem faktycznym należy stwierdzić, że Zainteresowany nie świadczy Usług na rzecz Oddziału, lecz na rzecz siedziby Usługobiorcy. Skoro bowiem umowa ramowa wskazuje siedzibę Usługobiorcy jako nabywcę Usług reklamowych, Usługobiorca ze swojej siedziby płaci za ich wykonanie, natomiast charakter Usług w oczywisty sposób wskazuje, że dotyczą towarów oferowanych przez siedzibę Usługobiorcy, oczywistym jest, że ich beneficjentem jest miejsce prowadzenia działalności w siedzibie Usługobiorcy, nie zaś Oddział. Oddział, który nie zajmuje się dystrybucją towarów, których dotyczą Usługi reklamowe z natury rzeczy nie jest "nabywcą" świadczonych przez Wnioskodawcę Usług.

Wobec tego należy stwierdzić, że nie jest spełniona druga przesłanka stosowania art. 28b ust. 2 ustawy o VAT - świadczenie usług "dla" Oddziału.

Mając na uwadze powyższe, art. 28b ust. 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania, a miejsce świadczenia przedmiotowych Usług reklamowych należy ustalić na podstawie ogólnej zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym, w omawianym przypadku, miejscem świadczenia Usług reklamowych jest terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie Usługobiorca posiada swoją siedzibę, wobec czego usługi te nie podlegają w Polsce opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że powołany przez Zainteresowanego art. 28 ust. 3 Rozporządzenia Rady ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl