ILPP2/443-18/10-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-18/10-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.), w którym doprecyzowano opisane we wniosku zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie w ramach konkursu: "Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość". Tytuł projektu.

Przedmiotem projektu będzie inwestycja o charakterze budowlanym polegająca na przebudowie infrastruktury turystycznej - dla potrzeb wsparcia rozwoju turystyki i rekreacji na poziomie Miasta i Gminy oraz regionu x. W ramach przedsięwzięcia planuje się nowy układ komunikacyjny targowiska, utwardzenie terenu, parking dla 60 samochodów oraz 316 stanowisk handlowych, wykonanie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej, budowę pawilonu sanitarnego, w którym będą znajdować się toalety i pomieszczenie gospodarcze. W ramach przedsięwzięcia oświetlony zostanie cały teren targowiska.

Obecnie na targowisku miejskim w każdy wtorek miesiąca odbywa się targ. Od handlujących pobierana jest opłata targowa w myśl przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (art. 15 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. - Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost. zm. Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1828). Opłata taka oraz jej pobór nie podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl ww. przepisów. Natomiast od handlujących pobierana jest opłata w formie rezerwacji, która jest dobrowolna - ma na celu rezerwację do godz. 8.00 w każdy wtorek miesiąca miejsca dla handlującego (opłata ta jest opodatkowana stawką 22% VAT).

Z osobami handlującymi nie ma podpisanych żadnych umów cywilnoprawnych na rezerwację, obowiązek podatkowy powstaje w chwili zapłaty np. osoba/firma wpłaca 22 grudnia 2009 r. rezerwację za miesiąc XII/2009 r. oraz 01-03.2010 r. i obowiązek podatkowy powstał tego dnia.

Pozostałe osoby handlujące, które nie mają rezerwacji przyjeżdżając na targ handlują na stoisku wolnym lub odjeżdżają z braku miejsca.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklarację VAT-7, w którym rozlicza podatek VAT od czynności przypisanych Gminie.

Targowisko miejskie stanowi majątek Gminy i po zakończeniu inwestycji nadal będzie jej majątkiem.

Zarządcą terenu na którym będzie przeprowadzana inwestycja jest/będzie Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach ww. inwestycji, ponieważ przebudowa targowiska będzie wykorzystywana przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Artykuł 7 ust. 1 pkt 11 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują sprawy targowisk i hal targowych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Zainteresowany wystąpił z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie projektu, którego przedmiotem będzie inwestycja o charakterze budowlanym polegająca na przebudowie infrastruktury turystycznej - dla potrzeb wsparcia rozwoju turystyki i rekreacji na poziomie Miasta i Gminy oraz regionu x. W ramach przedsięwzięcia planuje się nowy układ komunikacyjny targowiska, utwardzenie terenu, parking dla 60 samochodów oraz 316 stanowisk handlowych, wykonanie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej, budowę pawilonu sanitarnego, w którym będą znajdować się toalety i pomieszczenie gospodarcze. W ramach przedsięwzięcia oświetlony zostanie cały teren targowiska.

Obecnie na targowisku miejskim w każdy wtorek miesiąca odbywa się targ. Od handlujących pobierana jest opłata targowa. Opłata taka oraz jej pobór wynikają z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Natomiast od handlujących pobierana jest także opłata w formie rezerwacji, która jest dobrowolną - ma na celu rezerwację do godz. 8.00 w każdy wtorek miesiąca miejsca dla handlującego. Opłata ta jest opodatkowana stawką 22% VAT. Pozostałe osoby handlujące, które nie mają rezerwacji przyjeżdżając na targ handlują na stoisku wolnym lub odjeżdżają z braku miejsca.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklarację VAT-7, w którym rozlicza podatek VAT od czynności mu przypisanych.

Targowisko miejskie stanowi majątek Gminy i po zakończeniu inwestycji nadal tak pozostanie. Zarządcą terenu na którym będzie przeprowadzana inwestycja jest/będzie Zainteresowany.

Jak wskazała Gmina we własnym stanowisku, targowisko będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Zainteresowany będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl