ILPP2/443-1792/10-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1792/10-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2010 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.) oraz z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 grudnia 2010 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.), w którym przeformułowano pytanie oraz pismem z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Środki trwałe i narzędzia służą mu do usług opodatkowanych podatkiem VAT. Zainteresowany nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych od podatku, ani niepodlegających ustawie o podatku VAT. Usługi budowlane, które wykonuje są opodatkowane 7% i 22% stawką. Ze środków Powiatowego Urzędu Pracy, w ramach Programu "Pomnóż swój kapitał" współfinansowanego ze środków unijnych Wnioskodawca otrzymał kwotę 19.460,00 zł na zakup środków trwałych oraz narzędzi w celu podjęcia działalności gospodarczej. Za otrzymane pieniądze zgodnie z umową z PUP Zainteresowany zakupił następujące towary:

l.

p. -towar-cena netto -VAT -cena brutto

1.

-Wiertarka -459,02 -100,98 -560,00

2.

-Szlifierka kątowa -442,62 -97,38 -540,00

3.

-Szlifierka D/gips 600 -511,48 -112,52 -624,00

4.

-Piła spalinowa łańcuchowa -400,00 -0 -400,00

5.

-Poziomnica laserowa -240,98 -53,02 -294,00

6.

-Dalmierz laserowy -326,23 -71,77 -398,00

7.

-Betoniarka 130 l -750,00 -0 -750,00

8.

-Podnośnik do płyt k-g -442,62 -97,38 -540,00

9.

-Rusztowanie warszawskie -550,80 -121,18 -671,98

10.

-Samochód ciężarowy -9836,07 -2163,93 -12000,00

11.

-Halogen żarówka -12,87 -2,83 -15,70

12.

-Skrzynka narzędziowa -43,41 -9,55 -52,96

13.

-Przedłużacz bębnowy -121,93 -26,83 -148,76

14.

-Zestaw kluczy -121,31 -26,69 -148,00

15.

-Noże do wełny szklanej -20,48 -4,50 -24,98

16.

-Pasy ściągające -57,02 -12,54 -69,56

17.

-Odzież robocza -224,00 -49,28 -273,28

18.

-Drabina -78,69 -17,31 -96,00

19.

-Zszywacz -63,00 -13,86 -76,86

20.

-Młoto-wiertarka -598,36 -131,64 -730,00

21.

-Wiertarko-wkrętarka -868,85 -191,15 -1060,00

- RAZEM -16169,74 -3304,34 -19474,08

Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług do ewidencji środków trwałych oraz ewidencji wyposażenia, środki trwałe i narzędzia wprowadził w kwocie netto mimo, że nie są one jego kosztem. Natomiast podatek VAT od poz. 1-13 w kwocie 3377,51 zł. Zainteresowany rozliczył w deklaracji VAT-7 do dalszego rozliczenia.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że czynnym podatnikiem VAT jest od dnia 18 sierpnia 2010 r., zgłoszonym w Urzędzie Skarbowym w dniu 17 sierpnia 2010 r. Wszystkie zakupy opisane we wniosku były dokonane po tym terminie, tj. od dnia 19 sierpnia 2010 r. do dnia 6 września 2010 r.

Ponadto, Zainteresowany wskazał, że samochód ciężarowy (wymieniony wśród zakupionych towarów) to X VAN, posiada zaświadczenie o przeprowadzeniu badań technicznych (badania dodatkowe VAT) z dnia 27 sierpnia 2010 r. z adnotacją "pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla art. 86 ust. 4 VAT-1 - ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług". Kopia zaświadczenia została złożona w Urzędzie Skarbowym w dniu 31 sierpnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony od zakupionych wyżej wyrobów zrefundowanych przez Powiatowy Urząd Pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych przez siebie środków trwałych, osprzętu i narzędzi, a zrefundowanych, gdyż są one niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. Prawo do odliczenia podatku VAT nie pozostaje w sprzeczności z art. 86 ustawy o VAT (nie istnieje takie zastrzeżenie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a przedmiotem jego działalności są czynności opodatkowane podatkiem VAT. Ze środków Powiatowego Urzędu Pracy, w ramach Programu "Pomnóż swój kapitał" współfinansowanego ze środków unijnych Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na zakup środków trwałych oraz narzędzi w celu podjęcia działalności gospodarczej. Wszystkie zakupy opisane we wniosku były dokonane po zarejestrowaniu Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Samochód ciężarowy będący wśród zakupionych towarów posiada zaświadczenie o przeprowadzeniu badań technicznych (badania dodatkowe VAT) z dnia 27 sierpnia 2010 r. z adnotacją "pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla art. 86 ust. 4 pkt VAT-1 - ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług". Zakupione środki trwałe, osprzęt i narzędzia są niezbędne do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że w przepisie art. 86 ust. 3 i ust. 4 ustawy, ustawodawca zawarł ograniczenia dotyczące prawa do odliczenia w odniesieniu do zakresu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych.

Z brzmienia art. 86 ust. 3 ustawy, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. wynika, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ww. art. 86 ust. 4 pkt 1-4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Z uwagi na fakt, iż samochód będący wśród zakupionych towarów, odpowiada jak sam wskazał Wnioskodawca dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla art. 86 ust. 4 ustawy VAT i posiada zaświadczenie o przeprowadzeniu badań technicznych, którego kopia została złożona w urzędzie skarbowym, Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącą pełną kwotę podatku określonego w fakturze VAT z tytułu nabycia samochodu ciężarowego.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu środków trwałych (w tym samochodu ciężarowego), osprzętu i narzędzi, zrefundowanych przez Powiatowy Urząd Pracy współfinansowanych ze środków unijnych, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl