ILPP2/443-178/10-6/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-178/10-6/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.) o własne stanowisko w sprawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ma zawarte umowy współpracy handlowej, w których jednym z postanowień jest zapis, że za terminowe płatności lub określoną wartość sprzedaży zostanie wypłacony bonus wynoszący 2% obrotu. Wypłacony bonus dokumentowany jest fakturą i opodatkowany podatkiem VAT w stawce 22%.

Przedmiotowy wniosek dotyczy jednego zdarzenia zaistniałego. Premie pieniężne są związane z osiągnięciem wyznaczonego (określonego) poziomu dostaw towarów w danym kwartale lub opłaceniem dostaw w terminie. Zakupy u danego dostawcy wiążą się później z aktywną sprzedażą przez przedstawicieli handlowych poprzez informowanie klientów o specyfice i walorach danego asortymentu. Premie przyznawane są za okresy kwartalne i roczne. Warunkiem udzielenia premii jest osiągnięcie określonego poziomu lub poziomów zakupów (stosuje się też system wieloprogowy), a czasami dodatkowym warunkiem jest terminowa zapłata. Warunkiem zakupu towaru u dostawcy jest jego atrakcyjność w sprzedaży, tworzona również poprzez taki, a nie inny sposób dystrybucji danego towaru (ten towar sam się nie sprzedaje należy go w odpowiedni sposób zaoferować potencjalnym klientom, którzy mogą równie dobrze nabywać podobne towary innych dostawców). Możliwości sprzedażowe danego asortymentu warunkują następnie poziom ich zakupów u dostawcy, a w efekcie taką sytuację, że albo zostanie osiągnięty poziom obrotu premiowany lub też nie.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie jakichkolwiek usług. Wysokość premii nie jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów. w sytuacji, gdy w danym okresie odbiorca nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawcy towarów premie pieniężne nie będą wypłacane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego premie pieniężne wypłacone za pewien poziom obrotu, terminowe płatności mogą być uznane za czynność, która stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 22%.

2.

Czy Spółka otrzymując taką fakturę jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez odbiorców w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznane wynagrodzenie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku ma miejsce świadczenie usługi przez odbiorców na jego rzecz w myśl art. 8 ust. 1 i art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym wypłata wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 22%.

W konsekwencji podatek naliczony wynikający z takich faktur będzie podlegał odliczeniu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując odbiorcy premii pieniężnej wystawiają fakturę VAT z podatkiem należnym w stawce 22%, a Spółka otrzymująca taką fakturę podatek naliczony z niej wynikający odlicza w danym okresie rozliczeniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy).

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca ma zawarte umowy współpracy handlowej, w których jednym z postanowień jest zapis, że za terminowe płatności lub określoną wartość sprzedaży zostanie wypłacony bonus wynoszący 2% obrotu. Wypłacony bonus dokumentowany jest fakturą i opodatkowany podatkiem VAT w stawce 22%.

Premie pieniężne są związane z osiągnięciem wyznaczonego (określonego) poziomu dostaw towarów w danym kwartale lub opłaceniem dostaw w terminie. Zakupy u danego dostawcy wiążą się później z aktywną sprzedażą przez przedstawicieli handlowych poprzez informowanie klientów o specyfice i walorach danego asortymentu. Premie przyznawane są za okresy kwartalne i roczne. Warunkiem udzielenia premii jest osiągnięcie określonego poziomu lub poziomów zakupów (stosuje się też system wieloprogowy), a czasami dodatkowym warunkiem jest terminowa zapłata. Warunkiem zakupu towaru u dostawcy jest jego atrakcyjność w sprzedaży, tworzona również poprzez taki, a nie inny sposób dystrybucji danego towaru (towar należy w odpowiedni sposób zaoferować potencjalnym klientom, którzy mogą równie dobrze nabywać podobne towary innych dostawców). Możliwości sprzedażowe danego asortymentu warunkują następnie poziom ich zakupów u dostawcy, a w efekcie taką sytuację, że albo zostanie osiągnięty poziom obrotu premiowany lub też nie.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie jakichkolwiek usług. Wysokość premii nie jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów. w sytuacji, gdy w danym okresie odbiorca nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawcy towarów premie pieniężne nie będą wypłacane.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Jest ona ruchoma i ustalana procentowo (2% od obrotu).

Ponadto - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - kontrahenci w zamian za otrzymane premie nie świadczą jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym i nie są zobowiązani do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nie wykonują oni żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że nie świadczą oni wobec Zainteresowanego usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej wypłacania premii.

Reasumując, w sytuacji gdy Zainteresowany wypłaca kontrahentom premie (bonusy) z tytułu realizowania określonego poziomu obrotów oraz terminowości regulowania należności, stwierdzić należy, że przedmiotowe wynagrodzenia stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, Wnioskodawca udzielając po wystawieniu faktury VAT rabatu, powinien - według § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. - wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia. Nie dokonuje on bowiem odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz zmniejszenia podstawy opodatkowania wynikającej z dostawy towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż faktury VAT dokumentujące wypłacenie premii pieniężnych (bonusów), zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie będą stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nie dokumentują one czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów w celu udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych (bonusów).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl